Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 3351 ggr
Mymlan
0

Bevara sverige gult o blått

I mina ögon är den slogan väldigt rasistisk.

Enligt min son så betyder inte dessa ord nå rasistiskt man ej behöver vara rasist..

I mina ögon skriker den jag är rasistik.. Har jag tolkat fel, eller?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

HannaM
0

Jag tolkar det nog så när jag först ser det… Men egentlgien säger den ju ingenting. Gult och blått, ja det är ju flaggan.. och den kan man väl hissa oavsett om man är kritvit eller kolsvart, född i sverige, finland eller uganda.

Men sen är d et väl det att nazister och rasister har "snott" den svenska flaggan och därför tolkar man det som rasistiskt.

MoonVoid
0

Vi har fått en väldig rasist noja här i sverige. Vi skämd för att sätta upp och hedra vårat lands flagga! Det är sjukt.

Kolla på Norges nationaldag får ni se;) Är dem rasister bara för att dem hyllar sin flagga så? Alla Danskar som alltid måste visa sin flagga när dem åker in i sverige, är dem rasister? USA som har sin flagga över allt på nyheter och i film, är dem rasister bara för det?

Nej, jag säjer Bevara sverige gult och blått. Ta tillbaka sverige från rasisterna!

Sen är det en moralisk fråga om rasister är så dumma. Kanske de är dem som står för sveriges välfärd igentligen. Har ni läst tidningen de senaste 100 åren? (Jag är inte rätt person att dömma det. Jag lika mycket emot rasister som jag har emot någon annan. Jag är öppen för individen.)

MoonVoid
0

Dessutom beror det väldigt mycket på vilket sammanhang man ser rubriken. USA köper upp oss mer och mer, om vi inte slutar sälja aktsier och till och med hela företag till dem kommer dem snart att äga oss.

När vi gick med i EU solde vi oss också. Idag har vi knappt någon egen politik. Vi får inte bestämma mycket själva alls.

Sverige är knappt en nation längre, vi har inte ens ett försvar! nästan inga millitärer och nästan inga poliser.

Det kan betyda mycket i mina ögon

JohannaEkroth
0

Patriotiskt möjligtvis

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

sighni
0

#1 håller jag med. Så är det ju.

sayuri
0

Det är en intressant fråga och de jag har diskuterat frågan med som varit invandrare skrattar ofta åt hur svenskar beter sig. Är så rädda för att sticka ut och alla är väldigt måna om att passa in och att vara så där lagom. Fast vi diskuterade fraserna "bevara Sverige Svenskt" och "bevara Sverige blandat". Vi kom fram till att bara för att man vill hedra vår historia, vasa ätten eller liknande så betyder det inte att andra folk får komma hit och kalla Sverige för sitt land också…fast man ska visa respekt för landet manär i och deras lagar. Som är jag i England så kör jag inte på höger sida av vägen utan på vänster…även om jag kommer från ett land där jag är uppvuxen med högertrafik. Man tar sedan dit man kommer.

De har många upplevt sverige som ett kallt land (alltså känslomässigt) och folk är så rädda för att verka vara rasister att de inte ens vill hedra sitt land. Jag är nöjd med att vara svensk och ganska stolt över det, varför ska inte jag få fira vart jag kommer från när mina utländska vänner firar sin härkomst. Är jag mindre värd för att jag är svensk kan man ju börja fundera på? Ska inte jag får vara stolt över att vara av det släktet jag är utan att behöva höra att jag är en rasist. Det mest ironiska är att det oftast (iaf i min omgivning och de krettsar jag rört mig i) är svenskar som kallar varandra för rasister i högre grad än invandrare.

Detta är dock bara några av mina funderingar och jag har blivit påhoppad tillräckligt många ggr för att vara less på det så fråga innan ni tar förgivet. Jag ska hålla mig utanför det politiska snacket så blir det nog lugnast :P

Vissa gånger hatar jag dock landet Lagom, man får inte sticka ut och vara sig själv för då blir man genast stämplad…jag är glad att djur älskar en oavsett hur man ser ut, de är mycket bättre människokännare än vad folk (rent generellt sett) är. :P

Oj vilket utlägg men jag har varit så frånvarande länge att det bara spritter ord ur fingrarna på mig :)

[Linsenhejhej]
0

Superbra skrivet, sayuri!!

sayuri
0

oj, skrev fel, ett allvarligt fel men men… synd att jag missade det innan.

Jag menade självklart, att "så betyder det inte att andra folk inte får komma hit och kalla Sverige för sitt land också"

Det är alltså ok att de kommer hit och tar till sig av våra seder och bruk men att de ska respektera våra lagar och inte anta att de står över rättssystemet. Fast det är många svenskar som tror sig stå över rättssystemet men det är typiska brister.

Jag var nog trött…irritationsobjekt. :P

elyse
0

Det är såklart en definitionsfråga - vad betyder "gult och blått"? Att vi lever i en global värld får vi bara acceptera och för mig är det en självklarhet att vi ska ta emot flyktingar (som för övrigt är ca 13% av all invandring till Sverige). Lika självklart är att sträva efter att våra nya medborgare ska kunna leva på samma villkor som andra svenskar; försörja sig själva, välja vilken stad man vill bo i, kunna kommunicera med omvärlden… Men menar man att assimilering - att avsäga sig sin hemkultur - är enda nyckeln till integration, så, ja, då är man rasist.

sayuri
0

Helt klart en definitionsfråga och det är nog mycket grundat i betraktarens öga för vad jag annser som rasistiskt kanske är vardagsmat för andra. Det är så olika beroende på var man bor och vilka som finns i ens omgivning. :/

Mymlan
0

I mina ögon förblir BSS rasistiskt..

sayuri
0

#11 Det beror kanske på hur man använder sig av det?

Det enda jag ville framhäva var att inte alla tar det negativt oavsett härkomst men det ändrar inte att det finns de som gör det. Sen om man är av svenskt ursbrung eller har rötterna i något annat land har inte med saken att göra för tar man det negativt så gör man det.

Sen har jag aldrig menat att BSS inte skulle vara rasistiskt utan bara hur mina vänner tyckte och det är deras egna åsikter, vilka troligen inte är representativa för hela sverige.

Om någon annan blir provocerad ändrar det inte det faktum att de inte blir det, dock tycker jag man ska undvika att använda frasen just för att det är provocerande och många tar illa vid sig av det.

Mymlan
0

Jag stöttar min son som person men stöttar Inte hans värderingar..

Han är vuxen får göra sina misstag men ta konsekvenser av det oxå..

sayuri
0

Absolut att man får stå för sina egna handlingar men alla har rätt till en egen åsikt. Men om man gör det bara för att provocera och såra folk då är det absolut inget positivt eller neutralt någonstans. Då kan man nog säga att det i sig är rasistiskt om man gör det för att få reaktioner men det är ju svårt att bedömma bara genom att veta att någon tycker anorlunda. Rätt till en annan åsikt har man ju men det är inte lika rätt om man gör saker medvetet för att provocera, eller har jag kanske fe eller missupfattat någontingl? :/

Mysan59
0

Jag håller med #1 och #2

Zabbio
0

Vi borde våga stå för vårt land, vår flagga och våra seder. Det betyder inte att man hatar alla andra för att man älskar sig själv ;)

(säger hon som inte riktigt vågar sätta upp en sverigeflagga på balkongen pga att det finns många invandrare här *harkel* Inte för att jag vwet om de ens bryr sig, men… Dessutom så är Skåne bäst ;) Jag har skåneflagga istället..>_>)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

elyse
0

#16 Många invandrare, ja, alla jag har träffat på tycker att svenskarna är mesiga när det gäller nationalism - själva har de t.ex. Iraks flagga på väggen hemma, ser alla fotbollsmatcher med sitt hemland etc och finner det fullt naturligt att andra också gör likadant. Dessutom finns det en anledning att så många stannar kvar i Sverige - de tycker att det är ett bra land. Så vad gäller att invandrare skulle ta illa upp så behöver man inte vara rädd. De som kommenterar och provocerar är sådana som stör sig på världen i allmänhet. Men visst, blev jag hotad skulle jag nog ta ned en uppsatt flagga. :(

Zabbio
0

#17 Jo, jag vet väl egentligen det :P Har inte blivit hotad men är ny på området och ill helst bara ha lugn och ro. Dessutom är jag skåning, inte svensk, och tilhör gruppen som gärna gräver bort Skåne från Sverige och seglar iväg med det :D Något ska man ju roa sig med! ;) Så jag har hellre skåneflagga i vilket fall. Men just nu har min bror fått den med sig till Stockholm där den ska irritera hans vänner som inte tycker att Skåne ska vara kvar vid Sverige heller - fast av andra anledningar :P Tcker att det är hutlöst att sälja två exakt likadana flaggor, den ena för 50kr (gul+blå) och den andra för 150kr (gul+röd) pga färgen! Så jag tillät inte att han köpte en där utan väntar tills priset går ner igen så köper jag en ny.

Sen vet jag inte riktigt hur det är med nazister här heller.. på gymnasiet fans en hel del och de vill jag inte förknippas med. Speciellt inte så att de tror att de har stöd av nån ''smyg nazist'' eller nåt. Det verkade de på skolan vara helt säkra på så fort de såg en svensk flagga.

sayuri
0

#18 Skåneflaggan är bra grejer ;)

Zabbio
0

(på en sidnotis kan jag störa mig på trenden med att ha 'ledarna' i barnprogram att tala med en sån speciel brytning.. jag är inte emot att man ska få jobb om man inte pratar perfekt svenska,, men detta stör mig eftersom jag hör ungarna utanför prata precis likadant. Jag kan förstå och har inga problem med att vuxna människor har en viss brytning, det är mycket svårt att prata ett nytt språk helt perfekt! Jag bryter på svenska när jag talar engelska och det är ju helt normalt. Men barn som fortfarande har lätt för att lära och som kanske rent av är födda här borde kunna prata rent. För sin egen skull i framtiden också. Sen just tonen ..det känns mer som nån ''cool-faktor'' än en naturlig brytning och den stör mig till vansinne av någon anledning. På ett nästan undermedvetet plan, på samma sätt som en riktigt gnällig röst stör.. Vet inte varför jag tog upp detta här egentligen.. :S Men jag tycker iaf att program m.m. för barn borde vara på ren svenska, speciellt om de inte kan höra det i hemmet. Alternativt att det är på ''riktig'' brytning.. inte det där irriterande halvbrytningen..oh det är ju inte bara ett program nu heller, det sprider sig..argh.. )

Ush nu känner jag mig rasistisk igen, bäst att jag drar för gardinerna och gömmer mig bakom min rödgula skåneflagga i mitt mes-skal :P

elyse
0

#20 Det finns de som menar att invandrarsvenskan blivit en egen dialekt, men jag håller inte med där och tycker att en god svenska är något alla barn som bor i Sverige ska få möjlighet att utveckla. Men jag förstår om invandrarsvenskan blir mer begärlig än rikssvenska om ens förebilder talar med brytning. Att tala med brytning är dock, och kommer nog att förbli, ett tecken på låg status i Sverige.