Hjälpmedel
tänkte bara tipsa lite…. om olika sidor med hjälpmedel för diverse olika funktionshinder såsom Asberger, ADHD, autism mm för både barn och vuxna…
När jag har kommit till vuxenpsyk så ska jag be om remiss till habiliteringen… och där ska jag be och få prova en Handi
tror det skulle vara något för mej som tycker att mobilen är ett bra verktyg men för besvärlig att använda…för många knapptryckningar innan allt är klart…med typ påminnelser o sånt
Åhh tack!
Intressant, ska kolla igenom detta sen 

Aspie
vassego…. har fler sådana…. nånstans i datan om det skulle behövas 
Tack, jättebra. Först och främst tänker jag på hjälpmedel för min dotter. Om hon nu skulle få en Handi och den råkar gå sönder i något ilsket utbrott. Vad händer då? Går det på ngn försäkring?

Den ska vara försäkrad… om man behöver nån extra vet jag inte riktigt…. tyvärr. Men kom-i-kapp har jättemycket saker för barn…
Tex bolltäcke
Det har jag bett min sons skola att fixa… det har en lugnande effekt och erbjuder på samma gång taktil massage (lite typ sådär
) Den dan jag har större utrymme ska jag ha ett sinnes rum hemma… med bolltäcken, ljus i olika varianter, saker att känna på osv…. de brukar ha ett sådant i lekterapin på barn7khus… mycket bra! vi har ett sånt på jobbet med (jobbar med äldre) och det har en så otrolig effekt 
Låter intressant, men samtidigt är jag lite misstänksam då det gäller bolltäcken,
En go tjej här på sajten berättade att hon hade köpt ett bolltäcke, men så fort hon rörde på sig lät det som någon spelade marackas sa hon, he he he
Det skulle jag aldrig klara av 

aspie
man ska ju inte sova i det… bara ligga med det på en stund… eller sitta på det tillexempel…. alla sätt e ju bra utom dåliga vet du 
#6 Jasså, man ska bara använda det en stund
Undrar om den andra tjejen förstod detta 
Så sant så, alla sätt är bra utom de dåliga 

Bolltäcken finns i olika tyngder och med olika stora bollar, så man får känna efter vad som passar en själv. Jag har testat två olika utan att det kändes som nåt annat än just ett täcke med bollar i. Mig gav det inget speciellt.

#9 på jobbet så fick vi gå en demenskurs… och där prova bolltäcken i olika storlekar… och det gav mej nada! Men jag tänker lite att man kanske behöver ha det ett par gånger…. det verkar så på pensionärerna i alla fall…. att resultatet kommer efter ett tag…
Intre vet jag men ja ska baske mej be o få prova… hoppas att det kan hjälpa mej lite motoriskt i alla fall

De är ganska dyra, ca 4 500 kr, så ofta krävs att man vet att de gör nytta, eller det borde göra det - annars skulle det vara slöseri med skattepengar, sedan så kan man ju tänka på att de tar stor plats så att man har nånstans att förvara täcket.

Elva där jag bor har Ameka (det heter så) täcken man kan få prova… innan man får nåt beställt
så man slipper slösa på skattepengarna… jättebra 
OM dom funkar så är det värt varenda krona…. sen behöver ju min familj bara ett täcke trots att vi är 3 som behöver "komma till ro" då man inte ska ha dem 24/7

lyfter denna tråden lite *tar i så ja spricker*
Höll byxorna? 

vem sa att jag hade byxor? kanske hade en gördel får o hålla samman plockepinnet?
*släppte en brakare iaf*
Hi hi hi tokfia 

jepp
har dessutom hört nånstans att lika barn leka bäst 
Japp, så tror jag oxå att det är 

ja det måste det vara
vi verkar ju "leka" ganska bra *fniss*
#19 Ja, det håller jag med om kompis 
he he

Linhof:
Det där är nog olika från person till person. Lilleman har precis fått utskrivet ett bolltäcke som vi hämtat hem, o han skall sova med det hela natten, inte bara somna in med det… Jag antar att det beror på att han har sömnproblem hela natten igenom… Kanske är det så att dom som bara har insomningsproblem använder det bara vid insomnandet, o sen tar av det, då deras "sömn" då är löst för den natten, eller nåt liknande?

phernilla : ja har faktiskt ingen aning… ja har precis börjat med arbetsterapeft nu…o förmodligen skall ja få prova ut en handi…. 

Phernilla: det kan vara bra att bara ha det när man behöver lugna ner sig också. Bolltäckena använder sig av taktil beröring, precis som Temple Grandins kram-maskin. :)
Puhlo:
Krammaskin? Vad är det? Länk? Ja, bolltäcket kommer att användas i flera olika situationer, inte bara då han sover om natten. Jag vet vasd det är till för. :) Men han har den utskriven för att, framförallt, använda den hela nätterna, för sömnen. Sen kommer vi självklart oxå att använda den, då han t.ex. behöver komma till ro eller varva ner lite, osv… Men, det är inte det han fått det utskrivet för, utan enbart för nattsömnens skull - hela nattsömnen!

Phernilla: Ni har fått det utskrivet, så ni kan ju göra som ni vill med det. :) Jag tänkte mest bara tipsa om att man kan ha det när man behöver lite ro på dagtid också. Jag skulle absolut kunna tänka mig ett sånt bolltäcke.
Kolla länken för mer info om krammaskinen. Annars finns det en superbra dokumentär om min idol Temple Grandin på Youtube. Den heter "The woman who thinks like a cow" och är i tre delar. Temple är den som uppfann maskinen.
StarsOfSvea:
Ja du, vi kanske har fördel av att lilleman är med i en testpanel bestående av två barn, varav han då är det ena… Men det är på G här i kommunen att bevisa att barn med ADHD faktiskt oxå är i behov av vissa hjälpmedel, samt en del av LSS, fast det inte fungerar så riktigt ännu.
Vi får hoppas att alla instanser förstår detta snart!! :)
Puhlo:
Såg inte länken först, ska kolla nu direkt :)
Puhlo:
Den var verkligen häftig :)