Utredning av ADHD
Jag har ett långt och stökigt liv bakom mig. Både jag själv och människor i min omgivning börjar misstänka att jag har ADHD. Hur ska jag gå till väga för att få hjälp med utredning? Var ska jag vända mig? Hör till Stockholms län. Tacksam för all hjälp/Uffe 

Hej! Jag tror att det vanligaste är att man går genom en läkare på vårdcentralen. Det är den svåraste vägen, för deras kunskap är extremt låg! Det bästa är nog om du kan ta kontakt med psykiatrin där du bor eller till det område du är kopplad. Du behöver inte ha haft kontakt med psyk tidigare. Var beredd på att du kanske inte får prata med rätt person med en gång. Var envis. Skriv upp innan vad du vill ha sagt i telefon så att de lyssnar på dig. Beskriv de mest horribla grejer du varit med om… sensurera inget! Lycka till!
Jag vet inte hur det är i Stockholm men jag ringde neuropsyk direkt och bad om en utredning. Sköterskan där frågade ut mig lite och skrev en remiss via telefon direkt. Kötiden kan vara ganska lång beroende på hur gammal du är.
Lycka till och välkommen hit oxå
Boka en tid hos läkare/kurator på din vårdcentral. Kuratorn på vårdcentralen ska ha kontakt med en psykiater (med läkarutbildning) Läkaren eller psykiatern får skriva remiss till en neuropsykatri nära dig. Får du vänta mer än 90 dagar från att remissen skrivs får du ringa vårdgatantin och blir satt i deras kö. Därefter går det jättefort.
Så blev det för mig i allafall.
Jag bor i Södertälje, blev satt i deras kö till psykiatrin på södertälje sjukhus men fick komma till Mix Medicare i Handen i sthlms län pga vårdgatantin. Jag är nästan klar med min utredning.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tack för alla goda råd!
#1 Jag var på vårdcentralen och den läkaren var helt oförstående. Till svar fick jag "Finns det utredning för det?" 
Jag ska prova att ringa direkt till psyk istället.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag skrev ett lååååångt brev om hela mitt liv och alla turerna och att jag själv misstänkte att det var ADHD som låg bakom, vi har ju dessutom det i släkten flera av oss..
jag hade sån tur så min vanliga läkare som jag hade haft de senaste åren och som hjälpt och stöttat mig med sömnmediciner antidepp mediciner ångestmediciner osv… bara sa att…
JJAAAA , Det tror jag också!!!
Och på den vägen är det.. Hon har sen hjälpt mig vidare till en psykolog och sen vidare till en utredare och nu är jag klar…
och det var ju som jag trode….
En sak som var så skönt med min läkare det var att hon ganska direkt berättade för mig att hon hade träffat en kollega för nån helg sedan som också hade ADHD, (alltså en läkare med ADHD) och att hon tyckte vi hade flera likheter…
Det var så skönt för då kände jag på nåt vis att hon verkligen förstod att man inte behöver vara dum i huve´t för att ha ADHD, utan tvärtom oftast har en hög IQ…
Lycka till UUfffee