Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2333 ggr
sighni
2009-08-11 13:45
0

tuff tid

Är det någon som sett tv-programmet "tuff tid"? Det sändes i går kväll på kunskapskanalen. Programmet var från USA och det var föräldrar och läkare ( i de flesta fall) som deltog. De menade att autism var en behandlingsbar sjukdom. Barnen fick behandling för mag-tarmsjukdomar och antivirusmediciner ev. något mer. Jag hängde inte riktigt med bland alla medicinerna. Hur som helst var det ett helt annat sätt att se på autism än jag lärt mig och som jag tror är vanligt i Sverige. Är någon bekant med detta sätt att se på autism? Har någon erfarenheter?

[aspie]
2009-08-11 14:30
0

Nej, jag är inte bekant med detta. Såg bara lite av en dokumentär från USA som handlade om autister och aspergare (barn) och tyckte de vuxna "normala" hade konstig inställning och konstig behandling av de autistiska barnen. Jag gillade inte vad jag så i varje fall

Zaphix
2009-08-11 14:53
0

Jag såg programmet igår.

Väldigt intressant och spännande tycker jag. Har aldrig hört om det förut. Har alltid trott att det varit medfött. Men det som de sa i programmet tyckte jag lät vettikgt faktiskt. Men det var ju vinklad information.. Hade varit kul att se en debatt mellan de som anser som i programmet och de som anser motsatsen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
2009-08-11 16:03
0

Läs boken Daniel pratar inte skriven av Marti Leimbach som är en roman om att man kan läka autism, men det krävs arbete varje dag för at barnen inte ska gå tillbaka i utvecklingen.

http://www.bokus.com/b/9789146215813.html?pt=search_result&search_term=daniel%20pratar%20inte

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
2009-08-11 17:07
0

Tror ni verkligen det? att det går att läka autism? Det går ju emot allt jag lärt mig om autism och vad experterna säger. Jag har lite svårt att tro på det men det är ju ett intressant samtalsämne.

Zaphix
2009-08-11 17:12
0

4: Jag tror att det kan bero på vad autismen beror på. I dokumenären berodde ju autismen på infektioner/antibiotika och sånt. Om autismen nu beror på det, så tror jag som de i dokumentären att det går att bota genom att ta bort orsaken. Då är det än sjukdom, eller ett symptom på något annat.

Men beror det på genetiska orsaker eller på nån typ av hjärnskada så tror i alla fall inte jag att det går att bota. Men jag tror att det går att förbättra genom terapi.

Min och Dackes blogg

[aspie]
2009-08-11 17:17
1

Visste inte att man kunde få autism av infektioner eller antibiotikaFörvånad

I min släkts fall beror det nog inte på det utan snarare medfött.

Intressant tanke dock, men stackars de som blir utsatta för detta om det är medfödd "deffekt" på hjärnan som orsakat autism

Puhlo
2009-08-11 18:15
0

Det är bullshit att man kan få AS och autism av antibiotika och sånt. Det är sån skit som scientologerna basunerar ut.

Att mässlingsvaccin gör folk sjuka är bara struntprat som gör att folk blir rädda för att vaccinera sig.

Att man behandlar barn med AS och autism med magtarmbehandlingar är för att det kan vara en orsak till att folk har större problem med sina funktionshinder.

Det är myyyyycket lättare att koncentrera sig och så när man inte har magproblem, vilket man kanske inte kan uttrycka sig.

Att läka autism är som att läka ett amputerat finger. Man kan leva med det och lära sig hantera det, men det är alltid nånting som inte finns där.

snurro89
2009-08-11 18:58
0

#5 Jasså hjärnskada… Tack för den jag tycker dock min hjärna funkar perfekt^^ Blir bättre genom terapi? Du vet nog inte hur det känns och leva med autism liknande, osv det hjälps inte av terapi,eller allt folk säger jag tror inte, man får autism av vaccin, utan det är ingen som har bevis på heller utan de e ebara en misstankee 

#6 Nee men dem kan inte bevisa de heller dem, tror det eftersom så många barn får autism det är som ett virus, barn som vart helt "normala" har blivit osociala osv efter tagit vaccin

snurro89
2009-08-11 19:00
0

En sak, om folk med autism iallafall, vi känner empati, Vi är glada, vi är ledsna, vi hatar, vi är besvikna, vi blir sårade, och kränkta. precis som alla andra.

sighni
2009-08-11 21:12
0

Såg att programmet går i repris i morgon kl 20.00 på kunskapskanalen.

#7 Du har ju en poäng där att det är lättare att koncentrera sig utan magproblem. Det är ju helt klart så. I det här programmet var det ju inte bara koncentrationen som blev bättre. De blev "friska". De hade inga kvarstående problem av autismen vad jag kunde se utom möjligen killen som var 15 år.

#9 Naturligtvis är det så. Det gäller alla människor med eller utan diagnos.

#8 Det har du rätt i. Det finns delade åsikter om att vaccin skulle framkalla autism. Det är nog ingen "sanning" i Sverige. Vad gäller hjärnskada kan jag förstå att du blir förskräckt av ordet. Det kan låta värre än vad det är men troligen finns någon skada i hjärnan hos oss som har detta även vid fibromyalgi tror de att det finns en störning av smärtimpulserna till hjärnan. Hjärnan är en central del av kroppen som styr vårt beteende och våra tankar och känslor.  

Vi har ju mycket kvar att lära om hjärnan och hur den fungerar.

[aspie]
2009-08-11 21:18
0

#9 Snurro, du har helt rätt Flört

snurro89
2009-08-11 21:19
0

#10 Jaoopp… Bra skrivet av dig:)

[aspie]
2009-08-11 21:21
0

#12 TACK söta Snurro Skrattande

Zaphix
2009-08-12 00:02
0

8: Det var iofs inte elakt menat. Men hur tror du att autism kommer då?

Om autism inte kan hjälpas med olika sorters terapi, hur kan det då vara så att så många blivit förbättrade med det..?

Jag vet inte hur det är att ha autism, behöver jag veta det för att ha rätt att säga vad jag tror?

Min och Dackes blogg

snurro89
2009-08-12 00:06
0

#14 jag själv har autismliknande, men jag gillar inte att kalla det hjärnskada, Terapi kanske hjälper vissa men inte alla, mig skulle det nog inte hjälpa.

Zaphix
2009-08-12 00:20
0

15: Men vad är autism då?

Jag har ADHD, och jag tycker att det är något fel på min hjärna. Den kan inte producera vissa saker som jag behöver för att kunna koncentrera mig etc. Och autism är väl en skada på spegelneuronsystemet? Bland annat iaf..

Min och Dackes blogg