En som undrar
Är ny här och blev tipsat om den här sidan här på I-fokus.
Det är så att jag har en son som är 10 år gammal. Han har ett medför stelhet i sina leder. Så det gör bla att han har svårare att röra på sig än andra barn. Sedan är detta hela ett hinder till och från för han i hans vardag. Vissa dagar är det bättre och då kan han klara en dell själv medans andra dagar måste man hjälpa han mer .
Man mistänker även att han har svårt med motorisk planering. När han var liten tog det ca 3 dagar för han innan han kunde lungna ner sig när han åkte och hälsa på sina morföräldar. Då efter ca tre dagar hade han gått igenom mer eller mindre varje skåp och låda och sakerna där i. Det som jag ochså märkte på han var när jag väll fick han att somna så sov han bra men så fort han vackande så stog han på benen och skulle börja leka. Inget snack om att man kunde ligga kvar i sängen och dra sig en stund. Ibland så kunde det ta tre timmar på kvällarna innan jag fick han att somna. Detta var ett mycket stort broplem för mig. Sedan har min son alltid varit en väldig aktiv kille. Han springer tills han är helt slut. I mellan får man gå in och stoppa han då han ej har någon kontrol på sig själv längre och man ser att han bara måste lungna ner sig då han är övertrött.
Ser även många gånger på han när han kommer hem från skolan att han är helt slut. Oftast så brukar han nyförtiden somna ut av ren övertrötthet då tydligen skolan tar mycket från hans energi. Det som jag inte kan göra är att tala om för han oftast i förväg om vi ska hitta på något roligt eller om någon ska komma på besök för då, kör han igång och tjatar och tjatar att man ska gå iväg på en gång eller varför inte personen som ska komma inte kommer. Sedan även detta att sätta gränser får jag jobba väldigt mycket med när det gäller han. Säger jag nej så bryr han inte ofta utan oftast får man ta och stoppa han så att han ska förstå detta att ett nej är ett nej.
Om vi är tillsammans med min mamma tex ute på stan så klarar han inte ofta av det. Han blir väldig rastlös och tjatig om han inte får hela uppmärksamheten från oss vuxna hela tiden. När han leker med andra barn så händer det nästan alltid saker i leken. Oftast så "råkar" han knuffa till någon eller liknande utan att själv oftast reagera på det hela. Oftast så säger han att det var inte med meningen. På något sätt så märker han inte detta själv. Han reflekterar inte heller oftast på att man ej kan ta sig fram hur som helst tex. bland mycket folk utan bara knör sig fram och inte alls tänker på att där går det ej att ta sig fram utan det bästa är antingen ta en annan väg eller vänta på sin tur.
Frågan jag har kan det vara ett boktavsbarn jag har? Tanken har slagit mig många gånger, att kan det vara så här?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

jag ska läsa ditt inlägg ett par ggr till.. sen ska jag försöka ge nått vettigt svar.. hoppas flera svarar under tiden.. för mig är det svårt i omgångar å läsa å sen ta in osv osv.. men jag återkommer.. kram på dig!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#1 Det tackar jag för. Detta är ju inte allt som jag har skrivt här utan kom på en hell del till ang. min son beteende.
Är det något ni undrar så fråga så ska jag försöka svara på era frågor så gott jag kan.
Jag måste nog vakna till lite och läsa igen innan hjärnan börjar funka. Men du kan läsa mycket om de olika neuropsykiatriska funktionshinder som finns i bifogad länk till du kan få några vakna svar 
Kram så länge 

Det kan väl vara så, och det kan vara ett normalt aktivt barn.. Hur är koncentrationsförmågan, är han bra på att börja och slutföra saker? Hur är han med jämnåriga? Planeringsförmågan? Jämfört med jämnåriga då?
När man har jämfört med andra barn så ligger han ca två efter i utvecklingen. Svårt att sitta ner mer än ca 10 min och Koncentrera sig. Svårt att komma igång med saker som tex med läxor. Då måste jag sitta med och se till att han gör de han ska göra annars fungar det inte alls. Om jag tex. ber han att städa sitt rum…då menar jag plocka upp leksaker m.m fungerar det inte alls. Han vet inte helt enkelt vart han ska börja utan drar ut på det hela och till slut struntar i det hela. Svårt med planeringsförmågan har han.
Ja, för mig låter det som om han skulle kunna ha ett funktionshinder… Tex DAMP då med tanke på hans motoriska svårigheter….
Men det kan ju vara nåt annat också eller bara ett ovanligt aktivt barn som är ovanligt seg i inlärning.
Bed om hjälp… sök på Bupp… De brukar vara jättebra… De kan utesluta det ena och det andra tills de hittar rätt, och det är ju bra….
Du kan ju be dom börja brett… så gjorde dom med min pojke, som inte fungerade som han skulle… de bärjade brett och har uteslutit än det ena och än det andra… den 10e nu kommer vi få rapport om vad dom kommit fram till….
Och har han inget så kommer han heller inte få nån diagnos…
Prata med skolan också och be skolsköterskan att skicka en remiss, samtidigt som du ringer och tjatar en gång i veckan på Bupp…Eller kanske till och med habiliteringen om han har svåra motoriska svårigheter….
Habliteringen är ju redan inkoplad sedan några år tillbaka. Misstanke på att ADHD finns i vårans läkt finns så skulle inte alls förvånamig om min son skulle ha någon form uat det med. När han föddes kunde han inte ens öppna sina händer. Så illa var det. Man undersökte hela pojken men kunde inte hitta något som man sökte efter. Sedan så hjälpte man han genom träning/töjning varje dag och nattskenor på händerna för att få det hela att fungera. Min son var ändå bara tio månader när han började gå, vilket var mycket tidigt i hans situation. Han kröp samm dag han började gå innan det så halade han fram på golvet med hjälp ut av sina händer/armar. Var man mistänker är att han har broplem med motorisk planering. Sedan ska jag till hösten prata med skolan. Är det så att han behöver på vidare undersökningar så ska försöka skicka han på det.

Det låter ju inte helt otroligt med din beskrivning i #5 Hoppas ni får bra hjälp att utreda det.