Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 1999 ggr
Sweetelle
0

Svininfluensan

Helt fullständigt Off Topic, men jag vill diskutera det här med lite vettiga människor - dvs Bokstavsfolk ;o)

I tisdags var det föräldramöte på skolan där min son skall börja nollan. Då togs det här med svininfluensan upp, det som kändes relevant att fundera kring var följande:

• Symptomen är "normala" för influensa som tex feber, halsont, kräkningar, diarré, huvudvärk och hosta.
  • Hosta är det vanligaste symptomet och det är troligtvis också genom droppsmitta influensan sprids, så barn som får hosta skall stanna hemma från förskolan/skolan och får sedan komma tillbaka om det inte blivit några andra symptom först efter en vecka.
  • Följdsjukdomar man kan räkna med är som vid vanlig influensa öroninflamation och lunginflamation.
  • Man vill att alla från sex år skall vaccineras, trots att inget vaccin ännu finns och är testat så vill de att föräldrarna skall skriva på papper om att barnen får vaccineras direkt när det kommer - oprövat.
  • Med ca 30 års mellanrum kommer pandemier tex spanska sjukan (1920-talet), Asiaten (1950-talet), Hongkong (1970-talet), så nu tror man att denna kan vara nästa sådan pandemi för att den till sin natur liknar tidigare pandemier och det har gått lagom lång tid.
  • Man förväntar sig att 20-40 % skall drabbas av den här smittan (normal vinterinfluensa ligger på ca 5 %) och antagligen barn värre än folk över 30 som var med vid förra pandemin, oavsett om man fick smittan då eller inte, eftersom man antagligen har ett immunförsvar som "minns".

Personligen känner jag att det är en sådan vansinnig hajp kring hela grejen. Jag vill helst inte vaccinera mina barn men jag vill ju inte att de skall bli jätteutsatta. Just nu planerar jag att fylla på förråden med alvedon och ipren så det räcker för hela familjen att vara sjuk två veckor var om det nu blir så att det bryter ut samtidigt och apoteken inte hinner få hem tillräckligt när det väl är dags. Skall nog prata med ungarna om att vara noggranna med att hosta i armvecket och att tvätta händerna ofta och köpa hem handsprit.

Vilka är era reflektioner och har ni bättre/mer information får ni gärna slänga fram den här, ovanstående punkter var det som skolsköterskan tog upp.

Länkar:

Smittskyddsinstitutet

Wikipedia

DN - Frågor och svar om influensan

Expressen - Frågor och svar om influensan 

Aftonbladet - Om influensan på en förskola i Sthlm

Aftonbladet - Vaccinet kan ge förlamning

sayuri
0

Jag rekomenderar Apotekets handdesinfektion, finns både stora flaskor på 500 ml och små på ca 150 ml (32 kr ca) och den lilla är praktisk att ha med sig i väskan och barnen kan ha en på dagis/skolan och tvätta händerna med innan de åter tex. Mycket praktisk tycker jag personligen men så har jag basillskräck så det räcker och blir över MEN är inte det minsta intresserad av att ta en spruta oprövad vaccin för det. Annars så har DAX också ett handdesinfektionsmedel också som också är bra och de finns i 150 ml (ca 34 kr) och 600 ml (tror jag det var) och de ska också vara reseptfria och inte direkt farliga prismessigt. =)

Jag hörde något om att de skall pröva vaccinet i september och att testerna blivit försenade men att det inte ändrar den planerade mass vaccineringen som skall inträffa snart. Jag tycker det är konstigt, det var samma hysteri kring fågelinfluensan för något år sedan men jag märkte aldrig av det. Enligt min personliga åsikt så känns det som om detta bara är aktioner för att hjälpa läkemedelsindustrin och jag har alltid varit tveksam till sånt men min lilla åsikt gör sällan någon skillnad. Jag ska inte vaccinera mig för sprutor är dte värsta jag vet. Ångerst! =P

MoonVoid
0

Ett nytt Virus så vi vet inte vad vi ska göra mer än det vanliga som gäller alltid och för allt. Tvätta händerna det första du gör innan när du kommer in utefrån. Gå hällre en bit än att ta bussen (om du inte ska långt) Krama bara de människor som förstjänar en kram och är värda en ev. svininfluesa;)

Sayuris tipps är toppen!

Vad gäller mat så var noga med att allt är förslutet i affären. Kan vara en dum tid att köpa frukt tex. Nästa år kan ni på våren odla eget hemma istället;) (om bara lägenhet så går det iaf med grönsaker att odla)

Ja, snart riskerar jag väl att framstå som pedant;)

[aspie]
0

Jag fick hör igår att influensan kommit till vår by. Jag tänker som så, VEM är det som ligger i riskzonen mer än gamla som behöver vaccineras? Hur påverkas vi som redan är dåliga med nedsatt immunförsvar och äter en massa mediciner. Om man har en medicin som kan som biverkning ge "plötslig död"8pga av hjärtat), är man mer utsatt då?

Jag tycker hand-desinfektion låter bra samt hålla en god hygien.

Men är den så farlig? Min dotter hade hört at man inte ens får komma till vårdcentralen om man blir sjuk. Hur gör man då om man behöver?

JohannaEkroth
0

Det är väl som vilken annan influensa, det är bara det att den är ny och folk har inte antikroppar mot den och det är därför den sprids så.

Man får väl den bara en gång och sedan är man immun precis som mot allting annat?

Jag menar, man KAN ju BLI jättesjuk av den vanliga influensan också. Men eftersom att den vanliga influensan inte är ny varje år (korrekt?) så får inte alla den.

Det är samma symptom på vanlig influensa som svininfluensa och man kan få lunginflammation och öroninflammation av den också.

Min sambo är helt galen och går på med N är ska vi Vaccinera oss, hur, vart, osv.

Jag bara tuffar på som vanligt. iofs så harar jag att kräkas, men sist jag hade influensa och kräktes mådde jag inte illa. Och det är väl det värsta, illamående.

Och ingenting kan väl vara värre än vinterkräksjukan (har haft)!

Nä, jag är inte rädd. Tvätta och sprita händerna efter man har varit ute. Ha en flaska handsprit i handväskan när ni går på stan och besöker offentliga toaletter. Det är INTE VI FRISKA som ska AKTA oss för de sjuka. Det är DE SJUKA som ska AKTA sig för OSS.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MoonVoid
0

Aspie, enligt det jag läst ligger yngre mer i riskzonen än äldre. 30 och neråt ska tydligen vara troligast. Sen är det ju en annan sak med småbarn eller sådana som medicinerar (oss).

Hur viruset agerar tillsammans med vår medicin är det ingen som vet, så det är bara att hoppas på det bästa;)

Enligt GP så är värstasenariot att 40% av befolkningen insjuknar. så det är lite mer än ett vanlig år. Men fortfarande relativt ofaligt. Det är mest media som vill sälja tror jag. Lite som med att chips är cancer framkallande (som att det var en nyhet).

Enligt GP så dör 800-4000 personer i snitt ett influensaår. Och det är 5-15% som insjuknar.

Så med enkel matte så innebär det att om vi fasttäller att det är 9 miljoner människor i sverige exakt. 40% av det är 3 600 000 insjuknade som värstasenario.

Om man utgår från att värstasenariot på dödsfall för ett vanligt influesna år gäller nu så kommer 4% av de insjuknade att dö. Dvs 144000 människor.

Har jag räknat rätt? Lite osäker.

[aspie]
0

Men hua, så läskigt Rynkar på näsan Nåja, det är bara att hoppas på det bästa. Bör man se till att ens 21 åriga dotter vaccinerar sig då? Obestämd

MoonVoid
0

#6 Aspie, 4% är en liten del av det insjuknade och än mycket mindre del av hela sveriges befolkning. och betänkdå att jag räknade värstasenariot. Så det är ingen stor risk att dö.

Dessuto är vaccinet ännu nyare än viruset och vi vet inte alls vad det kommer att göra med oss. Kanske vi blir nya ninja turtules eller så kanske vi rent av får influesan av det. Kanske något visar sig om ett år eller det har biefekter vi inte vill ha.

Jag kommer inte att vaccinera mig iaf. Vissa göra det, andra blir tvingade (tex sjukvårdspersonal). Det är ett vågspel som allt annat i livet;)

[aspie]
0

Ja, jag gillar inte alls detta. Media skrämmer upp folk. Jag tänker inte heller vaccinera mig. Har aldrig gjort det. Tänkte bara på att min dotter låg i riskzonen pga av sin ålder. Hon sak till High Chaparll i helgen oxå och där osar det väl virus som bara den. Nåja, jag ska inte oroa mig så mkt för detta, det gör jag så det räcker och blir över ändåTungan ute

Sweetelle
0

Du har nog räknat lite fel…

Om 800 dör det året det är 5 % som får influensa så blir det 8 ggr fler om 40 % får influensa dvs 1 800 personer.

Då har jag räknat det låga antalet man kan ju räkna att 4 000 dör av de 5 % som insjuknar (men jag antar att 15 % får det de åren så många dör, men om man räknar 5 % ändå) då blir det 8 ggr fler även här dvs 32 000 personer och då har jag räknat absolut värsta tänkbara.

Normalt är de som dör gamla och sjuka som så att säga redan ligger i pipen, det är dags om det inte är influensa så blir det nånting annat, deras kroppar är helt enkelt för svaga för att tåla påfrestningen.

Jag kan tänka mig att många barn kommer duka under i varma länder - hög feber och värme kommer säkert leda till uttorkning - Sverige borde ge alla sina vaccin dit - där kan de göra nytta!

Dagens medicin i maj om dödligheten i den här influensan.

DN-chatt om influensan.

MoonVoid
0

#8 det är rätt;) Vanligtvis blir svininfluensan ändå bara som en vanlig influensa. Lite feber och lite magproblem. (iaf enligt vad jag läst) Sen är det över och kroppen har fått sig ett naturligt försvar istället för vaccinet;)

MoonVoid
0

#9 Ja du har rätt. Om man vill göra det ännu mer ultimat värstasenario så kan man göra som du;) Jag tänkte inte på det.

sayuri
0

#9 håller med, här gör nog vaccinet varken till eller från men i fattiga länder så skulle det verkligen göra skillnad. Men typiskt Sverige att vara egoistiska och vaccinera in-case-of…typ. =P