Boken Aspergers syndrom och liknande
Fick en bok av min psykolog igår, "Aspergers syndrom och liknande autismtillstånd hos vuxna - grundboken".
Är det någon som läst den? Jag har ingen diagnos just nu, och den diagnos de funderar mest på är ADHD, men de vill även utreda hela spektrumet.
Men just den här boken tyckte jag kändes lite kränkande.
Ni andra som läst den, vad är er uppfattning om boken?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Har svårt att sätta fingret på det, läste igenom den i går kväll och tyckte att den var lite smått kränkande, åtminstone för mig (men vi är ju alla olika).
Jag får kanske tänka på att det är en bok skriven av en person som har diagnosen också, och inte en faktabok.
// David
Menar du denna boken David?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127072096
Det finns andra betydligt bättre böcker att läsa
Här har du massor med bra böcket om AS och liknande tillstånd
#3. Nix, den här var skriven är Torbjörn Andersson, Andet utbildning och förlag.
Misstänker starkt att det är en gratisbok, därav kvalitén på innehållet också.
// David
Jasså de böckerna. Ja, dem har jag alla hemma, men det finns bättre böcker att läsa för dig David
Gömde, de böckerna (från andet) är definitivt INTE gratis utan svindyra
Är dom?? Herrejösses. Bipolärboken, som är betydligt mer informativ och känns mycket mer omfattande är gratis. Trodde för min själ att detta också var en gratisbok.
Väntar och ser vad utredningen visar, känner inte alls igen mig i den här bokstavsdiagnosen. Möjligtvis lite när det gäller den sociala biten.
// David
Den här kan du låna på bibblan. mkt bra info
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189091515
Den här boken är klart bra att läsa

Intressanta boklistor, Aspie. Jag har också läst en del böcker om AS både å arbetets vägnar och för att min "gubbe" har AS. Tony Attwoods bok "Den kompletta guiden….." är ju klart bäst. Men det finns ju fler som dina boklistor visa. Där fanns någon jag inte läst och som jag skulle vilja ha.
Torbjörn Andersson (tror jag) var med i en artikel i specialpedagogen (en facktidning) och gubben läste den men tyckte inte att det stämde så bra på honom. Jag minns att personen i artikeln hörde röster och det gör inte min gubbe.
Nä, jag kände inte igen min dotter eller mig i allt han skrev heller. (böckerna från andet)
Attwood är helt klart bäst och Aspergarnas vän har jag hört 
#12 Vilket klipp att ha en syrra som jobbar på bibblan
En bok som jag varmt kan rekommedera som inte längre finns att köpa utan endast finns på bibblan är "Jag avskyr ordet normal" av Malin Nordgren.
När jag läste den boken kände jag att jag hörde hemma bland dessa aspergare som skrivit i boken. Det var jag i ett nötskal.
Låna den David så kanske du känner igen dig mer 
Den ska jag nog låna Aspie, titeln tilltalar mig direkt.
// David
Har varit på en föreläsning, eller rättare sagt utbildning med Torbjörn Andersson. Om man jämför honom och tex Gunilla Gerland, så verkar han ha en ganska "grav" AS, om man får lov och uttrycka sig så, vet inte hur jag ska beskriva det… Kanske inte så konstigt att ni inte känner igen er i det han beskriver, då ni troligtvis har lättare variant? Jag bara gissar…