Börjat med Concerta.
Första dagen med Concerta idag. Det känns rätt så bra! :)
Men.. Jag mår illa av tabletten. Fick tipset av apotekaren att äta den med mat och den gjkorde jag. Men mår ändå illa.. Nån med nåt tips?

Tja du jag vet inte, postafen kanske? Receptfri åksjuketablett som också fungerar mot graviditetsillamående. Annars ska theralen lindra illamående, åtminstone stod det det på bipacksedelen men den är ju receptbelagd. Annars vet jag inte, försök göra något så du inte tänker på det? Hur illa är det?
Postafen blir jag vansinnigt trött av, fungerar inte i vardagen riktigt. :\
Theralen, vad är det?
Det går bra när jag sitter still, men reser jag mig och gör saker blir jag spyfärdig.

Theralen är väl insomning eller sömnmedicin så den blir man nog gott trött av också. Men är det inte så att illamåendet kan lätta när man vant sig vid medicinen? I så fall kan man ju ta postafen första dagarna för det blir ju inte en fungerande vardag om du mår så illa att du blir spyfärdig så fort du reser dig.
Det är sant.
Ska testa, har det hemma. :)

hhmm…kom i håg att äta om än så små mängder kanske många ggr istället.. å försök stå ut .. ev blir det bättre,,mådde oxå illa som F_N i början.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Om dom går ihopeller ej, rekomenderar jag www.fass.se
Däremot har jag svårt att se att dom inte skulle göra det även om man säkert inte märker lika mycket positiv effekt av concertan eftersom amn blir dåsig av postafenet.

säkert ett urbota korkat förslag… men du får det ändå 
Finns såna där åksjukeband…som man sätter på handleden… de funkar mot åk7ka i alla fall…o de kan kanske vara värt att prova?
#8 Åh finns det åksjukeband, det var nåt nytt för mig. Är det apoteket oxå eller?
8: Tack för förslaget!
Men har testat såna och de fungerar inte så bra. Fungerar bättre att massera punkten, men det kan jag ju inte göra jämt. :\
9: Japp, apoteket.

Min första dag med Concerta i dag =) Efter 10 månaders väntan är det nu igång!
Tog tabletten ca 08.30 i morse och vid 10.00 tiden kände jag av lite illamående. Känner mej också lite spattig/speedad och skakig emellanåt, men inte så att jag mår dåligt av det.
Det som oroar mej är trycket över bröstet(?) Lite tyngre att andas, och det känns som jag har en klump i halsen..
Någon som känt lika? Har en tablett 18 mg i en vecka nu, sedan utvärdering!
Ska också upp till lab och ta en massa blodprover. Vissa prover vet jag vad det är för prover, men vad är det egentligen de kollar efter?
(Illamåendet avhjälper jag med att äta lite då och då, samt dricka mycket vatten!) Skulle väl ha inlett med denna info men glömde det =)

#11 Tryck över bröstet skall du vara riktigt försiktig med, det är just hjärtproblem som folk kan dö av med Concerta man skall gå och kolla blodtryck och sådant regelbundet när man äter Concerta. Det finns tom barn som dött av hjärtproblem i samband med Concerta!
Jag tycker du skall ringa läkaren/sjukvårdsupplysningen för just när det gäller hjärtat så skall man vara jätteförsiktig!
Jag rekommenderar dig starkt att noga läsa igenom bipacksedeln för Concerta, som finns på fass. Där står det bland annat:
Du skall inte använda läkemedlet om du har problem med hjärtrytmen
Du skall inte använda läkemedlet om du har kraftigt förhöjt blodtryck
Du skall inte använda läkemedlet om du har smärtor eller obehagskänsla i bröstet (svår kärlkramp)
Några biverkningar är andtäppa/trånghetskänsla i bröstet (dyspné) bröstsmärta (angina pectoris), långsam hjärtrytm (bradykardi), extra hjärtslag (extrasystole), onormalt snabb hjärtrytm (supraventrikulär takykardi/ventrikulär extrasystoles), domningar, stickningar och färgförändringar (vita, blå sedan röda) av fingrar och tår när de utsätts för låga temperaturer (Raynauds fenomen), obehag i bröstet.

En sak till, armbanden funkar jättebra på min dotter både i bilen och på Liseberg!
Hur är det med alkohol?
I Fass står det att man bör avstå, medan läkaren sa att det var okej och apotekaren sa att det går bra med måtta. Medan kompisar säger att det går hur bra som helst..
Kan jag dricka nåt glas vin ikväll tror ni?

Jag skulle inte göra det när du så nyss har börjat. Mn kan råka ut för riktigt otäcka biverkningar och framförallt innan du vet exakt hur din kropp reagerar på medicinen skulle jag låta bli. Sen tror jag det fungerar för vissa och mindre bra för andra.

#14 Man skall aldrig dricka alkohol med Concerta det är farligt. Min läkare sa att om jag tänkt dricka en speciell kväll så skall jag inte ta concertan den dagen. Har du tänkt ta ett enstaka glas så kan man ta det när concertan gått ur kroppen efter minst 12 timmar, men då är det viktigt att vara medveten om att människor bryter ner mediciner olika så jag tycker man skall ha marginal om man dricker så att man väntar minst 14-15 h.
För en tid sedan hade vi någon här som beskrev att hennes/hans son hade fått åka akut in till sjukhuset, medvetslös och med allvarliga hjärtproblem efter bara ett par öl när han gick på Concerta så jag tycker alla som äter Concerta skall vara oerhört försiktiga.
Centralstimulerande och amfetamin kan både förvärra fyllan och göra att man känner sig nykter, trots att man druckit - amfetaminet/metylfenidatet tar liksom ut alkoholen, det skyddar dock inte dina organ.

Skulle INTE dricka på concertan alls.. Läs ovanstående svar.Jag själv drack då medz skulle ha gått ur kroppen,vilken hemsk fylla,på väldigt lite å dricka,all kontroll försvann…ALL kontroll…
Inge vin ikväll då!

#12: "Några biverkningar är andtäppa/trånghetskänsla i bröstet (dyspné)" det är detta jag känner av..har lågt blodtryck 110/60 och inga smärtor i bröstet.
Nu på kvällen när Concertan gått ur kroppen så känner jag mej mest illamående och dåsig.
Tack för infon, har läst bipacksedeln mycket noga och angående alkohol, så avstår då jag från att dricka någon tills jag kommit in i "rätt" dos, om jag ens då kommer att våga dricka 

Inte värt å dricka.. men alla måste vi väl själva prova på det antar jag.. själv önskar jag att jag fått slippa..lindrigt sagt