Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: förskola-skola-jobb-praktik
Läst 1638 ggr
Svea-
0

ny termmin / ny skola ,,,jag hoppas så...

Jag har sen årskurs 1 kämpat för allt för min dotter.Utredning,hjälpmedel,att ens bli trevligt bemött av skolans lärare osv osv.Listan kan göras nästintill oändlig.Det vet ni som kämpat/kämpar för era barns rättigheter hur svårt å för jävligt allt är.

Min dotter började i 6:an förra året på högstadiumet.Allt gjorde vi för att det skulle funka där.Men inget gick bra alls och min dotter börjde må väldigt dåligt igen.Så jag gick åter igen rätta vägen,dvs genom rektor,kommunen för att söka till ny skola.Igen fick vi avslag.Kommunen ansåg att denna skola kunde ta tillvara på min dotters hjälpbehov.Faktum är att dom förvärrat allt & att hon kommit ännu mer eft,hon har inte nått målen på ett tag nu.Och det säger väl allt hurvida skolan KAN hjälpa just mitt barn eller ej?

Men jag fortsatte leta eft ny skola.Hela tiden.En skola där kommunen ej kunde neka oss,fanns det?jaa..det fanns.En liten liten skola som har en viss inriktning på att dom är kristna.Nu är det ej så att dom ber hela dagarna osv osv.Dom har en samling på morgonen allihopa,går igenom dagen tar upp saker å ting å avslutar då och då med en bön.Frivilligt.

Skolan är liten som en sån där gammal skola som fanns förr eller som finns på landet.Klasserna är små.Alla ska bli sedda,hörda på,kunna inhämta kunskap eft sin bästa förmåga.Skolan verkar för att alla ska bli respekterade,sedda,hörda,känna sig trygga i sin klass/skola.Maten görs på plats.Av kockar som vill vara där.Lärarna vill vara där.Rektorn vill vara där.Alla lärare + rektor gör det dom kan själva på och i skolan eft skoltid eftsom det är som deras andra hem.Det dom ej kan hyr dom in folk på.Men annars gör dom allt själva.

Min dotters lärare har Dyslexi.Är utbildad familjeteraput.Han förstår min dotter på ett annat sätt än någon utan Dyslexi osv osv.Skolan ser barnet..gör allt dom kan..å vill ha ett nära sammarbete med hemmet.

nu hoppas jag så på att detta ska hålla,gå vägen,fungera,att min dotter kan få en chans i skolan.att bli respekterad,sedd,hörd på,att hon kan förstå att hon kan precis allt hon vill,hon måste kämpa mera för det..men hon kan..

håll gärna tummarna åt oss…jag ska uppdatera när hon gått ett tag i skolan..

kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

Åh, det låter bra Svea!!! Jag hoppas verkligen det löser sig för din dotter! Glad Håll oss (iaf mig) upptaderad om hur det går

KRAM !

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
0

Vi hållr en tass för den nya skolan nu!

Tixy
0

Det vore toppen om det funkade. Vi hållar tummar och tassar här hemma!

Svea-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

uppdatering…

Min dotter har fått ett litet förtroende för sina nya lärare & sin nya skola.Hon går upp och åker till skolan.Hon åker till skolan även om hon försovit sig.Hon pratar om sin skola,sina kompisar,maten,lärarna,m.m.Hon är med på lektionerna på sitt sätt och har förstått att det är okej,ingen kommer att be henne skriva på tavlan läsa högt eller likande.

Lite jobb har vi haft ,ett par gånger har hon åkt hem pga ångest i början eftersom hon kände för stpr press från vissa lärare att hon skulle förstå/prestera.

Jag hade då ett möte tsm med min syster där vi informerade om min dotter på alla tänkbara vis,och alla inblandade lärare var där då.Efter det har har alla lärare förstått lite bättre å gjort det dom kan.

Nu är det dax för ett åtgärdsprogram,med tät uppföljning.Nu har jag sett att hon mår bra i sig själv i skolan & det är första gången på MÅNGA år.

Vidare har min äldsta dotter bytt gymnasium,från Jensen västra till säbyholm bro,, får verkligen hoppas att detta gymnasium är mer för henne och att allt ska gå bäst..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

#4 Vad bra att hon verkar trivas! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.