Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1055 ggr
Skrutt
0

Funderingar kring ångest..

Jag har ofta ångest men har mer och mer funderat på vad är det egentligen och varför får man det.

Hade en rätt bra vecka men nu i helgen så skulle pojkvännen och hans pappa lägga nytt golv i vår lägenhet samtidigt som jag omorganiserade lite i våra förvaringsutrymmen.

Har haft jätte mycke ångest/oro och jag antar att det utlöstes av kaos som råder här hemma just nu. När man lägger golv och omorganiserar blir det ju väldigt stökigt och det har hamrats och slipats här hemma så det har varit massa jobbiga ljud. Men jag undrar ju ändå varför ångesten kom?

Har inget annat som jag mår dåligt över eller är orolig för men ändå finns den där mollande ångesten i hela kroppen och huvudet. Har troligvis även ADHD (kommer utredas snart) så jag är extra känslig för kaos.

Men vad är det som gör att ångesten bara dyker upp och jag vet att allt egentligen är bra men den där kännslan vägrar försvinna men sen helt plötsligt kan den bara göra det.

Är det en obalans som gör det? Känns ju så skumt att lite byggstök skall få mig helt ur balans. Vad kan jag göra för att slippa ångest?

Kan det botas genom terapi? Ja menar idag har jag bara tänkt positivt och sagt till mig själv att jag har inget att känna ångest över och trott på mig själv när jag sagt det men den där känslan sitter kvar i alla fall. Känns liksom som det är lite svårare att andas, ett svagt tryck över bröstet och jag känner mig liksom inge bra..blir låg och trött. Jag blir inte klok på mig själv.

MoonVoid
0

Ångest är rent generelt rädsla. Alla människor får ångest vid speciella tillfällen, tex vid en fara. Om en man går en natt i en gränd och det kommer fram en stor biffig man. Han går mot en i stadiga steg. hyter lite med näven och mummlar något. De flesta hade reagerat med en form av ångest i en sådan situation.

Diagnosen ångest är dock när man reagerar för fara vid "fel" tillfällen. Tex kan man få för sig att man ska "dö" innan man ska gå till affären.

Nu när du vet vad ångest är för något så är du ett steg närmre att hantera det. Hur du hanterar det är individuellt. Men ett tips för "attacker" är att andas i trekant eller fyrkant. Om du googlar på det kan du hitta bättre bilder än vad jag någonsin kommer kunna förklara;)

Jag hanterar min så gott jag kan genom att ha glada tankar (eller jag försöker iaf). Även genom att möta mina "demoner" när jag känner mig mogen att göra det.

Att ha i minnet är dock en tummregel som stämmer på de flesta, inte alla dock. Om du viker dig åt din ångest och undviker att göra det du är rädd för. Då kommer det bara bli ännu värre. Men använd huvudet så du handlar vettigt. Ibland är det inte ångest i onödan utan faktist en naturlig varning.

JohannaEkroth
0

Du fick inte ångest på grund av dessa rubbningar i din organisation då. Vi gillar ju rutiner och ordning och reda.

Jag får fruktansvärd ångest när jag inte vet vad som kommer att ske eller når någonting inte är som det ska. Då vill jag bara krypa in i ett hörn och dö.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Svea-
0

jag e oxå sån har dock snabbläst men.. jag kan ha en bra dag eller timmar sen PANG! sen hajjar jag inte ens ibland varför jag mår så som jag gör.. träffar jag särbon då frågar han varför jag har så stark ångest just då.. då hajjar jag aahh…ångest…suck.. men svara på varför känns omöjligt då ena dagen går bra å andra inte även om jag ska göra samma sak. .. nää jag blir inte klok på mig själv heller…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
0

fick en ska akut tablett en gång .. jag halvade den å tog den.. sen tror jag det var första gången jag förstod hur andra utan ångest mår…

[aspie]
0

#4 Vad var det för piller du fick Svea?

Svea-
0

jjjjjjaaaaaaaa…Aspie..pust..kommer ej i håg..men den var ej så bra å ta regelbundet..vanebildande.. å..jag kommer ej på nu vad den heter…tänker,,,återkommer

[aspie]
0

#6 Xanor kanske?

Svea-
0

hhmmm ringer inge klocka.. nått annat då? det står helt still i huvet mitt

[aspie]
0

Sobril, Atarax, stesolid, Flunaxol…..

NadineAdHd
0

Ångest är egentligen en Rädsla som kommer utan egentlig orsak. Det är det som skiljer rädsla från ångest.

Man kan veta att man är rädd för spindlar eller hundar tex och då är det ju helt normalt att bli rädd när man utsätts för dom.

Det som händer i kroppen när man får ångest är att samma försvar som när man blir riktigt rädd.. Slår till… fast utan anledning…
eller iallafall utan anledning som vi ser/märker.

Männsikor som har ångest har liksom stressfaktorn för högt inställd, som att jämföra med en hjort som står och betar på en savann,
Som hela tiden MÅSTE vara på helspänn, för att kunna springa OM det skulle komma ett lejon.
Det är en överlevnadsinstinkt.

Om en männsiska utsätts för Stress, av massa olika anledningar, kronisk eller pga av trauman eller att man tex har en bokstavsdiagnos, så kan man hamna i det läget att kroppens "akutläge" alltså panikskräck, utlöses "för tidigt" liksom… innan man egentligen MÅSTE bli rädd.

Det är en urgammal flyktinstinkt som vi har i oss, och som helt enkelt är lite för löst åtdragen, så att "skräcken" "löser ut" för tidigt..

Det är verkligen inte ett dugg lättare för det, men om man VET att det faktiskt inte är dödlig skräck vi känner, så kan man ju i allafall försöka hantera den…
Fast själv tycker jag det är svårt, och schasar ofta upp mig själv så att jag får ångest attacker…

MoonVoid
0

#10 mycket bra förklarat! Och ett första steg att motarbeta sin ångest är att komma bort ifrån det som Nadine säjer "Det som händer i kroppen när man får ångest är att samma försvar som när man blir riktigt rädd.. Slår till… fast utan anledning… eller iallafall utan anledning som vi ser/märker."

Om man kommer på varför man är rädd (har ångest) så kan det avta av sig själv om man har tur. Även om den inte gör det blir den mycket lättare att hantera.

Man kan självklart hantera den via preparat också men jag skulle bara råda det till dem som verkligen behöver det då preparaten inte är så hälsosamma. En balans är alltid bra.

Svea-
0

aspie.. ska fråga min särbo..vad jag fick.. jag kommer bara inte på det..kram på dig