Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1065 ggr
[Fiction]
0

Väninna med ADHD(?)

Jag har en gammal bekant som jag inte har så jättemkt kontakt med längre och som jag är övertygad om har ADHD. Hon har haft problem med missbruk, suttit inne en gång, är väldigt impulsiv, tankspridd, hyperaktiv och väldigt mkt av en "pojkflicka". Mig veterligen har hon inte fått någon ADHD-diagnos och jag vet inte ens om hon känner till så mkt om denna problematik. Jag vill verkligen hjälpa henne, men samtidigt vill jag inte trampa på några ömma tår. Bör jag ta upp saken med henne? Och hur hade du reagerat om någon bekant hade sagt att den tyckte att du bör bli utredd för ADHD?

HannaM
0

Du har ju guldläge i och med att du själv vet så mycket och har (du är utredd nu va?)  en diagnos. Jag skulle välja att ta upp det från din synvinkel, att du berättar om din problematik, hur det fungerar för dig och hoppas på att hon känner igen sig och blir intresserad. Då trampar du inte på några tår, du berättar bara om dig själv och förhoppningsvis nappar hon och blir lite intresserad om det påminner mycket om henne. Värt ett försök.

[Fiction]
0

#1 Ja, jag har fått diagnosen nu.

Tack för tipset, det lät ju som en god idé. :) Jag vill ju verkligen hjälpa henne och tror knappast att hon mår bra av att gå omkring outredd när det faktiskt finns hjälp att få. Hon är värd ett bättre liv än det hon har levt hittills.