Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3676 ggr
Froddel
0

Bedömningssamtal hos psykolog

Hej alla!

I torsdags fick jag reda på att jag redan imorgon (måndag) ska till en psykolog för bedömningssamtal inför adhd-utredningen. Jag blir nu skitnervös för jag känner att jag skulle vilja förbereda mig på nåt vis, inte för att jag vet hur, men jag tror att jag skulle kunna känna mig lite lugnare om jag vet hur det kommer att vara.

Är det någon här inne som vet vad som kommer att ske? Kan det vara så att utredningen kan ta fart ganska snart efter det här?

/C.

JohannaEkroth
0

Vilken befattning har personen som bedömningssamtalet ska ske hos?

Har det skrivits någon remiss om npf-utredning?

Förbered dig genom att ta med npteringar om arför du tror, stödord, dikter, berättelser, listor etc på vad du vill ha sagt för man får lätt blackout på sådana pga stressen och att vi inte alltid är så lätta att samtala med då vi [citat] tänker stort, långt och snabbt, och andra hänger inte alltid med, samtidigt som vi inte alltid lyckas beskriva hur vi tänker. [slutcitat]

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
0

Är det första samtalet så brukar det endast vara en bedömning på om du bör utredas eller inte, sen kommer oftast den långa väntetiden beroende på vart du bor och hur gammal du är

Froddel
0

#1,2  En psykolog på den psykiatriska mottagningen som jag går på. En remiss skickades till NP-teamet i januari/februari i år (där jag också var på bedömningssamtal) och sen blev jag överflyttad till min psyk.mottagning i juni och nu blev det ett nytt bedömningssamtal. Jag gjorde som du sa BusHanna, och tog med mig ett papper/lista på np-noteringar som jag själv upplever. Det var bra och dom skulle ta den med sig till behandlingskonf.

Dom jag träffade på samtalet igår hade missat Skrikandes att jag redan stod i kö men uppmärkssammat det straxt innan samtalet var, så de började prata om att jag eventuellt hade tänkts skulle utredas…och därför nu skulle ställas i kö från o med nu. Men eftersom dom nu såg att jag redan stod i kö så fortsätter jag ju i den.

Psykologen pratade om att väntetiden skulle börja om från o med nu, men kuratorn som var med under samtalet tyckte det verkade jättedumt eftersom JAG inte kan rå för att jag blev överflyttad till öppenvårdsmottagning, så dom skulle ta upp det på nästa behandlingskonferance. Väntetiden på den här mottagningen ligger på ungefär ett år, så eftersom jag redan stått i ca ett halvår så borde det ju vara dags i vår nån gång.

Sen skulle det visst göras en bredare utredning med hela spektrat och alltså inte bara fokuseras på ADHD. Det känns bra. Men usch så slutkörd och deppig jag kände mig igår eftermiddag och nu Rynkar på näsan det satte känslorna i svaj ordentligt!

[aspie]
0

Usch ja, jag förstår att du blev slut och deppig av detta. Hoppas verkligen inte du behöver vänta längre nu bara för detta. Blir det så ändå så kanske vi börjar vår utredning ungefär samtidigt för jag har ca 1 år kvar i kön förmodligen

Froddel
0

Ja Aspie, vi får hoppas att varken du eller jag behöver vänta ännu längre är det!