Film om siffror, bokstäver och tid
På SVT:s hemsida finns det just nu en intressant film om hur några olika personer ser på siffror och bokstäver. De har med människor med olika svårigheter som Dyslexi, Dyskalkyli och synestesi. De säger saker som vi har diskuterat här tidigare, exempelvis att en del ser siffror, bokstäver och tid i färger och former, medan andra inte alls ser dem framför sig när de tänker på dem.
Se filmen innan den försvinner:
tack Niklas. vad är förresten synestesi?
coolt
!!!! Den unge killen som satt i de röda stolarna, han tänkte i liknande banor som mig… Häftigt!!
#1: Synestesi är när hjärnan blandar samma olika sinnesintryck. Exempelvis så att bokstäver och siffror har färger. I filmen är det en kille som har det. Han berättar väldigt mycket om hur han upplever det.
Tack Niklas, tänte jag skulle se filmen nu 
Det var så låg volym på programmet att jag knappt hörde vad de sa så jag gav upp. Men det lilla jag hörde lät ju intressant fast jag inte begrep så mkt 
Ändrade du volymkontrollen nertill? Hos mig lät det som vilket TV-program som helst.
Hade på högsta volym men hörde bara vissa ord ändå. Får väl koppla in högtalarna istället och lyssna senare
Jättespännande program, tack för tipset!
Jag har alltid förknippat siffror med färger och jag har alltid trott att alla har gjort det, var ju helt normalt liksom. Är bara det senaste halvåret jag förstått att alla faktiskt inte gör det, skakade om världsbilden lite.. :)
Var spännande att fö höra det där om att två delar i hjärnan är sammankopplade så de blandar intrycken, har inte vetat det innan.
Kände igen mig helt och hållet hos killen som hade syntesi, förutom att vi förknippar med olika färger då. Jag ser det som en stor fördel att förknippa siffror med färger, gör det så mycket lättare att komma ihåg siffror. Jag som har urkasst minne har lärt mig använda färger och känslor att komma ihåg med. :)