Utredningen på G!
Efter en massa turer fram och tillbaka hos kuratorer, psykologer, psykiatriker och läkare har jag äntligen fått en remiss till en psykiatrisk klinik som ska utreda om jag har ADD ( eller bara är allmänt knäpp? :-) ). Idag ska jag på mitt första möte. Känns väldigt nervöst, men skönt! Här står lite om min bakgrund…
Håll tummarna för mig!
Håller tummarna, hoppas att det ska gå bra!
Det är klart du kommer klara det fint;)
Oavsett vad det blir för resultat så kommer det att vara en bra resultat. för du är du oavsätt.

Håller tummarna att det går bra! =)
Tack allihopa!
Blev ytterigare ett stopp på den långa vägen till en verklig utredning. Fick snacka med en sköterska som intervjuade mig och skulle föra det vidare till ett team som skulle fatta beslut om utredning. Trodde beslutet redan var fattat, men ok…
Förstår inte hur man kan göra en process så extremt ineffektiv?
Först ska man ringa vårdcentrallen, sedan får man prata med en läkare och säga att man vill bli utredd. Läkaren håller med och skickar en till en kurator och så får man berätta historien igen, kuratorn håller med om att man borde bli utredd och skickar efter många misslyckade terapisamtal vidare en till en psykiatriker. För psykiatrikern får man sen berätta allt en gång till, psykiatrikern tycker också man ska redas ut och skickar en till en psykolog. Ytterligare en lång intervju med psykologen som även han tycker jag borde bli utredd och som skriver remiss till en speciell spykiatrisk klinik som ska reda ut en. Och så efter långt om länge så får man komma dit, dra samma historia för femte gången för att få vänta på att ytterligare en grupp personer ska fatta någon form av beslut.
Hade det inte varit lättare om läkaren skickat mig till kliniken direkt? Hela tiden klagar dom över att "sånna här utredningar tar tid" men det tar ju evigheter att ens få komma så långt att får beslut om ens utredningen ska bli av! Började nysta i detta i mars! Snacka om slöseri med tid och resurser. Nästan komiskt! :-)
Ja ja, vi får väl se hur det blir…
Ja nästan så där var det för mig oxå. Nu har det gått ett år sen första samtalet och minst ett år till ska det visst ta. Hemst är det. Hoppas det går fortare för dig

Tror jag var smått lyckligt låttad för även om jag tycker att det har tagot för lång tid så har min period hos psykolog och läkare varit ganska effektiv.
Jag fick komma in på min utredning ganska snabt, men det kanske berodde på att jag skrev ett mail direkt till en person och han gav mig en remiss och ett samtal hos min psykolog som sköter min utredning efter att hon själv tyckte att vi skulle göra det. Det har nu gått kanske 3-4 månader sedan första samtalet och jag tycker verkligen om min psykolog. Ska se om jag kan få behålla henne även sen och att vi kanske kan ha lite längre samtal för jag gillar inte att bara ha 45 min, jag trivs med våra 3 timmarssamtal och de känns mer effektiva för mig. Jag kanske var lite övertydlig med vad jag gör mot mig själv och vad jag fortfarande skulle göra mot mig om jag nu inte hade fått komma på samtal.

Ja du och fler hinder lär du få på vägen min läkare skrev en remiss för över 3 år sedan och utredningen är inte klar.
Jag remiterades vidare inom psyk några gånger och sedn neuropsyk och här i stan har dom mellan 1 år - 2 års kör.
Så min läkare remiterade mig vidare till en privat Psyk klinik i stället Där var vänte tiden 2 veckor så nu har jag gått i genom alla tester och väntar bara på resultatet skulle ta 1 vecka eller 2.
Det kostad einte ngt extra att gå privat och betydligt trevligare personal.
Lasse

Önskar dig Lycka till! håller tummarna och hoppas att du inte får vänta alltför länge.
Är det olika för vart man bor tro..att det går snabbare för en del

Nej ingenting får vara enkelt särskilt inte inom psykiatrin. Lycka till med utredningen!

Hoppas att allt går bra…
Jag bävar när jag läser detta för jag väntar ochså och jag vill inte bli bollad runt