Lite Tips!
Har gått den långa vägen med en hel familj med diagnoser och har av en slump/flera slumpar, upptäckt en massa saker som man har rätt till med diagnoserna.
Vårdbidrag från försäkringskassan för sonen som har ADD 1500 kr/månad.
Ganska mycket pengar från barnförsäkringen på Folksam som täcker ADHD/ADD 4,500 kr/per år för vård och medicin och ett engångsbelopp när de fyllt 24 år som kan uppgå till över 100.000 kr (beroende på problematik).
Aktivitetsstöd pga av förlängd skolgång för de över 19 år som fortfarande går gymnasiet. Där ingår lön plus pengar för aktiviteter.
Har någon mer tips att dela med sig av så vore vi nog alla tacksamma!

Det här skulle jag vilja veta mer om.Få en utförligare förklaraing på.
Ganska mycket pengar från barnförsäkringen på Folksam som täcker ADHD/ADD 4,500 kr/per år för vård och medicin och ett engångsbelopp när de fyllt 24 år som kan uppgå till över 100.000 kr (beroende på problematik).
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Fick tipset av en slump av en som berättade om sin dotter som fått ut på sin försäkring.
Jag ringde helt enkelt till vårat bolag (folksam) och frågade och då sa dom att det täckte diagnoserna. Sen var det ganska mycket jobb med att fixa fram alla papper som behövdes. Men när det var klart så har det bara rullat på.
Jag rekomenderar att man kollar upp med sitt bolag.
Och sen så får man inte ha tagit försäkringen efter det att diagnosen är ställd.

Vet någon om det finns något liknande för vuxna med diagnos?

okej,,, vilken bra info ändå.Nu har har ej någon sådan försäkring för mina barn eller mig själv då jag inte har råd med sånt.Men min vännina har nog denna försäkring å jag ska tipsa henne.
Har även hört att man kan få en dator till sina barn genom folksam om barnet bla har Dyslexi.KAn oxå vara värt att kolla upp.
Tack för snabbt & bra svar.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Hanna M: Jag har kollat om våra (vuxen) sjuk och olycksfallsförsäkringar täcker men det gör det inte. Däremot så fick jag veta häromdan att det täcker långtidssjukskrivning.. Och jag som varit sjukskriven sen 2005.
Sen så kan man ju söka fonder för speciella ändamål. Har dock inte orkat sätta mig in i det. Om någon har tips om var man kan söka så tas det tacksamt emot.
StarsOfsvea: Ska kolla upp det där med dator på måndag. Det låter mycket intressant.
Allt man kan få som kompensation för funktionsnedsättningarna är bättre än ingenting. Det handlar ju inte om att vara galen i pengar utan om lite plåster på såren.
Sen så är det ju faktiskt så att vi som har diagnoser eller har barn med diagnoser ofta får lida ekonomiskt pga det. Jag har aldrig kunnat jobba heltid. Massor med saker har gått sönder med ADHD-barn i familjen (tack för allriskföräkringen).

Suck.. hmm men, vad händer vid långtidssjukrivning? Ska man ta kontakt försäkringsbolaget då? Är det om man tecknat speciell försäkring eller är det hemförsäkring?

HannaM: Jag upptäckte "av en slump" att jag var medföräkrad med maken genom hans fackförbund och det är en försäkring som heter sjuk och olycksfallsföräkring.
Ang saker som går sönder så glömmer många att ta det på hemföräkringens allrisk. Jag har glömt det flera gånger men då har det gått att fixa i efterhand.
Zirre: Min make har ADHD och han väntar på besked om han ska få en sk Handy från hjälpmedelscentralen.

Aha.. så då gäller troligen inte hemförsäkring. Attnas då.

#11 Jag kan få från FK eftersom jag har aktivitetsersättning. Annars ska man ju kunna få Träning på recept.

Inte helt säker på hur det fungerar men man kan ju höra sig för?

jag har mina barn försäkrade i trygg-hansa…
när man fårvårdbidrag från f-kassan så kan man även söka v-bidrag/händelseförsäkring på sitt egna bolag…. jag får halvt v-bidrag från f-kassan för min son och 2100 kr varje månad från T-H 

linhof: Önskar Folksam hade öppet nu så skulle jag ringa och fråga direkt 
#13 Träning på recept gäller inte bara inom landstinget. Om jag fattat min sons läkare rätt, så kan han gå t ex på friskis och svettis och få avgiften betald.
Jättebra att kolla upp sina försäkringar… vi hade barnförsäkringar på våra barn tills de var 20 år, sedan fick de betala själv… och då tyckte de så klart att det var "onödiga" utgifter
Trots att yngste sonen fick ADD-diagnos när han var 10, så tänkte vi inte på att det fanns en möjlighet att få något på försäkringen
Sen fick han AS-diagnos när han var 22 och då hade han så klart ingen försäkring längre
När jag hörde mig för hos Folksam, så sa de att man hade kunnat få esättning 1 eller 2 år bakåt i tiden, men även det var några månader försent då