Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5496 ggr
Rocktjejen
2009-09-27 00:21
0

perceptionssvårigheter

Om man har svårigheter med visuell perception inom vilken diagnos hamnar jag då..ingår det i alla bokstavs diagnoser? Jag har försökt att läsa mig till en del. men är lite osäker förstås.likaså att jag kan ha viss problem med att se detaljer och helhet..

Kram Eva

JohannaEkroth
2009-09-27 01:00
0

http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_damp.htm

Känns detta igen? Idag kan man bara få DCD diagnosen om man inte uppfyller ADHD diagnosen, det som förut hette DAMP heter numera ADHD+DCD

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Rocktjejen
2009-09-28 00:19
0

Tusen tack! BushannaGlad

Kände igen mig lite där..men inte i allt..återstår o se vad jag får för svar sen ifrån min psykolog.men jag är ju som sådan att jag vill vara ute först o veta allt så att jag inte blir överraskad sen.

LunaLovegood
2009-09-28 17:16
1

Vad jag förstår så kan perceptionproblem vara en del i bokstavsdiagnoserna, ett exempel på det är (tar min son som har ADD som exempel) när barnen ska sitta i ring runt läraren för att lyssna på bok eller lära sig imse vimse spindel, passar de andra lärarna på att duka matbordet lite längre bort i lokalen…

Barnen utan perceptionsproblem noterar att dem ser några andra personer i ögonvrån och låter det stanna vid det, medans barnet/barnen med perceptionsproblem måste helt enkelt vända sig om för att kunna se vad som försegår där borta, det tar bara några sekunder men under den tiden har man ju hunnit tappa tråden på Imsevimse spindel, dessutom rör dem sig ju där borta hela tiden vilket gör att dessa barn kimmer att tappa tråden och intresset om och om igen, ingen lätt upgift att lösa, mer förståelse från förskolelärare hade jag önskat  med facit på handen

Luna