Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 10874 ggr
Lostlie
13

Aktivitetsstöd?

Hur fungerar aktivitetsstöd? Hur mycket pengar är det? Vad avgör rätten till aktivitetsstöd (förutom rätt diagnos)? Vad ska jag tänka på när jag söker detta, några tips?

MVH L-Lie

HannaM
1

Håhå… pengarna.. ska vi se.. bästa inkomsten senaste tre åren.. årsinkomsten då och sen någon procent av det.. 70 kan det nog vara.

Vad som avgör är ju om du bedöms ha nedsatt arbetsförmåga under minst ett års tid. För du menar aktivitetsersättning va? Hur som helst, det bästa du kan göra är att ta med alla dina problem, beskriva dom så noga du kan. Har du journaler från andra ställen än den läkaren som skriver läkarutlåtandet så bifoga dom. Kan du få intyg från någon mer så se till att få det.. ju mer papper desto bättre lärde mitt personliga ombud mig.

JohannaEkroth
0

du menar inte aktivitetsersättning. aktivitetsstöd får man om man går på en aktivitet genom af.

http://www.forsakringskassan.se/nav/2e189498b8062dca9ec5b8500503b1a6

Jag tror inte det är du som ska söka det, psyk i södertälje ska enligt min läkare som jag hade under utredningen.

Man jag skulle också vilja veta lite om belopp och så.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lostlie
0

Det är nog aktivitetersättning jag menar…Rynkar på näsan blev rekommenderad att söka det. Shit, ska man behöva ragga papper nu då, jag hatar appersarbete! Har ju ingen som helst koll på sånt! suck

Lostlie
1

"2 ja, jag förstod det som att läkaren på psyk avgör och skickar vidare beslut om det…

Ylva-Li
0

#4 Så har jag också förstått det. Iaf säger min psykolog så. Hon har föreslagit det för mig.
Aktivitetsersättning är ju det som tidigare kallades tillfällig förtidspension. Dvs man blev "pensionerad" i 1-2 år. Sen kunde bestlutet tas om igen förstås. Samma regler gäller väl nu också, men namnet är ändrat. Krångligt tycker jag..

Mitt ex hade detta för flera år sen och hade ingen inkomst att basera beloppet på. Han fick ut 5500kr/månad.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Lostlie
0

#5 Var den summan på "heltid" eller arbetade han eller hade någon sysselsätning samtidigt? Jag har svårt att klara ett arbete fullt ut. 100% är en omöjlighet. 50% fungerar med nöd och näppe… Klarar lite arbete, men bränner ut mig med jämna mellanrum. Vägrar dock gå hemma på heltid, måste komma hemifrån!!!! Tack för ditt svar! Kram

Lostlie
0

Tack JohannaKyssSkrattande

Lostlie
0

… det jag inte fattar är bara… 19-29 år… sedan då? Om man är äldre?

HannaM
0
JohannaEkroth
0

#10 *skratt*

#9 Det heter sjukersättning då

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Sjukersättning.pdf

Ta det som en komplimang, jag trodde du var yngre *blink*

Ylva-Li
0

#6 Det var på heltid. Dvs, han fick ingen annan ersättning någonstans ifrån. Dock arbetstränade han 2 timmar per dag ungefär. (vilket oftast är inkluderat i detta.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Zirre]
0

Jag sökt aktivitetsstöd via försäkringskassan och fick det ganska omgående. Räckte med att jag hade diagnos. Jag varken jobbade, sökte jobb eller hade annan aktivitet.

Ylva-Li
0

Min psykolog vill att jag ska söka detta. Så jag har ansökt om tid hos psykologläkaren, lär inte få tid förrän i december dock.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JohannaEkroth
0

Ni menar aktivitersersättning, Zirre och Ylva-Li? Jag ska söka aktivitetsersättning. Då får man också söka bostadstillägg. Det ska jag göra. Jag har tid hos min psykolog den 3:e nov.

HannaM
0

#15 Man får väl inte bostadstilläg automatiskt? Bedöms inte det efter inkomst och hyra?

JohannaEkroth
0

Ja, man får ansöka om det. Jag skrev ju söka. Foten i munnen Om jag skulle bo själv och få gatantiersättning i aktivitetsersättning dvs ca 8100:- före skatt (27-29år) och jag skulle ha en 2:a för 3900:- hyra så betalar FK 3500:- i bostadstillägg. Bostadstillägget är max 4500:- eller 2250:- på en person om man bor sambos och inte har så bra ekonomi. Det finns inget max på yta i lägenheten.

HannaM
0

#17 Vet du om dom kollar på om man har något av värde? Dvs skulle äga lägenhet eller bil eller ha sparpengar?

Det ger ju rätt mcyket att nästan få hela hyran betald av fk, största utgiften hemma utan tvekan.

JohannaEkroth
0

HannaM
0

#19 Tackar=)

Låter som det är alldeles för krångligt för mig. Får prata med mitt boendestöd om det, om hon orkar räkna bättre. Vi har ju bil och kontanter och är två man måste räkna på.

Ylva-Li
0

#15 Ja precis, eller sjukersättning heter det väl? Tyckte jag min kontakt på arbetsförmedlingen sa sist. (då har man ju inte kravet att jobba, söka jobb aktivt etc, vilket är precis vad jag behöver just nu.. och har behövt i många år.. först nu som de får upp ögonen. Eller snarare jag som äntligen orkar säga ifrån.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JohannaEkroth
0

#21 Du måste skicka med ett läkarintyg också till ansökan.

Ylva-Li
0

#22 Jupps. :) Min psykolog skrev en lapp till psykologläkaren så jag skulle få tid där, så då fixar ju hon det åt mig. Skickar in läkarintyg och anledning etc.
Bostadstillägg lär jag nog inte få dock. Har en sambo som förvisso just nu är arbetslös, men söker jobb. Och får han jobb så räknas ju han in i inkomsten.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||