Livslängd?
Hej! En sak som jag funderat vääääldigt mycket på är om personer med bokstavsdiagnos lever kortare än andra människor. Måste få svar på detta.
Har ingen aning. Men formodligen är det samma livslängd som för andra utan bokstavsdiagnos
Tror inte att det finns något sådant samband. Inte vad jag läst eller hört i alla fall.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag vet inte.. Men jag tkr inte att min släkt har levt så länge……..
Fast.. Jag vet inte om de har nån bokstavsdiagnos heller.'Tror inte ngon har blivit över 90 år iaf..
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
3: Fast det är väldigt vanligt att inte leva tills man blir över 90. Högst normalt skulle jag säga.

#0 Mina personliga reflektioner kring ämnet; Jag tror inte alls att neuropsykiatriska funktionshinder i sig själva gör att en människa lever kortare däremot kan jag tänka mig att genomsnittslivslängden blir kortare bland npfare då många mår psykiskt dåligt och därför är det något vanligare med självmord bland människor med dessa funktionshinder.
Att man är impulsiv och gör farliga saker kan göra att man hamnar i mer riskabla situationer och att olyckor är vanligare, både bilolyckor och sportolyckor men även att man riskerar att hamna i dåligt sällskap med våld och annat.
Missbruksrisken är ju högre också och narkotika, alkohol och/eller tobak är ju inte direkt bra om man vill leva länge.
Det var mycket svårt att hitta relevant information om livslängd när jag googlade på det men Wikipedia säger om AS: "Personer med AS har normal livslängd men har ökad förekomst av komorbida psykiatriska tillstånd som depression, affektiva syndrom och tvångssyndrom."
#% Tack Elva, bra info 
#4 men de har inte blivit gamla.. Många har kvar sina mor-och farföräldrar som är i min ålder…
Jag har inget sånt.. Bara min mormor som är psykiskt sjuk. Min morfar tog självmord, min farfar dog när jag var drygt 2 år, och min farmor dog för några år sedan.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#5, bra info Elva. Det enda jag kan dö tidigare av är min sjukdom ( Ästörningar) som jag levt med sen 2006. Känner mig otrygg utan mina dieter, är jag ledsen räcker det med att jag pusslar ihop en ny diet- håller den ett antal dagar och sen mår jag bättre. Hela mitt liv består av dieter och bantning.
Det beror ju på. En person med diagnos kan ju lättare få för sig "dumma" saker och det är inte alltid hälsosamma sådana. Men död av "naturlig" karaktär har jag nog inte hört ska vara någon märkbar skilnad.

Vi dör ju inte av leda iallafall!!! 

Jag tror att det inte spelar någon roll vilket sätt man tänker på utan hur man väljer att leva sitt liv. Äter man dåligt, motionerar dåligt, stressar (skam på mig) eller gör rent allmänt skada på sin kropp så kan man nog se fram emot ett kortare liv. Men sen spelar självklart även gener och sådant in också så man kan nog se till att titta på sina släktingar och kolla längre bak i släkten för att se om det finns något mönster. Tror människor är en ganska sjuk art nu för tiden och hade vi inte haft det så bekvämt som vi har det så skulle nog många av oss vara utrotade om vi levt kvar i naturen. Men det är bara en teori som jag har funderat kring.
Ibland så kommer det något som forskare kallar för en "förlorad generation". Jag vill inte vara pessimist men jag tror att en sådan är nu. De som föds nu kommer nog dö relativt tidigt. Men det är också bara en av mina tomma teorier.

#12 Hur kommer det sig, har du några källor? Jag har faktiskt inte hört talas om det tidigare så du får gärna berätta mer sen om du gör det via PM eller här det gör mig det samma för det är lika intressant oavsett men kanske lite OT i tråden.
Ska man spåna vidare på det rellativt löst så kommer man ju lätt in på att många har spått att jordens undergång ska komma nu under vår generation. Kul tanke, som om man inte har ångerst redan så ska man behöva höra att "Hej, jorden kommer gå under eller iaf männskligheten så vad du än gör så spelar det ingen roll för ni kommer dö hela högen i alla fall". Deprimerande men intressant teori. Fast jag tycker att de flesta gamla kulturer är intressanta så det är kanske typiskt mig att hitta en massa sånt.