Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2839 ggr
[Linsenhejhej]
0

Social fobi

Hur vet man om man har social fobi?

Jag är nämligen livrädd för alla slags sociala situationer, jag försöker undvika det på alla möjliga sätt.
Nu kan jag inte handla, gå på stan, åka buss, vara på biblioteket längre m.m. Alla ställen där det finns människor vill jag bara slippa.

Kan det hända att jag har social fobi?

[Tassy]
0

Ja, jag tycker det låter som klockren social fobi

JohannaEkroth
0

Det var det jag tänkte på när jag läste din lista med svårigheter… "Det där låter som social fobi"… Men frågan är - vart går gränsen mellan AS problematik och social fobi??

Lite test

http://www.kbtbyran.se/social_fobi/test_socialfobi.htm

http://www.expressen.se/1.425784

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Tassy]
0

social fobi hänger väl ofta ihop med AS? som en följd av AS problematiken? eller har jag fattat fel? Skäms

JohannaEkroth
0

#3 Jag vet inte… Men får alla folk med AS svettningar och ångestattacker i sociala sammanhang är frågan?

[Tassy]
0

#4 Det tror jag inte, men det är väl ganska vanligt att folk med AS får just social fobi?

JohannaEkroth
0

#5 Det kan ju säkert utvecklas till en social fobi om folk i ens närhet tvingar en till social interaktion mot ens vilja kan jag tänka. Sålänge man inte får ångest attacker och svettningar som all fobi ju präglas av så är det ju "bara" AS:en. Annars så är det en tilläggsdiagnos enligt min åsikt. Tungan ute

[Tassy]
0

#6 Ja, det är ju det jag menar Tungan ute

JohannaEkroth
0

#7 Tänk vad missförstånd är vanligt… Tungan uteOskyldig

[Tassy]
0

oja Skrattande

Tixy
0

Det är ofta folk med AS även har (åtminstone drag av) socialfobi. För mig kommer den periodvis i samband med hur jag mår i övrigt. Mår jag skit så kan jag inte gå utanför dörren utan hunden, då hon är min räddning. Mår jag bra så kan jag springa runt i stan men blir lätt uppstressad och börjar ogilla människor, och mår dåligt om det blir för mycket..
Och nu kom jag av mig igen.

Den yngre av mina bröder som väntar på utredning, har i princip fått socialfobi som diagnos. Han kan gå och handla, men det ska krävas att den äldre brodern (som han är inneboende hos) inte är hemma, och dom inte har någon mat alls hemma, i princip.
Han är typisk aspie-person, men psykologen han pratat med tror mer på ADD.

[Linsenhejhej]
0

Tack för era svar allihopa!

#2: Jag fick full poäng på båda testen. Obestämd Alltså att det var stor sannolikhet att jag har social fobi.

[aspie]
0

På expressens test: Du fick 44 rätt av 56 möjliga

Du har troligen en svårare form av social fobi, så kallad generaliserad social fobi.

På det andra testet fick jag 11 ja av 13 tror jag det var

Tallgarden
0

Det andra testet fick jag 11 av 13.

Expressen fick jag 40 av 56.

[Linsenhejhej]
0

Jag fick 56 av 56 på Expressens test. Obestämd
Jag fick 13 av 13 på det andra testet… Jag svarade iallafall ärligt på frågorna.

Gronstedt
0

Jag klockade full poäng på båda testen när jag svarade utifrån hur jag var för några år sedan, men betydligt lägre när jag svarade som jag är nu.

Jag skulle inte vilja kalla det social fobi dock, utan naturlig skygghet och rimlig hyfs … Jag oroar mig för tat jag har blivit en sådan dår jobbig, extrovert, inkännande, påträngande typ som aldrig kan lämna vettigt folk ifred. En sådan där som jag brukade vilja gömma mig för.

LenaR
0

#15 Haha, en sån har jag blivit! Från att ha haft klockren social fobi. Nu för tiden pratar jag med alla, och det är hur kul som helst… Förvånad

Alla ni med social fobi får hoppas att ni inte stöter på mej, för jag lämnar er garanterat inte i fred! Skrattande

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.