Detta Jäkla vård system........
Får berätta om hur det gått och hur detta jäkla system fungerar.
Jag fick för ngn månad sedan ett brev från landstinget om att dom lagt om vårdområdena i staden.
Så nu mer till hör jag ett nytt vårdområde härom dagen fick jag ett brev från Neuropsyk om att eftersom jag nu bytt vårdområde så gäller inte min remiss längre så nu har man stått i kö 8 månader förgäves dom lovade mig från början att få en tid om nio månader till 1 år när man har 1 månad kvar ja då gäller helt plötsligt inte remissen längre.
Utan nu ska jag göra om allt i det nya vårdområdet GRRRRRRR
Min läkare jag hade innan blev rosenrasande och dom orden hon använde ja dom kan jag nog inte skriva här inne.
Men henne får jag heller inte gå till i fortsättningen.
Samtidigt har vårt Landsting en jätte kampanj om att i vårt län väljer du vård där du själv vill.
Men tydligen gäller det inte i detta fall kan det bero på att dom lagt ut det nya vårdområde jag nu tillhör i privat regi.
Ringde det nya vårdbolaget och var riktigt upprörd men dom lovade mig en tid snarast och att dom har en egen neuropsyk som snart ska startas upp så jag och 8 till som hamnat samma sits skulle få komma så fort som möjligt .
Men när dom skulle starta upp visste dom inte men skulle få besked under denna vecka.
Men vilket system GRRRR.
Lasse
……Håller med dig Lasse!!!
Vården suger!!!
Ordspråket "Man måste vara frisk för att kunna var sjuk" stämmer så bra in på vilken "karusell" det är att vara patient inom vården!!!
Det byts doktorer hit och dit så man får berätta sin storry hur många gånger som helst!!!
……
Sen denna väntetid!!!!…..
…..Ibland tror jag att dom försöker "sålla ut oss" (se om vi ORKAR vara sjuka nog för att orka vänta)….och SE om vi VERKLIGEN är sjuka ……elller om vi bara hittar på!!
Sen denna misstro jag mött i vården!!!
Bara för att några människor "drogat" sig på vissa mediciner så tror dom automatiskt att jag oxå ska göra det……
……
Men HALLÅ!!!!!……
Så irriterande att försvara en smärta eller ångest…..
Ibland så undrar jag om det inte är lika bra för apoteket att sluta sälja all medicin!!!………
Alla inbillar sig väl sina fel ändå!!!….
Hela sverige är väl antingen hypokondriker (eller hur det stavas) eller missbrukare……. (inge illa ment mot dom 2 nämnda grupperna…men det är NI som inte får medicin)
Vad ska man med ALL MEDICIN till - om den ändå inte är till för att användas…..???….

Eller?
Nu måste jag sova!!!
Och Lasse…det är en "fördjävlig" situation du hamnat i!!! 
Jag hoppas att det snart blir en bra lösning på eländet!!!
Kraaaaaaaam//PMS Camilla
Stackars dig Lasse. Jag hade blivit vansinning (tror jag) Fattar inte hur de kan få göra så mot patienter. De borde ha fixat till det innan bytet så att inte patienterna får ta smällen. Vad säger vårdgarantilagen om detta? Och vad händer om man pratar med, vad heter det, patientombuds… någonting?

ja fy fannnnnnnnnnn…jag får inte heller använda dom orden jag vill här…. men aarrggghhhhhhh…….jag blir så arg… vilket lidande…näää jag kan ej skriva mer jag blir för arg…JÄTTEKRAM TILL DIG….
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

men hallå! får man behandla människor hur som helst???
HO borde väl kunna hjälpa till? jag menar… du har ju ett funktionshinder….
Annars finns ju oxå patientombudsman…
*skakar på huvet* de är inte kloka…

men vem fan ska orka strida å ta reda på å ringa runt å argumentera å få nej å börja om igen..?? det vet dom ju att man ej orkar för man e sjuk.,..dom jävlarna…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Enligt DavidE (och vårdgarantin) ska du inte behöva vänta mer än 3 månader på din utredning. Jag föreslår att du tar kontakt med honom (han finns på psykologi.ifokus bland anant) för han har bra koll. Förhoppningsvis kan du få någon hjälp som du kan använda och slå dom i huvudet med så du får en tid för utredning snart.

Ja detta med vårdgarantin har jag redan kollat upp eftersom utredningen redan är inne på sitt 3e år.
Det är 3 år sedan remissen från min husläkare kom in till psyk om utredning om ADHD och jag kom till inom 3 månader för första utredningen och på det sättet så följer dom vård garantin för det står inte i vårdgarantin hur lång tid utredningen ska ta.
SÅ dom har uppfyllt det dom ska inom vård garantin har jag fått reda på när jag klagade.
SÅ var det med det.
Lasse

meeen! va trist Lasse
innebär detta nu då att du får börja om från 0??? det är inte klokt 
Men va i h*lvete! Så där kan dom ju inte bara göra! Vilket jädrans sätt!
Suck….

Pratat med min läkare och igentligen ska allt göras om men som hon sa så är ju allt redan gjort så.
Om jag skriver på ett intyg så kan hon skicka över utredningarna och diagnosen till den nya vårdgivaren.
Men fortfarande så ska jag vidare remiteras till neuro psyk.
Lasse
Men mysan……. vad "härligt arg " du var!!!!
Du som brukar vara så lugn…….
Kraaaaaaam//Camilla
Hej Lasse! Jag förstår inte riktigt det där med att behöva göra om utredningen? Är det något de kan få för sig och göra när de vill? Är det något man behöver vara orolig för? Jag har precis själv fått diagnos och jag vill inte under några som helst osmständigheter riskera att få göra om min utredning. Mitt mål är att alla mediciner ska fungera bra, kunna hantera mina "problem" själv nu när jag vet grundproblemet och sedan aldrig mer behöva ha kontakt med vare sig VC eller psyk! jag HATAR vården!!! Önskar dig lycka till!
#11 *fniss* näe, men jag KAN bli arg! Riktigt jäkla förbannad. Tyvärr så blir jag det inte så ofta när det behövs…
#11 Dessutom är jag ALDRIG lugn… Det låter nog bara så här… 

Ja kan nu berätta att jag äntligen varit på mitt första besök hos min nya vård givare.
Från landstingets vård kö till neuropsyk på ca 12 månader.
Så blev vår stads del flyttad till en privat vårdgivare när det gäller psykvården och hos dom tog det 2 veckor för att påbörja min neuropsykiatriska utredning om ADHD.
Kan man kalla skillnad och det är över 3 år sedan min Husläkare skickade sin remiss.
Så 3 års väntan hos Landstinget och 2 veckor inom den privata sektorn inte klokt.
Lasse

va härligt!!! håll os gärna uppdaterade 

#15 Vad skönt att det äntligen händer något!
Det må vara dyrare att utredas privat, men det är det absolut värt. Landstinget är helt värdelöst och medan man tvingas vänta hinner man ju ofta dra på sig en massa andra saker, bara för att man mår dåligt.
Det känns ibland som om de verkligen "vill" göra folk riktigt krissjuka, innan de hjälper dem. Vad pengar de skulle kunna spara in på vården! Dvs om de kunde/försökte fånga upp folk med dåligt mående - innan de kraschat totalt och det istället för veckor/månader nu krävs åratal av behandling.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Håller med dig Cattis, speciellt tänker jag på det efter att mitt syskonbarns syster tog livet av sig i april

Inte är det dyrare kostar lika mycket att gå hos detta privata vårdbolag som att gå till landstinget.
Så prismässigt är det lika vilket som bägge går under försäkringskassan och högkostnads skyddet.
Lasse

#19 Ok, så var det inte för mig då jag utreddes privat. En del besök kostade som hos landstinget och för andra besök betalade jag mkt mer. Det är väl kanske också olika beroende på i vilken kommun/vilket län man bor.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.