Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: familjanhörigarelationer
Läst 1037 ggr
Fighter
0

Hur ska jag hjälpa?

Hur ska jag hjälpa? Är en vanlig mamma i en vanlig familj. Har nu hamnat i en situation vi inte vet hur vi ska klara av. Äldste sonen, nyss fyllda 18 har alltid varit "strulig". Missanpasad i skolan, svårt med kamratrelationer osv. Under de tre senaste åren har det varit tungt. Tvångstankar, ångest. Nu i sommar har vi märkt att det varit en hel del "kalas". Vi har hämtat, förmanat och försökt allt i vår makt att han ska låta bli efterssom han äter medicin både mot tvång och ADHD. Detta har inte hjälpt. Sedan skolan börjat har han misskött den, börjat spela på automater. Och festat en hel del. Nu i veckan hände det som jag inte trodde var möjligt, han var på krogen mitt i veckan. Vi misstänkte detta och åkte och hämtade honom. Han säger själv att han slipper sina besvär när han smakat. Dessvärre mår han sämre dagarna efter. Han säger nu att han gör som han vill för han har fyllt 18! Han har snart spelat och festat bort de pengar som var avsatta för Körkort och bil. När man för detta på tal blir han bara arg! Vad ska jag göra för att stötta och hjälpa honom?

tommy999
0

För det första, ge honom inga mer pengar, då subventionerar du bara hans festande. Det kommer du ångra senare. Han är som sagt 18 år, så det är inte mycke du kan tvinga honom till, men viktigast av allt är att du visar att du älskar honom. Men som sagt, ge honom inga mer pengar, och bjud inte på öl/vin/sprit hemma. Be honom prata med sin läkare/psykolog om sitt tilltagande festande, och om det finns någon möjlighet att ändra medicineringen så att den kan råda bot på de besvär som han säger att spriten botar.