Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 6255 ggr
Lostlie
0

Rastlöshet begär socker?

Visst har man hört att man kan bli rastlös av socker (vissa människor kan tydligen bli detObestämd)…..

Men känner du igen att sötsuget stiger när du blir rastlös?

Vet inte om det är min hjärna som försöker "självmedicinera" sig med socker för att lugna systemet eller om det är min rastlöshet som väcker sötsuget genom at jag helt enkelt har tråkigt… om du fattar vad jag menar…

Sött aktiverar ju belöningssystemet i hjärnan och ökar känslan av tillfredsställande…. och den känslan är man i desperat behov av när man är superrastlös…

SkrattandeI alla fall till frågan… ökar ditt sötsug när du blir rastlös och vad tror du det beror på?

(hade jag haft en bild på en gubbe som springer omkring planlöst, hade jag satt in den här…)

MoonVoid
0

Jag känner väl igen det. Fast…

….För mig ör det inte "sötsug" utan "gottit och sött sug". Jag tycker att det är ett mysterium för att ta en dl socker tillfredsteller knappast behovet. Inte på mig iaf:S

sayuri
0

Jag blir lätt rastlös och då äter jag gärna socker men sen har jag ett stort sötsug och då äter jag ett kosttilskott som innehåller krom. Jag tycker det är jätte effektiv och för mig fungerar det bra.

Lostlie
0

#1 samma här, det är inte lite som behövs. Mängder är väl rätta ordetFlört

#2 har testat det under en längre period, märkte tyvärr ingen skillnad…

Svea-
0

här hemma självmedicinerar vi med godis.. å cola.. å jag blir ju lung av det så.. jaa.. äähh.. varför inte?äter dock ej mängder men har ett starkt sug speciellet eft cola om jag är på väg upp i varv.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

sayuri
0

#3 Då hade du antagligen inte brist på det.=) Jag har brist på krom och lite allt annat nyttigt så det förvånar mig inte det minsta att det funkar på mig.

sudniF
0

inte diagnostiserad men en fd terapeut mufflade om saker som lät åt det här hållet.

Socker/sötbegär kan jag verkligen få!!!

I turbo på något vis Skäms

blomfluga
0

Det är det första jag tänker på när jag vaknar, och hela dan….finns det nått kvar går det innan frukost och sen är det som ett drog sug…kan häva mig iväg till närmsta affär….(köper en mjölk också så ser det lite bättre ut)!!! Blir lugnare, och ibland trött…får ofta socker baksmälla:-( Vikten rör sig också tyvärr, försöker kompensera det genom att minska maten….inte bra…. jag vet klart vad du menar….inte tänkt på det som självmed. men det kanske det är??!!

NadineAdHd
0

Det här är intressant…. jag har ju ADHD och är en riktig godisgris, men jag blir Luuuuugn av socker.. Ibland kan jag proppa i mig en stor godispåse och sen somnar jag bums..

Min dotter på 9 år som också har ADHD kommer till mig ibland och viskar; mamma, jag har sockerpanik, ska vi gå till Ica och köpa godis?? Gissa vad mamma svarar då… hi hi.. såklart.. då tar vi en promenad bakvägen genom skogen och proppar i oss godis på hemvägen.. fast det inte är lördag… och det är så mysiga promenader det här..

Vi båda blir lugna av socker… lika bakvänt som att man blir lugn av Concerta och Ritalin..

Låt kärleken skalla.. socker åt alla!!  *fniss*

[Linsenhejhej]
0

När jag är rastlös måste jag ha socker!
Då brukar jag steka pannkakor och hälla på mycket socker på dem.
Mums! Dock inte nyttigt alls… Obestämd

Jag har ingen aning varför jag måste äta något sött när jag är rastlös, men jag blir iallafall galen om jag inte får göra det!

sayuri
0

#9 Mat är något att göra… sysselsätta tankarna och händerna med. Eller iaf munnen och händerna, tankarna kan skena iväg lika bra även om man äter :P

Zappamera
0

Hej! Är ny här! Jag blir lugnare i mitt huvud när jag inte äter alls. När jag svälter mig själv liksom. 0 mat. Blir avtrubbad som fan, men det är en ganska skön känsla när man har 1000000000 tankar i snurr.

[Linsenhejhej]
0

#11: Välkommen hit!

Zappamera
0

#12 TAAACK!Skrattande

rataxes
1

hejhej. också ny. =) jag självmedicinerade med att inte äta förut. sen fick jag diagnos och började med medicin. då försvann i princip ätstörningarna. jag får också sötsug när jag blir rastlös (och blir lugn av socker), men för att undvika att äta alltför mkt godis brukar jag sticka på en halsduk eller koka te och ha en massa honung i.. vet inte om det är så mkt bättre egentligen.. men det hjälper..

blomfluga
0

Jag vill äta hela tiden när jag inte har något att göra…..har oftast 1000 saker att göra men ofta hamnar jag i gå och dra i kylskåpsdörren:-( vilket visar sig på  vågen också:-(….

Ofta i rastlösheten så kommer jag inte på nåt att göra eller så vill jag göra nåt men blir "hindrad" av att jag måste passa på barnen…. och på det sättet måste jag skjuta undan mina ideer till senare som jag annars helt impulsivt annars gör…. (bra lr dåliga ideer) huller ombuller, det ena avlöser det andra….det vill göras oavsett..

.. nån som jag som har ommöblerings noja???…Min sambo säger att han är glad som inte är blind:-)!!!!

rataxes
0

ommöbleringsnoja! ojaa! men mer när jag var yngre. men fortfarande nu om jag ska städa ordentligt, då vill jag gärna göra om hela lägenheten samtidigt. och gärna köpa nya grejer, de gamla passar inte ihop längre och jag har också tröttnat på gardinerna osv.. att ha råd är en annan fråga, ofta blir det en inventering av vinden.. det tar en eeeeevighet för mig att städa hela lägenheten.. men nu har jag inte gjort det på länge. så nu har det sett likadant ut sen i augusti..

blomfluga
0

sen augusti…fnissar…hi hi…ja det var ju JÄTTE LÄNGESEN:-)

Jag också blir less skit fort, vill byta och förändra hela tiden…..men det blir lixom aldrig klart…alla grejer är alltid "på väg" och samlas då lite överallt, kan se ut som oreda men det är ju bara lång dragen strukturering från min sida….det måste ju gås igenom ALLT på rätt sätt…. rätt ordning, få sin speciella plats(som nästa vecka iof  kan få en ny speciell plats)…. det blir aldrig lugn i hjärnan tycker jag…

rataxes
0

jaaaa! eller huuur! evigheter! hela lägenheten är helt eftersatt.. ;)

den med att bli klar är ju fin… "eh öh jag har börjat möblera om här, men jag orkade inte byta gardinerna en gång till för skruvarna var så himla krångliga att få ur och skruva i igen och det fanns ingen riktig skruvmejsel som passade men jag hittade en hammare så jag satte upp den där tavlan, men det blev inte riktigt bra, så jag fick ta ner den igen och sätta upp den i köket istället och då blev ju klockan som satt i köket över, men den passar ju inte här så då… då kom jag på att om jag flyttar soffan och… och sen skulle jag flytta hyllan men då var jag tvungen att ta ur alla böcker och de var ju så dammiga och då tog jag fram dammsugaren som låg längst inne i klädskåpet (vi har inget städskåp, men det mesta får plats i klädskåpet om man stänger dörren fort) men det fanns inga dammsugarpåsar, så då tänkte jag att jag går och köper det, men jag visste inte vilken sort jag skulle ta, så jag köpte ett paket müsli.."

och den där strukturen, som är på väg, som bara jag förstår och ingen annan..

Margareta
0

Bitten Jonsson föreläser om hur socker stänger av hjärnans receptorer för belöning.

När receptorerna står och glappar söker vi stimulantia. En del söker socker, andra tar i starkare medel. Bitten själv är nykter alkoholist.

Bitten förespråkar en kostomläggning och ett tolvstegsprogram likt det AA har även för dem som har sockerbegär.

Beroenden iFokus talas det mycket om detta.

Numer pensionär i Nynäshamn

Porklash
0

Försöker undvika socker/snabba kolhydrater så gott det går.

Socker funkar ju en liten stund det går ju ut ur systemet snabbt och sen blir det sämre istället för mig.Den där berg å dalbanan klara jag mig utan…

Drack förut litervis med kaffe (med socker) om dagarna och var då enligt min fru mycket mer tjurskallig och inte speciellt flexibel…

pEr