Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2712 ggr
Mymlan
0

Hålla ordning

Har ni problem med att hålla ordning dvs organisera era grejer allt har sin plats?

Jag har svårt vilket oftast leder till man får leta efter saker, man vet man har en pryl men vart är den?

Saker ligger helt oorganiserat.

Jag borde egentligen ha detta i ryggmärgen då jag är uppväxt med synskadad *nu blind* mor, där måste man ställa tillbaka saker där det stod för hon skulle hitta det.

Hur har ni löst detta?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[aspie]
0

Det enda jag kan hålla koll på oftast är nyckelknippan som jag alltid hänger på kroken vid jackan. Går och känner efter att nyckeln hänger där innan jag ska sova, för jag kan ju ha glömt nyckel i dörren Skäms

Zaphix
0

Jag är totalt kass på att hålla ordning. Jag kan städa så det blir ordning, men sedan två dagar senare ser det ändå ut som ett bombnedslag.
Det enda jag håller ordning på, likt aspie, är nycklarna. Hänger alltid på handtaget till ytterdörren.
Och ridkläderna åker alltid in i en garderob, för sambon är allergisk.

Tyvärr har jag ingen lösning. Skulle själv behöva en.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

VAASHii
0

Det är alltid total kaos här!
Det har faktiskt blivit bättre nu då jag flyttat hemifrån, men när jag bodde hemma.. Phu, så många utskällningar jag fått om hur mitt rum såg ut.
Men jag hade och har verkligen sådana otroliga problem med att hålla ordning på grejer. Inte ens nycklarna hittar jag alltid.
Det är väl mobilen som är den enda sak jag kan säga vart den ligger!

Mysan59
0

#2 Det där stämmer på mig också, visst kan jag städa till mig lite ordning, men det dröjer inte länge förrän det är kaos igen.

Jag har verkligen kämpat i alla år för att få nån ordning. Nu har jag iaf någorlunda ordning på viktiga papper i pärmar.

Nycklar vet jag också var dom är, lägger alltid på samma ställe…

Har inte heller nån lösning på det hela tyvärr.

snurro89
0

Jag har ingen ordning alls! kaos, Verkligen. men lite smått ordning kan jag ha om jag tvingar mig själv…

HannaM
0

Ordning.. ordning.. hum, är det något man kan äta?  Näe men några saker är på rätt plats, nycklarna hänger vid dörren ochplånboken ligger på skrivbordet. Annars har jag ingen aning om var dom är. På senare år har jag faktiskt lyckats medatt hålla mina räkningar i en in och en utkorg så jag vet vad som är betalat och inte. Det är jag nöjd med. I övrgti så är saker… tja lite där dom behagar vara.

Svea-
0

ingen ordning här heller.. på nått..

försöker få spara pengar till min nya tatto.. där ska det stå..:

Det är ingen ordning på allting!

hatar kaoset eftersom jag ej kan sluta tänka på detta jag ska göra hur jag ska göra detta å varför å när åååå osv…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

JohannaEkroth
0

Saken är den att det brukar vara städat. Men nu är jag så efter med tvättningen och städningen att jag inte vet vart jag ska börja. Det är alltid ett problem för mig. Att börja städa. HUR GÖR MAN?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
0

Jag började städa för 6 år sen och är inte klar ännu Obestämd

Froddel
0

Jag tappar ofta bort saker, speciellt hemnyckeln…brukar ha för vana att alltid lägga den på hallbyrån och ibland när den inte ligger där så blir det till att leta och leta och leta. Likaså med mobilen eller hemtelefonen, då får vi ringa tills vi hör var den ligger *fniss*

Mymlan, precis man vet att man har grejer…det gäller bara att komma på var man la den sistObestämd

Jag får alltid höra av min sambo att jag stökar till det så mycket här hemma, försöker att plocka bort högar med saker som ligger lite här o där, speciellt från köksbordet……sen tar det ett par timmar och nya små högar ligger både här och där o börjar växa till sigOskyldig

Räkningarna däremot har jag koll på, dom lägger jag alltid på samma ställe.

Andra viktiga papper som man inte orkar ta itu med just nu läggs i de där omtalade högarna band böcker, korsordstidningar, block, klädkataloger, mobilladdare, kläder som måste lagas etc etc. Dom får jag alltid ta itu med senare vilket brukar ta en väldans tid!!!

LenaR
0

Ända sen jag var liten och delade rum med min syster har jag varit slarvern i familjen. Min systers halva av vårt gemensamma rum var välorganiserad, men snyggt uppradade mjukdjur, böckerna i bokstavsordning, sängen bäddad.

Min halva… Mina böcker  blev sönderlästa på en gång, mina mjukdjur var luggslitna efter en vecka, alla leksaker var strösslade över golv och skrivbord, och det syntes tydligt att en säng är till för att hoppa i.

Jag lever i samma kaos fortfarande. När jag träffar någon ny (o)trevlig man brukar jag göra ett ryck, och städa tills mitt hem blänker som en femkrona.

Men det håller aldrig. Pappersdrivorna återfinner sina platser. Disken tornar upp sej. Anteckningsböckerna sprider sej över golvet. Köksstolarna döljs under kläder.

Men oftast har jag stenkoll på var allt är! Glasögonen kan försvinna ibland, men annars hittar jag minsta blyertspenna i oredan. När jag har städat däremot hittar jag ingenting…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Cattis
0

Ordning har jag aldrig haft, mer än korta perioder. Åtminstone inte ordning och reda… Jag har ganska god koll på var jag har alla saker, men de är inte i "normala ögon" i någon god ordning alls, utan i en kaotisk "fruktansvärd" oreda. Jag trivs oerhört mkt bättre i ett ordnat och ffa välstädat hem, men jag grejar det inte som jag önskar/borde. Inte när det finns andra som hjälper till att skapa oredan iaf, när jag levde ensam var det en helt annan sak.

Men som många andra ovan, så har en del saker sin speciella plats och läggs/hängs alltid på detta ställe. Nyckelknippan, plånboken, kameraväskan, hundkopplet,

Saker som viktiga papper har jag full koll på, de ligger i en av högarna med papper. En av de 10-tal högarna med papper, alla sorters papper… Suck! Men vadå, till slut, efter ibland evigheters bläddrande i högarna så brukar jag hitta det jag letat efter. Oskyldig

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

villfungera
0

….att hålla ordning är inte ett problem. Det är en ren och skär omöjlighet!!! För mig. Har alltid lidit av detta. Som snor så mycket tid och energi. Finns det nån som kan tipsa om hur jag ens ska börja!! organisera??? Jag blir så trött…..

villfungera
0

Jag fick faktiskt rådet att höra mig för (genom psykiatrin) om att få hem en arbetsterapeut, som hjälper till med någon slags grundordning. I hem råder alltså kaos! Jag kan i stort sett hitta vad som helst VAR som helst!

Arbetsterapeuten hjälper då till att ¨märka upp och att skapa ett rimligt system som förenklar vardagen.

Är det nån här som fått denna hjälp?

tommy999
0

Jag tror att vi kan konstatera att ordning för oss härinne, är något väldigt abstrakt, ungefär som svarta hål och kvantfysik.