Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1786 ggr
LenaR
0

Bra minne eller dåligt?

Hur är det med er bokstavsmänniskor, har ni bra eller dåligt minne?

Om jag minns rätt, hehe, så kan Bokstavsfolk vara både väldigt lättstörda och väldigt djupt koncentrerade. Bådadera borde påverka minnet?

ur.se finns en minnestest för den som vill veta hur landet ligger!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
0

Korttidsminnet eller arbetsminnet är enligt min utredning sämre än mina övriga förmågor. Långtidsminnet är.. selektivt=p Minns en del jättebra annat glömmer jag med en gång.

MoonVoid
0

Jag har skriven AS diagnos. Många skulle nog säga att jag har koncentrationssvårigheter. Jag kan fokusera och koncentrera mig otrligt bra på saker dock, så länge ingen stör mig. Så jag är väl både och på den pungten.

Mitt minne är bättre än det flestas. Jag brukar minnas saker i detalj. Ofta när jag talar med personer så lägger jag på minnet varje ord de använder för att jag tolkar varje ord. Andra människor vet jag lyssnar på hela meningen och tolkar budskapet i varje mening. Det innebär att jag kan minnas ordagrant vad någon har sagt. Varenda ord. Andra minns bara det dem tolkade var budskapet, och då ska dem formulera det i ord för sig själva. Väldigt snabbt bildar dem en helt ny mening man inte har sagt.

Detta beror förmodligen på min AS så för att svara det jag antog att du var intreserad av så tror jag att AS personer kan minnas mer detaljrikt än andra. På så sätt kanske man kan säja att vi minns bättre? jag vet inte, men till synes bättre iaf.

linhof
0

minne? va e det? går det äta? Förvånad

skämt å sido….urkasst minne….är glad att huvudet sitter fast…annars hade ja glömt det… Tungan ute

LenaR
0

#1 Hanna, har du hyperfokus, så att du kan lära dej saker snabbt när du får sitta ostörd?

#2 Moonvoid, det där ska väl stämma på ADHD också, att man kan koncentrera sej otroligt bra så länge ingen stör en.

#3 Jag tror dej inte, Linhof!

Jo, att du skulle glömma huvet, det tror jag på… Men du delar ju med dej av dina inlärda kunskaper här. Hur lärde du dej allt om du har så dåligt minne?

[aspie]
0

5 rätt på ord, 7 rätt på bilder och 2 rätt på siffror, he he.. Jösses så svårt att komma ihåg, speciellt siffror

HannaM
0

#4 Jo jag fatar oftast snabbt om jag är intresserad, det krävs nämligen intresse förutom att miljön är rätt. Jag kan sitta aldrig så ostört och traggla något jag avskyr och ändå inte få in det i skallen.

sayuri
0

Jag har sämre minne nu men jag hade ett riktigt grymt minne förr men då hade jag också ett system som min pratperson tycker var intressant. Jag kan fortfarande plocka fram många minnen och återuppleva dem, läsa på skyltar jag såg för flera år sedan och sånt.

linhof
0

#4 sunt förnuft???? Tungan ute

NadineAdHd
0

jag har ADHD, och jag har alltid haft jättebra minne, när jag var yngre var det nästan fotografiskt, men bara om det intresserade mig..

jag gjorde alltid prov och sånt blixtsnabbt och sen störde jag lektionerna så jag åkte ut.

Nuförtiden har jag drabbats av utmattningssyndrom, alltså utbrändhet, så nu är mitt minne uruselt… dock fortfarande jättebra om det är nåt som jag är jätteintresserad av.. och JO jag hyperfokuserar på det jag gör om jag får vara ostörd..
men blir väldigt lätt störd och tappar tråden…

Nu håller jag just på och äter in mig på Concerta och hoppas att det fortsätter lika bra som det börjat.

jag känner mig mycket mer lagom på alla sätt och vis… ända fram till ca 4-5 på eftermiddagen då jag dimper och är ännu mer vimsig än jag brukar.. eller så är det för att det plötsligt är skillnad..

NadineAdHd
0

Fast siffror är kanonsvårt för mig också..

jag kan kolla mitt saldo på banklkontot och 10 minuter senare så frågar min man hur mycket vi hade tex… då kan jag kasta om siffrorna så det kan bli tusenlappar fel…

och telefonnummer… samma där..

och när jag handlat så kan jag komma ihåg att nåt jag köpt kostade nånting med 300 tex fast det i själva verket var 399.. ofta får jag för mig att det var mycket billigare.. i allafall när gubben frågar, men det kanske är nåt kvinnligt… hi hi

får jag en tid hos tex min psykolog så kastar jag om siffrorna så den 13 e klockan 18 kan bli den 8e klockan 13 eller vad som helst.

MEN om jag skriver det nånstans ofta med lite rosslingor eller graffittiliknande stil, DÅ blir det plötsligt en bild, och det är jag skitbra på att komma ihåg, det är såna där knep man lärt sig genom åren..

[Linsenhejhej]
0

Jag har ingen diagnos som ni kanske visste (men ska utredas för AS) men jag hoppas jag kan skriva här iallafall …?

Jag har sämst korttidsminne, jag kan inte berätta för er nu vad jag gjorde för kanske 3-4 dagar sedan. Helt tomt i skallen.

Men långtidsminnet fungerar bra . Jag minns detaljer från jag var en liten 2-åring och .. ja, allt som har hänt för ett tag sedan.

Datum och årtal kan jag minnas ganska lätt bara jag bryr mig om det jag ska komma ihåg. Jag minns till exempel att det började snöa 18 november för 5 år sedan och att min katt föddes 16 juni 2007 kl. 10:20 och vägde 127 gram.

Synd att mitt korttidsminne är dåligt, skulle behöva det ibland.
Det var allt jag hade att säga/skriva.

LenaR
0

Spännande! Lite bekräftar ni alla vad jag trodde, att korttidsminnet kan vara ur led för vardagssaker, men när det blir intressant fungerar det.

Ingen mer som ville leka duktigflicka/duktigpojke och testa minnet på ur? Skrattande

Zaphix
0

Har ADHD och riktigt kasst minne. Ska få gå på minnesträning för att träna upp arbetsminnet, så hoppas att det blir bättre. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sayuri
0

Fick bra resultat men eftersom jag tänkte på annat när jag memorerade så glömde jag lägga upp vissa saker så att jag såg dem tillräckligt tydligt när jag skulle skriva av dem så jag fick inte full pott men jag är ändå ganska nöjd. Siffrorna är nog inget intresseområde för mig dock :/

LenaR
0

Du har någon memoreringsteknik då, Sayuri? Eller är du helt naturligt visuell?

#13 Jag är superintresserad av minne, så det får du gärna berätta mer om när det beger sej, Zaphix!

sayuri
0

det beror på vilken av mina tekniker du menar, dels har jag minnesbibloteket där jag skriver sker på lappar, sparar och sedan kan ta fram och läsa när jag behöver det fast den kapasiteten är inte lika bra som förr…innan kunde jag lägga in minnesbilder som fotografier och sedan gå in och se på bilden och leta en massa detaljer.

Sen har jag en annan teknik där jag rent visuellt lägger upp sakerna på rad, ser dem i mina minneslokaler och kan gå runt bland sakerna och titta på dem, som jag har fortfarande sakerna från testet liggande på golvet där men jag blev förvirrad mitt i allt och missade att lägga upp vissa saker för att någon kom och störde mig mitt i allt så just nu är det några luckor och jag skulle få städa bort allt och göra om det från grunden för att minnas allt perfekt. Jag gillar att kunna gå runt och titta på minnen. Det är trevligt men också någonting jag sysslade mer med förr. Nu har jag inte riktigt intresse i att städa i alla minnesrum eller hålla koll på allt i bibloteket men visst jag kan fortfarande ta fram mitt första minneskaset och spela upp minnesseklvenser exakt som jag tänkte dem när jag var 6 år gammal då jag utvecklade minnesbibloteket mer visuellt och ingående… det är rörigt och svårt att förklara men jag har lite olika sätt förutom dem som jag också behandlar minnen och tankar på men de är alldeles för speciella för att jag ens ska kunna försöka förklara dem…

Zaphix
0

15: Ja, det ska jag göra. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LenaR
0

#16 Mycket spännande!

Jag har alltid tyckt mej ha bra minne, men mitt är helt oorganiserat. Du måste vara rätt ovanlig med dina minnestekniker. Från 6 års ålder dessutom!

#17 Glad

sayuri
0

#18 Det är inget jag har nån aning om men det var någonting som roade mig, det finns andra som har den tekniken men det är få. Det finns inte så många som använder några direkta tekniker för att minnas saker, nummer har jag svårare för men grejer kan jag stapla runt och ta på rent fysiskt i mitt minne men siffror är svårare. Jag mins dock inte om jag haft något nummer minne eller om siffror alltid har varit ointressant för mig att hålla i mitt aktiva/medvetna minne för i mitt omedvetna och mer okontrolerbara minne så mins jag en hel del men jag är för trött nu för att orka dra i den delen av mitt minne just nu.

Lostlie
0

Det jag ser minns jag ganska bra, det jag hör försvinner tyvärr ganska snabbt. In genom ena örat och ut genom det andra, och så var det borta

Fyrpihls
0

jag har nog oxå lite olika teorier…

som Sayuri beskriver… fast jag inte kan sätta ord på dom lika bra, men jag har också massa olika sätt att minnas saker, och är oslagbar på vissa minnes tävlingar,

Emaljoh4
0

Jag har DÅLIGT minne… Både långt och kort. Men jag minns "onödig fakta" typ! Förvånad Som när man jobbar (vuxna alltså) osv Men inte viktiga saker.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

LenaR
0

Just minnet kanske inte skiljer sej mellan NPF och neurotyp? Verkar som här finns allt från hönshjärnor till riktiga minnesmästare! Glad

HannaM
0

#23 Jag tror att arbetsminnet oftare brister när man har ADHD om jag inte minns tokigt nu.