Jag bombar mina sinnen!
Denna tråden är egentligen en fortsättning på min förra (känslokopplingar…) och lite ett svar på sveas "musik eller bildterapi…"
Samtidigt som man har så jäkla svårt med massa intryck när man har ADHD, så kan man sätta fart på systemet med att "bomba" sina intryck på rätt sätt….
Vet ju inte om detta funkar på andra…
När vi åker bil med våra tre busungar är det ofta total kaos. Den ena är rastlös, den andra är arg och den tredje läser högt på varje skylt vi kör förbi, varav den arge blir ännu argare och retar upp sig ännu mer osv… Detta resulterar i ett vansinnigt sorl som jag har svårt att klara av. Vad gör jag då?
-jo, jag sätter på en bra cd, till min mans fasa. "Är här inte nog med ljud, tycker du?!" Jag vet inte hur det funkar, men om det är musik jag gillar koncentrerar jag mig bättre och sållar intrycken lättare. Hade det varit en ofrivillig situation med okända människor och dålig musik som inte jag hade valt själv, ja då hade jag nog spytt av stress!! Jag vet inte hur det funkar, men på något sätt gör det det.
För att öht komma igång med något här hemma sätter jag på bra musik, gärna ganska snabb musik. Helt plötsligt ökar motivationen och hjärnan verkar vakna till. Är det däremot musik jag inte tycker om så har det motsatt effekt. När min man kommer hem från jobbet på em ibland, är det full fart på ungarna, musiken är på, tv:n är på, datorn står och plingar, och tvspelet spelar…
Såna dagar har jag oftast både tvättat och diskat och ringt massa viktiga telefonsamtal…. mot naturens alla lagar…
Bild och Musik. Det enda jag någonsin varit bra på i hela mitt liv. Jag är aldrig så fokuserad och koncentrerad som när jag ritar. Tålamot, eftertänksam, planerar, reflekterar. När jag pratar med min man och vi planerar ngt viktigt ritar jag alltid samtidigt. DÅ kan jag lyssna och komma ihåg allt vi pratar om, jag kan sortera tankarna medan jag ritar… och då återigen samma sak med musik… hjärnan fungerar sååå mycket bättre!!
Jag klarar inte av och sitta på en föreläsning med stora fönster och en massa folk som går förbi utanför. Deltagare som tisslar och tasslar, projektorn som surrar i takt med ventilationssystemet, ljusrören som flimmrar och sitta och balansera i en obekväm stol… Men jag kan "bomba" mina sinnen på ett sätt som får andra människor omkring mig undrar om jag är galen…
Någon som känner igen sig
..eller ÄR jag galen på riktigt
?

näääääää..nu gums..jag sätter på kaffe å vaknar till å läser lite bättre…nu e jag trött i mössan igen..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
ledsen för mitt extremt låååånga inlägg
…. jag har själv svårt att läsa det i ett streck
inte bra….
Musik gör en på mycket bättre humör, det blir lättare att koncentrera sig och allt i stort sätt blir så mycket bättre :D
Som du skrev "hjärnan fungerar sååå mycket bättre!!" Precis så är det :P
Är så himla skönt när man känner igen sig i andra människor :)
#3 håller med, det är skönt o veta att det finns fler.. :)
Musiken har blivit så basal för mitt fungerande att det går före mat!

Lostlie….det var ej meningen att du skulle tolka det så…jag tycker ej du skriver för långt..skriver man så gör man jag likadan…men det lät bra i mitt huvud när jag tänkte det..var dock ej menat så sm du tolkade det..sorry…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#5 hihihi… nää hörruu, jag tolkade det inte på ett negativt sätt *puss* jag tänkte bara att nu har jag gjort det IGEN… mina inlägg har en tendens att bli lååååånga
kram på dej tjejen
ho ho, svea…?
är du där ngn stans…..
Musik är en stor del i mitt liv och har jag inte musik så fungerar inte jag, alls.
Men så långt har det inte gått så det går föra mat XD inget illa menat med det :)
. Det är inte alltid så, men då jag är som sämst kan det bli så… då känns musiken viktigare..

Absolut. Det stämmer. Folk tycker att jag är fullkomligt pantad, först säger jag att jag är ljudöverkänslig, och så smäller jag på Iron Maiden på högsta volym, och bara andas ut, och blir fullständigt lugn.
#10 Sån är jag också! 
Men med Iron Maiden på högsta volym är det kanske inte så mycket olika ljud som stör? Det är bara en enda sak att lyssna på.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jo det är väl så det är. Det går bra när det är ljud som man själv styr över så att säga.
# Exakt! Det är det jag menar…. hur förklarar man det för folk… "jag är så överstimulerad av alla ljud just nu, så jag sätter nog på lite musik" låter ju inte vettigt i andras öron kan jag tänka…
#11 det är sant! Men även när det är mycket ljud som stör och man sätter på musik är det precis som om överstimuleringen försvinner… överstimulerar för att ta bort överstimuleringen blir det ju… ologiskt… kan inte förklara det. Lite galen är man nog

musik är inte viktigt i mitt liv…önskar det vore det för det är ju sååå coolt….
…men att skapa, tex keramik, rita, måla sy mm mm får mig att koncentrera mig, tyvärr svårt att landa i vardagen efteråt då jag bara längtar efter att få skapa skapa skapa igen… Radion funkar bäst för mig…då det är lite blandat musik prat….är tv_n på fastnar jag…..datorn fastnar jag oxå vid………… vad som funkar för mig när familjen låter o stojar det har jag tyvärr inte kommit på ännu….