Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2105 ggr
Svea-
0

dumma hjärna...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

aarrgghh…blir så splittrad å stressad ibland å får ingen ordning på tankarna å känslorna.. känner mig flipprig å uppe i varv samtidigt som jag känner mig nervarvad? nått tips på hur jag kan inte vet jag.. landa i huvet å få ordning på tankar å känslor såna här dagar? så jag kommer i gång å får nått gjort nån förbannade gång…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Mysan59
0

Åhhhh  lilla gumman, jag kan tyvärr inte hjälpa dig!

Men skickar till värme och kärlek my Heart fire up for you

Hoppas det blir bättre snart…

Kram

Lostlie
0

hmmm…nä.. det enda som hjälper mig är att "haka upp" mig på något jag är intresserad av. Då samlas liksom tankarna bara på det. Efter det kan man försöka tvinga sig själv att superfokusera på "måsten", typ skriva kom-i-håg-lappar för allt som måste göras (som man ändå skiter i)… lättare sagt än gjort, men jag "filar" just nu på en strategi för att få mig själv mer fokuserad när tankarna sprutar ut genom öronen….Skrattande.. du kan få en tröstande , stärkande kram så länge *kraaaaaaammmmmm*

Froddel
0

Lite mindfulness kanske, några minuter med ev lite avslappningsmusik. O försöka att fokusera på andningen. Fick jag som hemuppgift av min lifecoach (KBT-psykologen) för ett litet tag sedan. Kan fungera om man känner sig splittrad, stressad eller uppe i varv. Att prova gör ju ingen skada iafGlad.

sissie
0

Jag försöker lägga en timme om dagen till måsten. Varje dag när jag kommer hem från jobbet tar jag en stund till att göra något vettigt. Det kan vara lite olika saker. Ofta är det att plocka ur och i diskmaskinen.

Att schemalägga sina dagar kan vara en bra variant för en del. Fungerar dock dåligt för mig då jag inte ens kan komma ihåg att använda en almanackaSkrikandes.

En gång i tiden, kanske ska göra det igen, gjorde jag en att göra lista över vad som skulle göra varje månad. Tex att vattna blommorna en viss dag i veckan, dammsuga varannan dag, torka av skåpsdörrar och karmar en gång i månaden och så vidare. Placerade ut jobben över hela månaden. Det kändes inte så betungade då. Man måste inte göra allt hela tiden och man kunde "strunta" i saker för att det var fel dag.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Svea-
0

Det är så väldigt befriande å höra om alla som har tips som dom själv försöker fökja på nått sätt,men som ändå ej funkar .. oftas.. bara då å då.. så är det för mig oxå.. jag planerar mig blå med tider,datum,att göra listor osv osv.. sen blir det ändå aldrig så..å jag blir så lessen så.. men jag är som ni kämpar väl vidare.Att vila när jag mår så där skit blir har tok-hyper av.. musik å mindfulless ej något för mig nu då det bara förvärrar ångesten å allt.. vet ej vad jag ska göra dom där dagarna.. men tack för svar tips å stöd.. det e så skönt.. kram å tack igen..

sissie
0

När jag känner mig rastlös försöker jag göra någon form av nytta. Det kan egentligen vara hur obetydligt som helt, men något som man kanske inte brukar göra så speciellt ofta men som behövs göras ibland.

Tex. Jag kan riva ur allting ur ett skåp i köket. Sortera upp det och slänga bort det som jag inte använt på jättelänge. Ibland är det till och med så roligt att jag tar ett skåp till.

Eller så skrubbar jag spisen. Drar fram den och gör rent bakom. Och det med frenesi. Efteråt känner jag mig väldigt nöjd och tillfreds.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Jenny7744
0

Hej!

Jag skriver lappar o skriver lappar… men ibland för att försöka rensa tankarna löser jag sudoku för då kan jag släppa allt annat!! O sen e det ganska snabbt tillbaka igen.. men en liten stund med bara en sak i huvudet är ganska skönt!!!

Kanske inte passar dig men det är det tips jag har!

Lycka till!

Svea-
0

alla tips e bra tips.. för det är alltid värt ett försök…tack för tips å ideer å att ni delar med er…

Grodan77
0

Lappar är bra…jag har problem att jag tappar bort lapparna…eller inte ser dem…att hyperfokusera funkar jättebra för mig med  men svårt att sluta ibland…..ohh..städa köksskåp kan ju vara jättekul…o så tänker man detta ska jag göra varje månad…men så blir det ju tyvärr aldrig.

JohannaEkroth
0
  • Jag skriver listor och sätter prioritetsstjärnor före varje uppgift, alt skriver texten i olika färg för olika prioritet. 
  • Jag gör en ny liten lista med uppgifter med bara prio 1 på och kontrollerar givetvis om antalet punkter är rimligt. Annars sätter jag in en paus någonstans på listan och går bara efter listan.
  • Kommer jag på något som behöver göras som inte finns med på listan skriver jag ner uppgiften på den första prioritetslistan.
  • När jag har gjort prio 1 sakerna tar jag en förtjänt paus och gör något roligt/äter något.
  • Därefter kollar jag första listan igen. har det inte tillkommit någon grej som borde ha prio 1 så skriver jag ner prio 2 sakerna på listan.

På detta sätt klarar jag av att fokusera, jag har mina tankar på listan. Får jag en impulsgrej jag måste göra tar jag mig i kragen och skriver ner den på första listan. Alt om jag kommer på en rolig sak, tillexempel att jag vill kolla i mitt fotoalbum skriver jag det i pausen eller på en lista med roliga saker jag vill göra. Ska jag tvätta en maskin tvätt så kan jag skriva på rad 1 på prioritetslistan Prio 1 Ladda en maskin tvätt, och på raden under Prio 1 Hänga tvätt när maskinen är klar. Är inte maskinen klar så får den punkten stå kvar på första prioritetslistan tills den är klar. Då blir det Prio 1 på att göra listan. 

Hoppas ni förstår.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Svea-
0

nu har jag miljoners lappar här.. med helvetes mycket saker att göra ringa möten papper å tider. .. jag är så splittrard å galet uppe i varv å ångest allting.. hur fan gör man för å få allmän ordning på skitsakerna i vardagslivet.. förlåt.. känner mig bara så vilsen ledesn å ångest å allt.. vill ju så mycket men misslyckas alltid med detta ändå..

näää.. ut med hundanra nu .. å sova..hoppas jag.

Puhlo
0

Jag och sambon har en varsin whiteboard, och en gemensam. :) Det är superbra!

För de som bor i sthlm så har vi köpt dem på BBS kontorsoutlet vid ÖoB i Solna.

sissie
0

# 11. Jobbigt! Stoppa alla lappar i en burk och ta upp en i taget. Ta ett beslut om du ska göra det nu eller om det kan vänta. Kan det vänta så stoppa den i burk 2. Tag nästa lapp och gör om proceduren. Det kan göra saker och ting lättare så man tar tag i en sak i taget och börjar med en "Ja/Nej"-fråga.

Whiteboard är toppen! Man kan faktiskt använda Whitebordpennor direkt på kylskåpet också!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Svea-
0

aargghhh…vill bara svära å skriva fula ord…

men jag testar nya medotder hit å dit.. till slut kommer jag väl fram till nått… som funkar för mig/oss..

har ideer om det mesta som skulle funka.. sen ska jag då fortsätta å berätta att jag ej kan åka å handla själv för om jag kommer i väg så blir jag helt urfluppad om jag tex kommer till ikea eller likande å vill bara bort.. oftast plågar jag mig igenom sen har jag köpt nån trasmatta eller handduk.. ej det jag skulle..jajaj

trött på mig själv mina hunder i vardagen å förbannad för jag kan hitta lösningar..

tack för ni finns kram

Reicha
0

Tja, jag har väl inte nån perfekt lösning heller. Men jag kan ju ge några tips, sen kanske de är helt värdelösa, men då har du i alla fall fått dem. ;) 

Nr1. Att skriva eller säga precis allt som snurrar runt brukar hjälpa mig ibland. Lappar klarar jag sällan att skriva i och för sig, jag klarar egentligen knappt att skriva alls när jag känner sådär. Så egentligen är väl att säga det bäst. Och om man vill ha allt ihågkommet, så kan man ju spela in på dator eller liknande. Bara prata ur sig allt 'med' datorn.  Då är det liksom ute ur systemet lite. Så kan man lyssna igenom det sen - lite i taget om man vill det - när man känner sig mer samlad också.

Nr2. Jag vet inte hur det är för dig, men både övertrötthet och för lite aktivitet kan göra mig så som du beskriver. I båda fallen tycker jag att nån slags fysisk aktivitet såsom att springa, skrika, kasta saker eller bara fara runt - följt av att kollapsa lite smått och sen försöka med mindfulness eller andra avslappningsmetoder (själv kör jag musik, av olika typ och takt beroende på) brukar funka rätt bra. (Annars brukar frustrationen sluta med att jag får nåt utbrott och laddar ur med fysisk aktivitet ändå. XD)

Hoppas du hitatr något sätt och det blir bättre! =)