Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 6941 ggr
Lostlie
0

Brist på Logiskt tänkande vid ADHD?

Har man bristande logiskt tänkande när man har ADHD? Pratade med en bekant i går. Han hävdar att man visar annorlunda på tester med logiskt tänkande när man har ADHD… men jag måste ju bara säga att jag tänker mer logiskt än de flesta andra människor som inte har någon diagnos… tycker andra människor runt mig också!

Enda skillnaden kanske skulle vara att jag kommer fram till det logiska beslutet genom att ta andra tankebanor dit…?

Högt IQ är inte det bevis på bra logiskt tänkande?

Usch, sånt här kan jag bli tokig över, kan inte sluta tänka på det!

Lostlie
0

När jag tänker efter kanske jag missuppfattade honom…? Han sa bara annorlunda…. inte bristande….

Kanske han menade att man har ovanligt bra logiskt tänkande….

åhhhh… jag kan inte sluta älta detta!!!Obestämd

[aspie]
0

Ja, jag tror han menade ovanligt bra logiskt tänkande annars får du ge honom en propp på näsan, he he

Vanligen är IQ högre vid ADHD och AS så sträck på dig gumman och sluta älta Flört

KRAM

Lostlie
0

Tack AspieGlad! Inte lätt att släppa detta bara… ska försöka! Kram

HannaM
0

Äh, vi är väl lika bra som andra. Bara andra vägar till resultatet och svårare att koncentrera oss och det borde ju kunna ge dåligt resultat ibland när vi inte är på humör eller mgivningen är störande. Jag kan vara väldigt väldigt logisk när alla förutsättningar är rätt och fullständigt blåst om det är mycket runt mig som stör.

Puhlo
0

Jag har upplevt det som att personer med NPF ofta har väldigt bra logik, och intelligensen är oftast hög, men den funkar inte som alla andras.. Dvs att man har andra vägar till samma mål, så att säga. Detta kan ofta tolkas som att man är dum.. vilket absolut inte är fallet!

snurro89
0

När dem kollade mitt iq sa dem, att jag var väldigt bra på logiskt tänkande!

snurro89
0

Jag har add…

[Fiction]
1

Jag kan visserligen bra tala för mig själv, men enligt de IQ-tester jag gjorde nu under min ADHD-utredning ligger jag på hög intelligens och låg långt över medel på logiskt tänkande. Anledningen till att man gör vanliga intelligenstester under en neuropsykiatrisk utredning, är ju att utesluta att problemen inte kommer av låg begåvning.

Din vän har tyvärr fått detta om bakfoten…

Lostlie
0

Tack för alla svar!!!!Skrattande

Krammmm

Mysan59
0

Mitt test visade på lite högre än normalt logiskt tänkande, men annars låg jag på normala värden, eller hur man säger.

[BabyPhat]
0

Jag har precis avslutat min ADHD utredning och på delen logiskt tänkande visade jag en iq på 130 alltså långt över medel. Tyvärr drog minnes delen ner snitet till en mer normal nivå i slut ressultatet.

Det som är specefikt vid ADHD är att man har en speciel minnes profil mm inte att man har ett lägre iq. Snarare högre skulle jag gissa :)

JohannaEkroth
0

Jg visade väldigt högt på de logiska testerna och har alltid gjort. Hon blev nästan förbryllad att jag visade så högt… Tungan ute

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

…. alltså dessa logiska bildmöster man ska klura ut fortsättningen på.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

CarolaDanielsson
0

Jag tror att vårat "annorlunda" sätt att komma fram till förklaringar har att göra med den associationsrikedom vi sägs besitta =) Jag har kanske lite längre väg till en lösning på ett problem, men det betyder inte att min lösning är fel.

Mina mattelärare genom åren har alltid sagt att jag gjort det så svårt för mej när jag räknar matte! Bara för att jag inte gjorde som dom tyckte..jag fick ofta rätt slutsvar ändå, men tappade massor av tid då mina uträkningar blev flera sidor långa.

Vad dom inte såg var att jag hade en förmåga att associera och reflektera långt mer än de andra eleverna..

ADHD/As