Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3687 ggr
Niklas
0

Sötningsmedel i mat

Jag hittade en intressant artikel på Kolhydrater iFokus. Den handlar om de sötningsmedel som är vanliga i mat.

Om sötningsmedel i vår mat

Här är ett kort citat från vad en läkare skriver:

"Aspartam, Sucralos och K-acesulfam är några av dom vanligaste sötningsmedlen. Dom är s.k. exitotoxiner dvs har negativ påverkan på cenrtala nervsystemet. Barn kan uppvisa ADHD likande symptom."

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

aase-andersson
0

visst är det bedrövligt att färgämne och sötningsmedel och tillsats ämnen ska vara det som saker innehåller mest. märkte tidigt på barnen deras känslighet för där är de lik mig. här äts det inte sötsaker och absolut inte mitt i veckan. vi äter väldigt få kolhydrater i familjen. på morgonen äter vi skramble eggs eller omelett eller pålägg utan smörgås och ungarna är sällan trötta och hungriga här. sen tar det inte längre tid än att göra smörgås. kräver bara att jag som mamma är med och visar hur eller gör det åt dom eftersom både sambo och jag ska ha samma.

här tar det lång tid att handla mat för jag läser på alla innehålls förtecningar som är nya och gamla för innehållet byter även i mina vanliga matvaror.

sighni
0

Jätteintressant är detta tycker jag. Har funderat en del på det så artikeln kom lägligt.

sighni
0

Är det någon som lyckats undvika sötningsmedel och andra kemikalier i maten när ni handlar? Det är jättesvårt tycker jag. Jag menar sylt och saft o.s.v. har ju nästan alltid något. Likadant halvfabrikat. Det är ju i princip omöjligt att köpa, eller?

aase-andersson
0

låter alltid bli halv fabrikat och sylt använder jag bara färska bär som jag har i frysen. sen läser jag på alla förpackningar vad de innehåller. ett stort arbete men mina barn och jag mår klart bättre. lagar all mat från grunden och fryser in det som blir över så det är bara att ta upp och värma. mina matkostnader har sjunkit med 1500 i mån sen jag började med detta. mera protein till oss alla och inga kkolhydrater till mig och den älsta killen för han äter det inte har alltid petat bort pasta ris och potatis bröd äter han aldrig om det inte råkar vara kanelbulle men det är sällan. mycket ost och färska grönsaker och fina frukter. tar ju givetvis längre tid att handla men vad gör det när ungarna blir lugnare och klarar av skolan bättre och inte är så trötta jämt.

sighni
0

Ja, det är nog så man får göra.

[aspie]
0

Det finns ju aspartan i nästan allt man köper t.o.m kaviar och citronpeppar. Jag brukar läsa på innehållsförteckningen och det är svårt att hitta "ren mat".Rynkar på näsan

TjockaBerta
0

Det är svårt men det går att minimera skadan genom att läsa på allt man köper. Jag har hittat bröd, pålägg och ost utan tillsatser, bacon utan socker för att nämna några grejer. Undvik alla lightprodukter. Tar man bort fettet måste man tillsätta något annat för konsistensen och smakens skull.

>>>Malum domesticum<<<

sissie
0

Jag är anti sötningsmedel, framför allt aspartam och asesulfam. Köper aldrig light-produkter. Om jag ska köpa saft till ungarna som ska det vara riktig saft med socker. Sen kan jag däremot välja saft med mindre socker i.

Jag alltid misstänkt att kemiska tillsatser aldrig kan vara bra. Läste för många många år sedan, typ 15-20 år sedan, att aspartam bryter ner nervceller i hjärnan. Vet inte om det är sant man tog det säkra före det osäkra.

Att sedan min ena moster dog i tidig ålder i magcancer och hon konsumerade sötningsmedel en hel del, påverkade mig också. Försöker påverka mina barn att undvika sötningsmedel.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[aspie]
0

Vet att Anna Skipper har en flera sidor lååång lista på tillsatser och skadliga ämnen i maten. Där står det även vad dessa ämnen kan ställa till med i kroppen som t.ex smakförstärkare som finns i nästan allt Rynkar på näsan

Jag köper själv ALDRIG lightprodukter, speciellt inte eftre att ha läst hur farligt det kan vara.

Kolla Skippers hemsida "Du är vad du äter" så hittar du listan(listorna)

sissie
0

Jag ska då kolla in den. Även om man kanske inte kan undvika allt så är det ju alltid bra att minska ned på det som är farligt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

HannaM
0

Jag tycker aspartam smakar riktigt vidrigt och nästan alla lightprodukter känns ännu sötare än dom med socker… nej hellre riktigt socker och mer sällan än sånna läskiga saker.

TjockaBerta
0

Jag kan inte dricka juice eller andra färdiga bärdrycker (typ lingon, tranbär mfl.) längre utan att spä ut dem med vatten 50/50 för de är så vidrigt söta.

>>>Malum domesticum<<<

CarolaDanielsson
0

Jag går sedan drygt 2 månader på LCHF dieten. Low Carb High Fat och upptäckte för många år sedan att jag är "allergisk" mot sötningsmedel! Alla sötningsmedel..Kollar innehållsdeklarationerna mycket noggrannt och har helt uteslutit vanligt socker.

Min mage mår hur bra som helst och en del humörsvängningar har försvunnit. Huden är fräschare också!

Sötningsmedel och glutamat (smakförstärkare) borde förbjudas helt och hållet! Och när jag var sjuk sist med halsont hade jag ett helsike att hitta en endaste halstablett där det INTE fanns sötningsmedel i!

På apoteket fanns inte en enda halstablett UTAN sötningsmedel hellr och jag ifrågasatte detta starkt. Fick till svar att de måste ju vara SMAK på tabletterna, men varför i hela friden har man inte alternativ med "rent" socker då??

Finns ju massor av människor som mår dåligt av aspartam, sukralos, fenylalanin, etc..

Sweetelle
0

Spontant tycker jag inte om tillsatser och konstigheter - en vanlig mänsklig reaktion. Och det verkar vara just denna spontana reaktion och inte vetenskapliga bevis som gör att vi inte vill äta sånt som låter onaturligt.

Om jag bakar en sockerkaka och tillsätter kakao så blir det en brun sockerkaka - bara för att jag tillsatt kakaon är den inte dålig, tillsatser behöver med andra ord inte automatiskt vara dåliga.

Jag läste den länkade artikeln och mig säger det inte så mycket att "en läkare" uttalat sig, man kan nog få massa olika svar från olika läkare. Per Wikholm vet jag inte ens vem det är, han kanske är en riktig expert - vad vet jag.

Det är inte bevisat att dessa tillsatser är skadliga eller ofarliga, för studierna är inte tillräckligt säkra. Potatis vet vi är cancerframkallande men äter ändå (många i vart fall).

Jag tror heller inte det är bevisat att äpplen är ofarliga. Det jag vill säga är att det i princip är omöjligt att bevisa att något inte är.

Läs gärna denna artikel från tankebrott om hur lätt man resonerar fel vad gäller just aspartam - men poängen med artikeln är egentligen att uppmuntra oss alla att tänka mer skeptiskt och mindre som en flock får.

Sweetelle
0

#14 Socker i en halstablett är inte så lyckat då bakterier älskar socker, det göder dem verkligen massor.

HannaM
0

Med tanke på hur dåligt halstabletter fungerar (tycker jag) så hade jag nog valt hinungste istället då=)

CarolaDanielsson
0

Jag väljer honung nuförtiden Glad och visst ska vi vara skeptiska till vad enstaka läkare uttalar sig om..det vore ju bara så tragiskt om den skepsism som reder råder gör att hela vår nästa generation får skador som hade kunnat förhindrats..

Jag väljer i alla fall bort tillsatser, det får mej att må bättre och mår jag bättre så mår min familj bättre..etc..

LenaR
0

#15 Elvahax, är potatis cancerframkallande?? Förvånad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
0

#19 Vd är INTE cancerframkallande.. man dör ju av att andas.. och av att låta bli.

Sweetelle
0

#19 Jag borde vart mer tydlig - potatis som blivit upphettad mycket bildar ett ämne, akrylamid, som är ett cancerframkallande nervgift, samma ämne som fanns i RhocaGil, så istället för att skriva potatis skulle jag skrivit stekt potatis, chips och pommes frites. För ett antal år sedan (2002) var det en jätteuppståndelse kring just denna akrylamid i potatisen.

Det måste vara fler än jag som minns det!?

LenaR
0

Jo, chips, det minns jag! Men att det gällde stekt potatis också, det kommer jag inte ihåg att jag hört. Man ska hålla sej till kokt alltså!

Sötningsmedel har jag hört både att det är farligt och att det är ofarligt. Från läkare båda dera! Så jag vet inte vad man ska tro.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

VeganGeek
0

#15 Tack för den intressanta länken, skall läsa mer där sen!

Jag vet inte om sötningsmedel är farligt eller inte och orkar egentligen inte bry mig, vad jag däremot vet är att de smakar förtvivlat illa så jag brukar undvika dem av den anledningen, slår igenom i det mesta.