Matchen mot försäkringskassan
Hej!
Ny medlem här! Sidan verkar spännande och rolig. Det känns som det är lite mer aktivitet här än tex på Attentions sida(inget ont om den annars).
Jag skulle väldigt gärna vilje höra hur det går för Er som inte orkar/klarar att jobba heltid och som nu drabbas av hårdare regler? Själv har jag ansökt om förlängd sjukersättning på halvtid eftersom förra perioden på ett år(½-tid) går ut. Först fick jag beskedet att FK överväger att avslå ansökan, men vi kunde komma in med ett nytt läkarutlåtande då de tyckte det första var för tunnt. Jag försökte skriva ner detaljerat hur ovärdigt mitt liv blir om jag tvingas jobba heltid, fast det skulle jag ändå inte orka nån längre tid. Det är också väldigt förnedrande att behöva blottlägga sin misär för de här människorna som har makten att bestämma över mitt liv. Så nu väntar jag på deras beslut. Det lutar antagligen åt avslag. Vad ska man ta till för att gå vinnande ur kampen? Eller är det omöjligt? Vad gör man då isåfall? För frisk för sjukersättning men för "sjuk" för att arbeta. Är det försörjningsstöd som gäller då? Behövs ett läkarutlåtande för att bli beviljad det?
Jag har ADD-diagnos, utmatningssymtom och blir lätt depressiv och har väldigt små energiresurser.
Hur gör ni andra i liknande situation?
Kram Anna

Jag har för tillfället inget bra svar men jag ska fundera och under tiden passar jag på att hälsa dig varmt välkommen hit!

Enligt dom nya reglerna så en sjukskrivning ska leda till att man blir frisk igen räknar FK att man inte blir frisk igen så ska sjukskrivning avslås och sjukbidrag i stället betalas ut.
Så förstår FK i ditt fall ADD är ju ingen sjukdom utan ett funktionshinder vilket man inte kan bli frisk av så.
reglerna är ju solklara i ditt fall utan du ska i sådan fall i stället erbjudas ett sjukbidrag i stället för sjukskrivningen.
SÅ där gäller det att gå på FK och i stället kräva ett sjukbidrag.
Är ju ännu lägre ersättning en sjukskrivningen men sedan ingen som kan säga ngt heller FK kan inte säga upp sjukbidrage. Men du själv kan avsäga dig det om du känner att du orka jobba igen.
Så många som drabbas av dom nya reglerna och dåligt av FK att inte då informera om sjukbidraget i stället.
Lasse
Jag vet att jag fick hjälp på en gång. Jag har dock både asbergers syndrom och ADHD + att jag har grov (eller hade) deprission. Jag går på antidepressivt samt stratera (vet ej hur det stavas) det värkar funka bra på mig båda 2 ^^
Jag får dock ingen lägenhet :( Jag har sökt nu sedan i vintras, dom sa att jag skulle få en men sen så fick jag ingen ändå :(
Jag hoppas på lägenheten nu i alla fall. Jag ska tjata lite mer på min hanlägare så kanske hon kan fixa något. Har redan bråkat på henne en massa.

Försäkringskassan…. har fått avslag på min ansökan om aktivitetsersättning. Läkaren och försäkringskassan har bara titat på min ADHD (som visserligen i sig gör det svårt att jobab heltid i nuläget) och struntat i mina andra problem. Att jag har ett självskadebeteende som gör att jag tillbringar i snitt en natt i veckan på akuten och dage efter med att sova struntar dom i. Att jag har förhöjd ångestnivå varje dag samt mer eller mindre dagliga ångestattacker bryr dom sig inte om. Att jag får panik av att åka tunnelbana, att jag är så stresskänslig att jag bryter ihop om jag missar en buss. Att jag är så känslig att jag gråter när jag inte hittar en osthyvel och blir helt knäckt över att jag fastnar i tröjärmen och bara sitter och gråter det är inget osm tagits upp. Inte heller finns mina problem att umgås med folk med, eller att jag är konstant trött dygnet runt och sover bortåt tolv timmar per dygn.
Suck..
Hej!
Jag har samma diagnos som dig…
Jag har varit sjukskriven o arbetsprövat ett år o kom inte upp i halvtid ens. När mitt år var slut o läkaren sjukskrev mig för jag mådde verkligen inte bra så fick jag avslag. ADD- är ingen sjukdom. Sedan att handikappet leder till depression o stress mm spelar ingen roll för FK följer bara deras lagar…
Jag har precis fått beviljat aktivitetsersättning 3 mån o ska börja arbetspröva 10 tim i veckan… Efter detta så är det socialen som gäller har jag hört!
Visst e det jobbit att kämpa med allt detta när man mår så dåligt.. det är väl det de har räknat ut.. bara de får bort oss från statistiken.. jag är inte sjukskriven o inte arbetslös!!
Kram o lycka till!
#4 Jisses Hanna, är det likadant för dej fortfarande? 
Hoppas du mår bättre idag!
Jag trodde jag var stresskänslig, men jag är en riktigt hårdhudad människa i jämförelse!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
addanna, har du fått någon bra lösning på problemet?

#6 Nej det är ungefär samma. Det har varit lite lugnare med ångestattacker under sommaren, eller, i allafall dom veckorna min man haft semester men i övrigt är de t samma. Men, jag har nu i veckan fått aktivitetsersättning beviljad så nu behöver jag inte stressa över det i alla fall.
#8 Vad har du för diagnos?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

#9 Den enda diagnos jag verkligen har och är utredd för är ADHD men i läkarutlåtandet står också att jag "kliniskt uppfyller alla krav på emotionellt instabil personlighetsstörning". Så egentligen har jag väl den diagnosen också. Ångesten och självskadebettendet hamnar väl under den senare diagnosen tror jag…
#10 Då kanske det finns hopp för mig också om jag "bara" har ADHD för jag vet inte om jag klarar av att jobba. Jag har inte fullföljt en enda skola, enda jobb eller enda praktik jag har haft. 

#11 "bara" ADHD blir man ju sällan sjukskriven för eller snarare, bara för att man har diagnosen blir man ju inte sjukskriven, förmågan och svårigheterna är ju olika från person till person. Man kan nog egentligen vara diagnoslös och bli sjukskriven om man har tillräckligt mycket problem men det kanske inte går att ordna in dom under en diagnos. Så om du ska ansöka om aktivitetsersättning eller sjukskrivning är det jätteviktigt att både du och din aläkare skriver ner problemen så utförligt som det bara går, förklarar vilka situationer som är svåra och allt sånt. Mitt första läkarutlåtande var tydligen för tunt för att dom skulle kunna bedömma nått ordentligt. SÅ mycket text, många intyg, det gillar dom=p
*suck* Kanske dags att byta läkare till en som förstår en. När jag blev sjukskriven förra gången så tänkte han inte sjukskriva mig trots att jag satt och pratade om självmord och grät, så han ringde till kuratorn och jag fick gå upp till honom och prata. han(kuratorn) ifrågasatte min läkare varför han inte hade sjukskrivit mig.
Min läkare har inte så mycket med mitt NPF att göra. När det var dags för remisskrivning kunde han inte närvara utan det var bara kuratorn och psykologen. Jag skäms varenda gång jag besöker honom.

Märklig läkare du har… DU kan inte byta på något vis?
Hanna, visserligen har jag inga problem med självskador i dag men allt det andra du skrev om din stress är precis som jag har det eller känner det. Minsta lilla får mig att bryta ihop. Det är ett h-e att ha det så
KRAM
När det gäller detta mot FK i inlägg #0 så har jag för dålig erfarenhet. Vet att de vill ha mig till ett möte nu i höst och det skrämmer mig oerhört för min handledare verkar totalt känslokall och oförsående. Tur att mitt PO ska med för annars hade jag nog gått under.

Ja FK är inte lätta att ha och göra med när det gäller ADHD för några år sedan så hade vi stora problem med sonen då han även slog ner sin personliga assistent.
Sonen blev avstängd från skolan för han bedömdes som en säkerhets risk.
Vi anmällde vård av sjukt barn men fick avslag eftersom inte ADHD räknas som en sjukdom utan som ett funktions hinder och hänvisade oss till att söka vårdnads bidrag för sjukpenning hade vi inte rätt till under tiden sonen var avstängd från skolan.
Lasse
Men Lasse så frukatnsvärt detta måste ha varit. Att ni inte fick vara hemma för vård av barn menar jag. Det borde ni fått vara tills vårdnadsbidraget gått igenom. Fick ni vårdnadsbidrag?

JO då fick Ett vårdnads bidrag men då fick vi alltså inte ta ut vård av barn. Vi fick ta semester och tjänstledigt för att vara hemma.
Lasse

Jag jobbar så mycket jag orkar vilket räcker ungefär så långt så jag har råd att betala för vad medecin, läkarvård och maten till djuren kostar varje månad. Undrar egentligen hur de planerat att man ska klara av att leva på ingenting och se glad ut medans man svälter ihjäl under tiden de funderar på om man är värd hjälp eller inte.
Ite är vi värda nån hjälp heller. Det förklarade soc för mig förra veckan då de uppmanade mig att strunta i att betala mitt lån och min kredit. Nat pengar har jag inte haft på två månade och det skulle jag heller inte å hjälp med

#20 Förlåt äen är de knäppa? Strunta i att betala ett lån och kredit?! Idioti! Jag kan inte fatta hur någon ens kan tänka tanken att föreslå någonting sådant. Mår verkligen illa av att höra sånt. Jag får iofs ingen hjälp jag heller för jag räknas tydligen inte in som någon som behöver hjälp bara för att jag är duktig på att spara och snåla.
#20 Försöker de ställa folk på gatan eller? Jag blir vansinnig av att höra sånt! 
Ja, de verkar ställa folk på gatan tyvärr. Jag fick inte ens matpengar. Fick bara 245 kr kvar efter räkningarna, sen haf jag levt på kredit och får göra det nästa månad oxå och kanske nästa om det finns kvar på krediten, annars vet jag inte hur det ska gå. Det blir väl som de säger att jag får strunta i banken för att få till mat så det hamnar hos kronofogden, Nästa steg blir väl gatan då