Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2826 ggr
MoonVoid
0

Fel att säga något negativt?

Jag har varit med om (inte bara på detta forumet) att folk klagar på andra som skulle tala om något de inte tycker om eller som de tycker är dåligt.

De kan säga tex "Om du inte har något gott att säga så kan du vara tyst"

Är det verkligen så att man bara får vara ärlig när det gäller saker man tycker om på forum? Och att man måste ljuga eller vara tyst om man inte gör det? Det är så jag upplever det att många tycker.

Men vad gör en diskution då? Jo, en diskution uppkommer om det finns oenigheter. Om alla tyckte exakt lika skulle det inte bli vidare diskutioner. Så att vara ärlig även i de man inte tycker om hör diskutionsforum till. Får man inte säga det man tycker och vill så är det ingen diskution. Då har det blivit en klubb för inbördes beundran. Visst, det är inget fel på det om det är det man vill ha. Men detta är ett diskutionsforum och ingen klubb.

Nu kanske ni tycker att detta var onödigt av mig att ta upp. Men jag tycker att detta är ett mycket viktigt ämne. Alla ska ha samma rätt att tala oavsätt om man är för eller emot något. De som är för något ska låta andra vara emot det och vice versa. Det är det som kallas att diskutera.

Detta är en nyttig påminnelse! Något vi alla behöver tänka mer på. Även jag, ja vet;) Man kan inte begära att alla ska vara perfekta heller, men att försöka tänka på hur andra upplever det är inte dåligt. Det är väldigt bra!

[Linsenhejhej]
0

Jag håller med.

Men om man ska säga något negativt ska man skriva det på ett bra sätt så att ingen blir sårad. Jag tycker det bara är roligt när det är lite olika åsikter här och där. Glad

Branneli
0

det är intressant med diskussioner !!

Man får tycka & man får lyssna & man får respektera varandra !!

Det handlar om att få utbyte av diskussionen, från varandras erfarenheter…..

En påminnelse är alltid på sin plats Glad

psst…vissa behöver öva mer på att förstå/inse "reglerna" för diskussioner…de ska också vara välkomna ….

NadineAdHd
0

jag tror nog att det är jag som sagt det nån gång, för jag är lite emot att man säger illa saker om varandra…Gråter

Däremot att diskutera en SAKfråga, det är en helt annan grej…

Självklart ska man säga vad man tycker då, och precis som du säger så är det just utbytet och de olika åsikterna som gör en berikande diskussion.Glad

Det som jag tycker är fel är när man vräker ur sig negativt om någon människa, DET tycker jag inte är ok, även om personen i fråga är en offentlig person. Det är ändå en människa, och alla människor är unika… olika och skapta precis som de ska vara…
Det skulle vara grymt tråkigt om alla var stöpta i samma form.

Jag tror till och med att det står i forumets regler att personangrepp inte är tillåtet… och jag tyckte det blivit det ibland… Det är det som jag inte tycker om… Här ska man få känna att man kan vara sig själv med sina bokstäver eller barn med bokstäver.. eller vanlig nyfiken på… skit samma, man ska känna att sak och person är skilllnad.

Men olika åsikter tycker jag vi MÅSTE få ha, annars blir vi ju ett kommunistparti! Tystmen att ge sig på enskilda personer tycker inte jag är ok… Det kallas skitsnack, och det är inte uppbyggligt för nån…

MoonVoid
0

#3 Jag har inte pekat ut någon specifik situation. Jag tycker att det händer lite här och var. Och många av fallen jag sett är du inte ens med;) Så du kan andas ut. det var inget mot dig specifikt.

Jag uppskattar att du är ärlig och talar om att du känner dig träffad dock. Det är en fin förmåga du har:)

Vad som räknas som personangrepp är så svårt att avgöra. Men det blir väldigt lätt att personen som gör ett personangrepp själv blir utsatt för ett av de andra som säger att denne gör ett personangrepp eller helt enkelt fel. Det blir lätt att flera gaddar ihop sig till en grupp mot denne. Jag har sett det, jag har råkat ut för det. Jag har nog till och med gjort det själv. Och det slutar aldrig väl.

Om man ser ett personangrepp kan man säga det och sedan lämna det. För om man börjar "atackera" den som gjort personangreppet så gör man ett själv.

HannaM
0

Jag tycker negativa saker ska få sägas däremot ska man alltid lägga fram det så bra man kan, dvs så man inte hoppar på, försöker tvniga på andra sina åsikter och poängterar att det är vad JAG tycker.

NadineAdHd
0

#4 Ja det har du rätt i… då är man ju lika fel ute själv… det måste jag tänka på… och andra också förståss… men nån måste ju säga till om nån ger sig på nån enskild person…

men bra sagt… Skrattande

Sweetelle
0

Vad jag tycker är:

Om alla är överens blir det ju meningslöst med hela forumet. Syftet är att utbyta kunskap, erfarenheter och åsikter för att därigenom lära sig mer och utvecklas. Personligen tycker jag att det är mycket givande att läsa hur människor med rakt motsatta åsikter har kommit fram till sina slutsatser.

Ofta kan man ha svårt att ta att andra inte håller med om vad man säger, men det är, som MoonVoid påpekar, viktigt att alla får vara med att diskutera oavsett vilken åsikt de har i ämnet.

Däremot är det viktigt att man inte ägnar sig åt personangrepp och talar illa om varandra, men det är inte alls samma sak som att ha olika åsikter!

Denna påminnelsen är nog helt på sin plats, vi behöver verkligen öva oss på att ha respekt för varandra och varandras åsikter.

MoonVoid
0

#6 jag tycker inte att man "måste" säga till. Vi är ju inga poliser eller advokater (eller vissa kanske är det). Däremot ska man få det om man vill. och då kan man göra det, men lämna det vid det stadiet;)

NadineAdHd
0

Nej, det kanske är bättre att vara tyst då om nån pratar skit om nån annan, så rinner det ut i sanden… men om det blir fler och fler som liksom hakar på, som det ofta blir…

Jag menar inte att nån annan ska bestämma vad man ska få tycka eller tänka eller tro…

men jag tycker inte heller att vi bara ska tillåta kränkningar och sånt mot PERSONER, menade jag….

Det är lite svensson mesigt att bara stå och se på om nån sparkar nån som ligger ner….

Det är ju vi själva här på forumet som skapar atmosfären, men att vi ska få tycka är ju självklart…
hoppas ni förstår mig rätt….

Fast jag ska nog inte säga så mycket mer, för det blir lätt så fel
fast man menar rätt så blir det liksom fel… är nog dags att sova nu..

Lostlie
0

Vi är 6 miljarder människor (eller är det ännu fler…?) på denna planeten, inte två personer tänker eller fungerar exakt lika, inte ens enäggstvillingar. Vi måste försöka vara öppna och lära av varandra, både negativt och positivt. Men elakheter kan man hålla för sig själv, men det är en helt annan sak!Glad

sayuri
0

#4 Du har så rätt, man blir lätt utsatt av en massa påhopp själv om man råkar säga fel saker eller av misstag råkar öppna käften vid fel tillsälle. Men varför jag ska hålla käften när jag nu inte håller med "bara för att det inte passar vissa" det förstår jag inte och jag kommer inte sluta säga min åsikt bara för att vissa har problem med den. Jag är en mycket snäll människa men när någon behandlar mig orättvist så blir jag arg, jag kan ta mycket men inte vad som. IRRITERAD! Jag har levt utan iFokus en hel kväll…blev knäpp.

Varför känns det som om det här är pga att jag råkade öppna käften och säga (på fel sätt) om vad jag tyckte om Carolines artistpersonlighet? Hehe, det var klantigt men sen att jag inte hade rätt att förklara att jag faktiskt hade sagt fel och var otydlig det gjorde mig smått sårad eftersom jag faktiskt inte menade så som det först lät… visst att jag mår dåligt av hennes musik har inget att göra med henne personligen… Däremot att jag inte fick förklara mig tycker jag är fel. Det blev ett missförstånd pga att jag var klumpig.

Jag blir snudd på förbannad när jag tänker på att folk vägrar höra båda parter till punkt utan bara tar förgivet att den andre är djävulen på jorden. Det ska mycket till innan jag blir irriterad men sånt gillar jag inte. Bra tråd, var tvungen att avreagera mig lite :P Sen kan man alltid plita in en glad gubbe någonstans så att folk fattar att man inte är arg. Dock är jag på riktigt dåligt humör nu så inga glada gubbar hos mig inte. …

#6 Man MÅSTE inte alls säga till, tycker du att någon har fel, låt dem ha fel då påpeka det men snällt…och acceptera förklaringen om en sådan ges för det kan vara så att du har missförstått innebörden i den andres kommentar eller att den andre helt enkelt uttryckt sig klumpigt, vilket lätt händer på nätet. Som jag kanske tar illa vid mig av det du skriver för att folk hoppat på mig utan anledning och tar illa upp för att din "ton" i kommentaren gör mig illa till mods, Måste jag då säga det till dig? Nej, men jag kan om jag vill fast på ett trevligt sätt upplysa dig om det och sen föra en mogen dialog med dig och inte lämna tråden med bara en negativt skriven kommentar.

Sen i övrigt…

Tänk Glada gubbar, så blir det nog lite trevligare ton, även i den här tråden. Vi är många envisa och temperamentsfulla människor här så det kan lätt bli syrligt men håll en god ton och visa att det inte är illa ment. :)

Jag tycker det är fel när någon bara kommer in spyr sin negativa kommentar på någon annans åsikt för att sedan inte säga förlåt eller ens kommentera att man förstår att den andre gjorde fel. Det är dåligt uppförande enligt min mening. Som inte går jag fram till någon på krogen säger en kommentar som "du har fel och du får inte säga så" och går därifrån utan att lyssna på vad den andre säger… Jag har varit utan iFokus en hel dag, höll på att gå av på mitten av abstinens :P

MoonVoid
0

För att ta upp Caroline tråden "i fokus (haha)" så måste jag säja det att jag tror verkligen inte att Caroline sitter hemma och gråter nu för att du skrev så. Inte ens om hon skulle ha sett det. Hon är en Artist, Jag är en Artist! (inte lika stor dock). Och vad "folket" tycker spelar en Artist ingen roll för man är ändå bara i en roll och inte sig själv.

Däremot gör det jävligt ont om man får skit slängt i ansiktet som person! Och bli påhoppad när man inte är i roll.

Rent generelt så håller jag med Sayuri på att tänk glada gubbarSkrattande Det står till och med i skrivreglerna att man ska tolka det andra skriver som om det var skrivet med goda avsikter. Det blir ett mycket positivare forum så;)

linhof
0

#0 en bra tråd med bra påminnelser Skrattande som alla behöver lite då o då….

kram Glad

elyse
0

Ja, självklart ska man få skriva saker i en negativ anda ibland. Det är bra att kunna se detta forum som en fri-zon och känna att här kan man ventilera när man är arg, irriterad. Hur man uttrycker sig är en individfråga, man kan inte vara alla till lags även om man anser sig vara tydlig. I skrift är det dessutom väldigt lätt att bli missförstådd. Det får vi alla ha överseende med. Det bästa är väl om vi försöker att läsa andras texter ur en positiv synvinkel, tänka "Oj, men h*n menade kanske så här…" fast det kan se tokigt ut.

MoonVoid
0

Många av oss här har ju trots allt väldigt olika sätt att tänka på och då även formulera sig på. Vi har olika diagnoser som gör skilnaden ännu större än mellan vanliga.

sayuri
0

#12 Klart, :P Vissa kändisar är jordnära och riktigt trevliga, andra är svin…personliga erfarenheter. Men jag tycker rent allmänt att kända personer är ett intressant fenomen även om jag inte är nämnvärt mycket för att särbehandla någon. Det enda som intresserar mig är mina vänner och det oavsett om de är kända eller ej. :P Jag får väll ringa henne och fråga om hon tar det personligt att jag inte gillar hennes låt.;)

Sen jag kör stenhårt på mina glada gubbar fast jag gillar inte att använda de som finns på iFokus, de är fula men jag får väll jobba på den äckel-tanken men inte idag ;)

#14 Sant och dessutom det är inte alltid det lättaste att uttrycka sig på "rätt sätt" alltid och enligt min mening borde det här vara ett av de få ställen där även de som kanske inte är helt perfekta i sitt sätt att uttrycka sig få en chans att vara lite sociala och slippa få en kniv i ryggen eller onödigt mycket kiv.

Alla måste få en chans att förklara sig i alla fall om det kom ut fel altså, utan att folk blir arga på en. :)

MoonVoid
0

#16 Så du tycker också dem är fula:P jag har tyckt sen jag startade här att dem verkade lite billiga smileysarna alltså. Här får ni några nya. Fast jag brukar inte årka klippa och klistra in. Jag kör nog med mina kassa tecken;)

B) :( :) :laugh: :cheer: ;) :P :X :angry: :unsure: :ohmy: :huh: :dry: :lol: :silly: :blink: :blush: :kiss: :woohoo: :side: :S :evil: :whistle: :pinch:

sayuri
0

#17 De är fruktansvärt fula! Och den som tar åt sig av att jag tycker att de är fula får göra det:P Jag fattar inte att du orkade sitta och trycka in alla dem. Jobbigt!;)

MoonVoid
0

#18 haha! Jag gjorde inte det;) jag klippte och klistrade in. beklagar att de var fula! Jag tycker att dem är typiska forumsmileysar och bra mycket bättre än iFokus billiga med dålig upplösning.

Jaja, det är inte jag som stör mig på att du skriver med tecken istället, jag gör ju det också så:P

sayuri
0

#19 Jag stör mig värkligen inte, de är kanske bättre, vet inte men jag orkar själv inte leta upp sånt och hålla på…jag är nog lite bekväm tror jag :/ Fast jag menade de på iFokus är fula men jag vet inte… jag har gjort en hel del smilisar själv och de är lite mer animerade och något mer detaljrika men jag vet inte. Jag är nog för snäll för att tycka illa om någons arbete… det enda roliga med sånna är när man animerar dem och gör dem detaljrika men å andra sidan har jag aldrig varit så mycket för det enkla. :P

NadineAdHd
0

fast när vi lärt känna varandra lite så behövs kanske inte gubbarna lika mycket.. då vet man lite hur den andra uttrycker sig, tänker och så… fast en o annan gubbe e ju braSkrattande

sayuri
0

#21 Klart gubbarna behövs! Vad ska man annars göra här på iFokus? Vara normal? :P Ibland är det lätta att skriva först och tänka sen..*host* känner igen sig*host*Oskyldig men jag gör mitt bästa för att rätta till problemet i efterhand. :$

Kom på att jag skrev en helt obegripligt kommentar…skrattade och raderade allt. Tror nog att jag redan verkar smått galen som alltid försöker vara trevlig och ser positivt i alla människor jag möter :P

Jag är mycket snäll som person men min humor är väldigt skum men det får ni ha överseende med ;)

Sweetelle
0

# Alla möjliga ;o)

Man kan redigera sina inlägg i en timme efter att man skrivit dem. Och kommer man på att nånting kan missuppfattas senare, kan man alltid be en Medarbetare att redigera.

Jag har varit med om att det kommer nya som blir stötta av vad vi "gamlingar" skrivit till varandra och tagit någon i försvar som inte alls behöver tas i försvar, så smilisarna är alltid bra om inte för den man skriver till så för att andra som läser skall hänga med i sammanhanget.

Jag tycker man skall ha stort tålamod och inse att en person kanske uttrycker sig galet/impulsivt och att man därtill själv kanske inte uppfattar allt korrekt. Man har både ett ansvar att inte ta saker personligt och att själv inte ägna sig åt personangrepp. Dessutom är det bra att vara medveten om att många som är på Bokstavsfolk.ifokus inte mår så bra och när man mår dåligt är det lätt att vara överkänslig och missuppfatta och ta saker mer negativt än man skulle gjort annars. Det är också lättare att vara lite bitsk och grinig när man är deppig, därför tycker jag att man även skall ha överseende med dem som överreagerar på något man skrivit och som man inte menade något illa med.

Överlag tycker jag att Bokstavsfolk är en trevlig sajt där vi haft överseende med varandra och en trevlig ton.