Ang Concerta
Är det någon här som äter denna medicin och gjort ett bra tag? har ni känt av illamående då ni tagit denna medicin? alltså ni har mått bra hela tiden innan men plötsligt börjar efter ngn månader må illa av den?
Nu vet jag ej om medicinen är boven eller om det är medicinen för mitt höga blodtryck som är boven..
Och nu kan det oxå kanske bero på annat ej på medicinen men man vet ju aldrig.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

# 0 Ja. Jag mår också illa av den. Har gjort från allra första början och tänker byta medicin.

Jag åt medicinen mellan 29 december 2008 och 5 juni 2009. Jag mådde lite illa men inte så farligt, det är dock en vanlig biverkning. Har du höjt dosen eller något nyligen, som kan ha orsakat illamåendet?
#2 Nej äter mina 54 mg + 18 mg / dag vilket jag gjort ett bra tag.

#3 Andra ändringar då? Som tex nya matvanor, tydligen mår man mindre illa om man äter samtidigt som man tar tabletterna. Helt klart värt att kolla upp annat med. kanske ta blodtrycksmedicinen och concertan vid olika tidpunkter? Graviditet?
#4 Nej nå små knoddar blir det ej mer här, räcker med de 2 jag har.
Ska testa ta medicinerna på olika tid se om det kan vara det.

#5 Lycka till, hoppas det ger nåt svar. Jag har också fått nog av små bebisar, är så glad för att småbarnstiden är över - älskar verkligen när de blir större ;o)
Som #2 skriver står illamåendet med som en vanlig biverkning i FASS, men när det som i ditt fall kom efter att du ätit medicinen ett tag kanske du skulle ta kontakt med din läkare för att stämma av.
Hur länge har du haft illamåendet?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#7 Började för 1 vecka sedan, ska ta tag i min läkare här i veckan..
Äter även Enalapril Actavis för blodtrycket.
Jag ska prova igen imorgon. Lika så får jag ta det med läkaren.. Orkar ej må illa varje dag då jag blir totaldäckad.
Sedan har jag min period just nu med inte kunna sova fast man är så trött så det svider i ögonen.

#11 Jag har en otäck tryckkänsla i huvudet och illamående av C… som jag har ätit fem dar. Mår så pass illa att jag måste sluta…och får antagligen byta sort… tyvärr är min läkare bortrest…
#11 Jag har ätit Concerta 1-1½ år.. Har bara detta jädrans problem komma ihåg ta medicinen oxå..
Min läkare tror det är min blodtrycksmedicin som orsakar illamåendet o min husläkare har jag nu tid hos den 11/9 han hade ingen tidigare tid..
jag mådde illa när jag höjde från en till två tabletter, och så kan jag drabbas av illamående om jag "glömmer bort" att äta, och det gör jag ju ibland… förståss.

Vet inte om jag OT eller inte men jag har ätit Concerta sedan den 22/8 och började på 18 mg/dag i sex dagar (på morgonen). Höjde i fredags till 2x18 mg/dag på morgonen. Värsta biverkningen(?) jag har är ÅNGEST.
Har haft oro och ångest från dag 1 med Concerta, men enbart då medicinen "gått ur" runt 18-tiden. Sedan i lördags har det blivit värre..och idag har jag haft ångest sedan 11-tiden. Känner inte heller av någon "positiv" effekt längre, som jag gjorde med 18 mg/dag.
Kvällsoron har jag stillat med en tablett Imovane, fast det egentligen är en insomningstablett, och det har funkat.
Känner någon igen sig? Är det vanligt med ångest som biverkning?

Har inga såna tankar alls utan bara en envis generell ångest, ska ringa ssk i morgon och kolla av läget med henne..
Tack för ditt svar!

# 15 Ja det påminner jättemycket om hur jag kände mig. Har slutat med dom. Mår bättre utan. Trist eftersom jag hoppats så mycket på denna medicinering…..men min ångest blev oändligt svår med medicinen.

#18..trist, fick du inte prova någon annan medicin? Jag ska i alla fall fråga om det på måndag när jag träffar läkaren. Finns ju några till ADHD mediciner. Kanske nån av dem funkar..

#19 Jo, retalin. Men de är väldigt snarlika varandra. Mig passade de inte.Skulle gärna prova licenspreparatet metamina…men det är man mer restrektiv med. Vet flera som blivit hjälpta av det senare fast de inte mått bra av de andra två (som jag nu prövat). Spännande att höra vad du får för besked på måndag.

#20 Fick byta medicin till Metakinet (?) som har samma innehåll som Concerta, men en annan tablettberedning. Hade Concerta Depot och den gick ur för "tidigt" på mej.
Får se hur denna medicinen kommer att funka, den var beställningsvara så jag kan inte hämta den förrän i morgon onsdag..
Återkommer med rapport!
Metamina nämnde jag, men då tittade hon bara konstigt på mej och sa: du menar amfetamin?? Verkade som du säger att det är man mer restriktiv med.
Hej!
Jag har kanske någon gång mått illa men det beror nog mer på att jag inte ätit så mycket den dagen. I början hade jag huvudvärk men inte nu längre.
Glöm inte att kontrollera ditt blodtryck då och då! (Det säger jag som sköterska, för en del som skriver ut medicine tänker inte på sådant). Jag har också lite hjärtklappning, men det ingår i paketet! Normalt sett så ska biverkningarn gå över så småningom.
Ha det bra! Hälsningar Chana
#22 Jag står på kontroll av det då jag har fått högt blodtryck men högt blodtryck finns i min släkt mor har, mormor hade tror även min farmor hade, far hade kärlkramp men är ju nå annat.
Jättebra att du får det kontrollerat! Då är du väl omhändertagen!