Jag har läst min journal
För lite mer än ett halvår sedan skrev jag på en blankett för att få tillgång till min journal, men trots detta har jag ännu inte fått någon kopia. Det löste ser dock under det sista mötet med min utredare, när jag nämnde detta för honom. "Ta denna", sade han och stack sin kopia på min journal i handen på mig, "jag har ändå ingen användning för den mer eftersom vi är klara med utredningen nu".
Nu har jag suttit och ögnat igenom 60 sidor och vissa saker gör mig uppriktigt irriterad.
Jag har tidigare skrivit om min förra läkare, som försökte sätta stopp för min utredning eftersom hon inte ansåg att jag hade någon ADHD och anklagade mig för att ljuga när jag påpekade att jag fick diarréer som biverkning av mina antidepressiva och därför tappade i vikt. I min journal har hon skrivit att jag har koncentrationsproblem p g a anorexi och att jag har blivit medicinerad mot anemi (blodbrist). Detta stämmer inte alls, då jag äter bra och har perfekta värden. Visst, jag har blivit medicinerad mot anemi, men det är 18 år sedan(!) och inte aktuellt längre.
Nu har jag visserligen blivit diagnostiserad med ADHD efter en genomgången utredning, men detta står fortfarande kvar i min journal och jag önskar få det rättat då det inte stämmer. Samma läkare har även yttrat sig om annat som inte stämmer och skrivit att jag sagt sådant jag absolut inte har sagt. När jag läser vad hon har skrivit om mig, verkar det som om hon inte har lyssnat till mig alls utan varit helt övertygad om det hon tror och således har hon tolkat mig helt felaktigt och snarare hört det hon själv ville höra vid tillfället än det som verkligen sagts.
Någon här som vet hur man kan komma till rätta med felaktigheter i sin journal? För min del räcker det med ett tillägg där jag får yttra mig angående felaktigheterna.
Det låter horribelt! Kan iofs säga att jag råkat ut för liknande grejer. Vet tyvärr inte hur man kan få det ändrat. Hoppas verkligen du får det ordnat! Kram
#1 Jag har en tid inbokad hos min psykolog i morgon, så jag tänkte att jag då skulle plocka med mig både journalen och mina korrigeringar och avlägga terapisessionen till att prata om det. Eftersom de journalför varje session, tänkte jag att det är bästa sättet att få in mina egna korrigeringar där…

Inte ovanligt dessvärre. Jag har ett länsrättsbeslut om LPT baserat på felaktiga journalanteckningar.
Som jag förstår av bifogat dokument är det den som för journalen ud ska vända dig till för ändring.

och inte tusan ville dokumentet följa med, såhär står det i alla fall:
Ändring i journal
Ibland kan det hända att en patientjournal innehåller felaktigheter. Patienten kan då vända sig till den som fört journalen för att försöka få dessa uppgifter rättade. Det är den som för journalen som avgör vad som ska stå i journalen. Anser patienten att journalen till viss del eller i sin helhet ska förstöras kan han eller hon ansöka om det hos Socialstyrelsen.
#2 Det tycker jag låter vettigt. Smart av dig. Hoppas det ordnar sig. Kram!

Jag skulle kontakta HSAN, dvs Hälso och Sjukvårdens Ansvarsnämnd, för det där är ju felaktigt som tusan.
Fiction! Hur gick det med journalen sedan!?