Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3407 ggr
tommy999
0

Concerta igen

Jag har varit inne på det i en annan tråd, men eftersom jag är rastlös och otålig så frågar jag igen, lite mer rakt ut:): Hur många är det här som äter Concerta utan att ha fåt en utredning?

Det verkar dröja aplänge innan min utredning blir av och jag tror att Concerta skulle funka perfa för mig. Jag skulle i vilket fall som helst vilja prova.

NadineAdHd
0

Jag tror inte att man kan få det utan utredning…

I allafall inte i vårat landsting…. Det tar verkligen tid innan man får en tid.

Själv tog jag faktiskt saken i "nästan" egna händer och min läkare hjälpte mig att få en privat utredning.

Den kostade 20 000 så jag lånade pengar, men det var det värt tror jag, hoppas jag, tycker jag… så långt iallafall.
Jag har nu ätit Concerta sedan den 12e, och är nu uppe i 18 x 4mg. Dt är 3 tabletter på morgonen och en till klockan ett.

Annars hade jag nog inte orkat leva vidare

känns det som… jag hade ADHD.. ingen tvekan…

[krufix]
0

Jag äter 56 mg, en bajsbrun tablett.

Funkar bra, MEN problemet är att den innehåller knark (amfetamin tror jag) och missar du en dag är du körd >_>

Svea-
0

kan ju bara svara att jag äter Concerta men har oxå fått utredning,, men jag har läst tror det va här på detta forum om nån som fick Concerta innan utredninge,,,nån som vet var den tråden är…?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Zaphix
0

2: Vad händer om du miossar en dag?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MoonVoid
0

#4 Abstinens och ev bieffekter.

Zaphix
0

5: Jo, det förstår jag också, funderade mer på hur de yttrar sig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[krufix]
0

Nyttjar du nikotin? Det ger samma abstinenseffekt, men man vill ju inte springa, söka upp en langare och köpa amfetamin.
Det tar en stund innan Concerta verkar, och det håller igång i typ 10 timmar, vilket gör att om man tar den mitt på dagen så får man typ inte sova. (inte jag iaf)

Det låter hemskt, men det är för att jag är en sån som får biverkningar av i princip allt med biverkningar >_>

Chana
0

Jag fick det utan utredning, men då hade jag gått i kbt-terapi där de har kunskap om neuropsykiatriska syndrom. ett tag, och hade en viss problematik, gjorde vissa tester för Asperger/ADHD som indikerar på detta, sedan inträffade en riktig krisreaktion och jag fick träffa en psykiatriker som var knuten till detta kbt-team. Vi träffades i drygt en timme och jag fick berätta om hela min situation och barndom och nuvarande problematik. Han lyssnade och ställde frågor och kunde pga sin erfarenhet se en hel del.

Annars kan man ju inte bara få detta utskrivet hur lätt som helst. Jag tycker mig vara lite mer avslappnad när jag är med vänner och fikar osv, annars märker jag inte så stor skillnad. Lite lugnare kanske. Men min livssituation för övrigt just nu, är inte optimal och det är mycket som är stressrelaterat just nu.

Men som en del tror om Concerta, (att det skulle vara ett bra sätt att skaffa narkotika legalt, så kan jag dementera det här, (om nu någon annan läser detta också) att det här är ingen medicin man blir "hög på"! Inte om man har ADHD i alla fall! Så har vi deklarerat det!

Ha det bra! Chana

Chana
0

Jag tillägger här att jag fick ingen hjälp någonstans i vanlig vård, förutom på Kbt-teamet i Göteborg!

De var de enda som lyssnade! Mycket pengar har jag inte men det jag hade då det la jag på dem, och jag är så glad att de har tagit mig på allvar och åtminstone till en början hjälpt mig så jag kunde gå vidare.

Froddel
0

#3  Kan vara mig du menar kanske?

Jag fick Concerta utskriven i somras och äter nu 36mg. Eftersom jag har mycket adhd-problematik så kände sig inte läkaren tveksam till att skriva ut det innan utredningen.

Fast om det är nån dag nu som jag inte tar concertan (tex när jag skulle på möhippa) så märker jag inte nåt annat än att jag blir mer stirrig och okoncentrerad och jätterastlös. Inga andra konstigheter alltså.

Men sen när utredningen sätter fart så måste man ju ta uppehåll med medicinernaObestämdmen det ska väl gå..har ju "klarat" det under hela mitt liv typ! Det är värre med att behöva sluta med Lamotriginet för den inställningen är så känslig - om man typ skulle glömma att ta medicinen i två dagar i rad så måste man börja om med att trappa upp den igen……………

Milla
0

Jag äter Concerta 54 mg och jag får inga som helst biverkningar eller asbinens om jag inte tar dom varje dag.

Sonen äter också 54 mg men uppdelad på två ggr om dagen inte han heller känner av någon abstinens om han inte tar dom varje dag.

Vi har båda diagnos ADHD

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Sweetelle
0

Jag äter Concerta ganska begränsat nu men jag var uppe i 94 mg innan jag slutade och jag hade inga abstinensbesvär alls när jag avbröt från en dag till en annan. Efter ett par månader har jag börjat testa så smått igen men väldigt försiktigt då jag inte mådde så bra av concertan sist.

tarotlasse
0

Sonen tar 54 mg och det händer ju även att vi missar medicneringen och alldrig har han fått några abstinans besvär men visst kan vi märka på honom att han missat en tablet då han blir mer stressad.

Han gjorde även uppehåll ett somarlov han fick inga abstinens av detta men hans problem fövärrades ju under detta somarlov.

Enligt läkaren ska inte dessa låga doser ge ngn abstinens och det är väldigt låga doser så inget man blir hög på.

Var vid ett informations möte där lälaren sa att en missbrukare skulle inte ens bli hög av en månads ranson av Concerta.

Har ju själv missbrukat i tonåren och då råkat ut för abstinens när man bara ligger o skakar svettas och spyr rakt ut vilket är abstinens besvär.

Lasse