barn/tonåringar som röker
Gör en ny tråd så det ej blir så mycket OT i rökförbudtråden.
Ni som har barn/tonåringar,har ni någont barn/tonåring som röker?
När kom ni på att ditt/dina barn rökte?
Röker du själv?
Vad ska man göra åt det?
Vad kan man göra åt det?
Osv osv,,,fyll på med frågor,tips,erfarenheter & svar.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Min dotter röker och brjade kanske som 13-14 åring. Hon säger att hon ska sluta röka nu. Hennes kusin ska oxå göra det och kusinens syster har slutat.
Jag själv slutade röka för ca 10 år sen.
Tips? ja, det har jag inga. Att tjata på folk som röker ar det värsta man kan göra, då vänder de taggarna utåt och de blir motsatt effekt. När jag räökte och de tjatade på mig började jag röka ännu mer i ren trots. Jag rökte mellam 1-2 pak om dagen, sen började jag snusa för att sluta röka och det slutade med att jag både rökte och snusade. Ingen bra idé alltså.
Egentligen är det väl bara att skriva ner en lista på vad som är positivt med rökning och vad som är negativt eller vad som är positiv med att sluta röka och negativt med att sluta röka.
Själv tänkte jag som så att jag var ju rökfri de första 12 åren av mitt liv och det gick ju bra. Då borde jag kunna vara utan nu med.
Visst, det är jätte tufft att sluta röka men det går. Undvik vänner som röker och undvik kaffe och alkohol den första tiden för det triggar röksuget.
Sysselsätt dig med händerna och hjärnan så tanke och vanemönstret bryts och använd de hjälpmedel som finns. För mig funkade plåster bäst.
Men man måste verkligen vilja sluta röka annars går det inte

# aspie…detta är en av världens mest sanna saker eller hur jag nu ska uttrycka mig…
##Men man måste verkligen vilja sluta röka annars går det inte##
Nån mer ? det kanske är så att jag är ganska ensam om detta problem då?
Jag röker inte.. Vore ingen bra idè heller… Man är sysselsatt med händerna, något som skulle gjort mig beroende direkt.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

BRA SMART UNDERBART SUPERDUPERPERFEKT TÄNKT & GJORT EMALJOH
bästa jag hört,läst och sett på extremt länge…du får en blomma av mig för det!!
Tack!
Jag röker inte heller, är väldigt känslig för cigarettrök. Får ont i huvudet och jobbigt med andningen av det och starka parfymer.
Har dock inget bra råd och ge. Som sagt ska man aldrig tjata, inte ens påpeka. Man ska gå bakvägen. Den som röker måste komma till insikt själv. Se det som att det var ens eget påhitt. Att det är dyrt, det finns andra grejor att lägga pengarna på. Man kanske kommer iväg på den där resan man aldrig kom iväg till. Man kanske träffar någon som har astma, etc etc. Men det måste vara något stort. Om man mår dåligt hjälper det ju absolut inte att man kan dö av rökning. Då röker man ju bara mer och hoppas på en bråd och snabb död.
Barn ungdommar, ja. Först och främst måste de ju må bra och få insikt över att de inte behöver något grupptryck, cigg osv för att må bra. De måste våga lita på sig själva och veta att de är bra så att de klarar att stå emot.
Det finns ett ordspråk som är; Ensam är stark. Det stämmer. Klarar man av att gå egna vägar och vara sig själv utan att vara en kopia så är man stark. Alla orginal är ensamma och därför så otroligt starka.
Komplimanger och att låta barnet välja sina egna vägar redan i unga år. Att våga att inte vara som alla andra. Det är viktigt. Att stå på sig.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag använder nog hellre pengar på annat som Hanna sa.. Som t.ex kamerautrustning!
Då är man ju också sysselsatt med händerna (när man fotograferar)

Jaaa…jag tjatar inte osv ,, godkänner det inte ,, men förstår varför man kan börja å varför mankan fastan å varför man fortsätter.. men jag ska inom kort ta mig själv i kragen å sluta å i samma veva stötta min dotter å sluta.. å ge henne morötter så hon är villig å fortsätta vara rökfri… funderar på saker som akupunktur å hypnos som hjälp på vägen.
#8 Det är och blir nog lättare för din dotter att sluta, om hon ser att du kämpar att sluta! 
Hur kan barnen veta att det är farligt att röka om föräldrarna säger att ddet är farligt, men gör det själv? (inte riktat mot dig Svea, bara en allmän fråga)

Svea tar inte illa upp ;)
Barn gör inte som vuxna säger,barn gör som vuxna gör…inte alltid men ofta,,
Jag har ej rökt när jag var gravid,ammade eller barnen var små.Jag kunde tex inte dra barnvagen å röka samtidigt.Så du stuntade jag i å röka.Nej inte logiskt alls men jajaj…
Jag började röka igen när mina barn var större,gick i mellanstadiumet.Då gick jag in i väggen å en djup depp.
I dag röker jag i princip dagligen.Men ibland blir jag så trött på skiten så jag röker inte på ett par dagar.Jag är en vadjag kallar för "känslorökare" ungefär som en alkholist dricker mer när det blir jobbigt så röker jag mer,å när jag är trött på ciggen å mår typ ok så behöver jag dom inte.
Mina barn kom på mig å röka när dom var i slutet av 5:an & 6:an å jag skämdes då å det gör jag fortfarande.
Sån e jag…