Obehag av Ritalin
Hej på er!
Har nu bytt från Concerta till Ritalin, då den inte riktigt uppfyllde mina förväntningar. Ritalin verkar också funka sådär, liten förrändrig, men mest biverkningar. Så nu har jag har 2 funderingar..Är inte jättebra på att formulera mig, men jag hoppas ni förstår ändå.
Jag har ADHD med huvudsak uppmärksamhetsstörning. Alltså väldigt mycket åt ADD hållet, men H'et finns ändå med i bilden, dock utgör det inget problem för mig ,det får gärna finnas där. Som jag sa, ingen av medicinerna är så mycket räddning för mig som det verkar vara för så många andra. Och jag vet ju att det funkar bra och mindre bra för vissa. Men vilket problemområde tycker Ni att Ni blir me hjälpta i genom att medicinera?
Och när Ritalinet toppar så får jag fruktansvärda nervositetskänslor. Fjärilar i magen, skakar och hjärtat klappar på i drygt 125 slag/minut! Det är jättejobbigt. Hjälper ju inte precis att man är konstant stressad över saker och alltid går runt och oroar sig för allt. Försöker lyssna på lite musik och andas från magen.. Funkar sådär. Finns det något man kan göra för att ta udden av obehaget, eller är det något man bara får stå ut med så länge man knaprar meds? Är det i så fall övergående?
Tacksam för svar, ha en bra dag!
Jag la ner medicin. Orkade helt enkelt inte med biverkningarna och att laborera för att få det att fungera.
Så jag jobbar på med andra verktyg istället. Alltså hårdare. Om du förstår hur jag menar…. T.ex. schema, lugn och aktiv/per dag, sovrutiner, se över maten inkl mattider, mindfullness, gå ifrån grupper där jag inte är förstådd… Det är lätt med vissa saker och inte med andra. Rastlösheten och det obefinfliga filtret tar jag hellre. Faktiskt. För jag vill inte vara mera sjukskriven utan kunna gå till mitt arbete… Och det kan jag.
Funkar de bra för dig noeli?
Jag har nyligen böjat med Ritalin 20 mg kapslar och känner inte av dessa biverkningar som du talar om. Faktum är att jag inte har några biverkningar alls och det enda som påminner mig om att jag går på Ritalin är att jag känner mig lugnare och har väldigt mkt lättare för att koncentrera mig, i övrigt känns det alltså ingenting. Hur många mg Ritalin äter du och i vilken form - tablett eller kapsel?
Ja, jo, det duger. Visst kräver det av tillvaron. Men jag är nöjd och mycket tack vare en helt underbar arbetsterapeut. Hon påpekar det jag inte ser som stjäl energi och ger mig verktyg som kan fungera. Till saken hör att jag är uppvuxen i en alkoholistfamilj och det har gjort att jag har strategier som (antagligen) inte många har…Ja, annars vore jag helt enkelt död. Tyvärr eller tack vare. Hoppas du förstår hur jag menar?
Jag saknar det Ritalinet gav. Lugnet och filtret mot omvärlden. För det fick jag verkligen när jag åt Ritalin. Men sen kom bakslagen och kravet på att anpassa mig till bakslagen och hitta mängden som skulle ge mig bästa möjliga effekt osv. Jag är MYCKET läkemedelskänslig. Inget ovanligt när man har ADHD, har jag lärt mig.