Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: förskola-skola-jobb-praktik
Läst 3366 ggr
RachelJ
0

Hjälp! Skola och hemundervisning

Jag har en son på 15 år som har problem med skolan och det fungerar inte för honom och gå dit. Det enda som genstår är hem undervisning och jag behöver hjälp av er som har ärfarenhet av detta. Hade nyss besök av två av sonens lärare och dom viste inte vad som gick och genomföra och om man fick resurser till det.

Jag undrar har man rätt till hem undervisning och kan man någonstans få stötte till skolan för detta? Någon som vet?

Hälsninar Rachel

Tixy
0

Det ska finnas möjlighet för skolan att ordna med resurser på ett eller annat sätt för hemundervisning eller liknande. Det är deras ansvar att se till att eleven får undervisning, även om eleven inte kan ta sig till skolan av en eller annan anledning.
Det är åtminstone vad jag har fått veta, även om skolan struntade i det med mig när jag vägrade gå dit i nästan 2 år.

Du kan alltid ringa kommunen och se vad som gäller, utan att nämna namn och sådär? :)

Sweetelle
0

När du säger att det enda som återstår är hemundervisning antar jag att ni testat olika skolor och sådant. Har han funktionshinder?

Med hemundervisning kan man mena att man själv skall undervisa sitt barn hemma men man kan också mena att skolan på ett eller annat sätt hjälper till med resurser för att utbilda eleven på distans/i hemmet.

Skolverket anser att skolan är skyldig att ge undervisning i hemmet i vissa fall, läs denna artikel.

Nu är din son ganska gammal och jag vet inte vad som gäller när han inte längre tillhör högstadiet, för gymnasiet är ju frivilligt och skolans plikt lägre, samtidigt bör han kunna få hjälp tills han uppnått grundskolans mål.

Har du problem med skolan rekommenderar jag dig att snarast kontakta skolverket så att du får kött på benen, man måste tyvärr ligga på ganska hårt för att något skall hända i de flesta fall, tänk på att inte ge dem tid. Pratar du med folk kräv att de återkommer med besked nästa dag och påpeka att din son förlorar något varje dag detta drar ut på tiden.

Lycka till!

Sweetelle
0

Ett tips till, se alltid till att fråga efter namn (och skriv upp) på den du talar med, det är viktigt att kunna hänvisa till det senare, annars så står du och säger att "nån" sa si eller så. Folk blir betydligt noggrannare med att anstränga sig om man tillägger en bit in i samtalet, "Vad sa du att du hette?" och sedan, då räknar jag med att du hör av dig i morgon med besked om hur det går osv.

Sweetelle
0

Nu spammar jag på med ytterligare en artikel: Skolverket har tröttnat…

RachelJ
0

Tack snälla ni för tips, jag skal kolla med Skolverket och se om jag ka få någon hjälp.

Rachel

Tixy
0

Jag håller tummarna för att du får lite vettiga svar från skolverket, och att skolgången för sonen din löser sig. Glad