Omega 3 ska vara bra för de med ADHD samt speciell kost och vissa saker man ska undvika som t.ex socker.
Fråga pojkens läkare om doseringen. Det är visst lite olika beronde på vilket märke det är. Min psykläkare gav mig rätt dosering för mig. Visserligen har jag inte märkt ngn speciell skillnad men jag slarvar med att ta dem. Dock har jag hört att det hjälpt andra

Får han inte äta medicin för att han är för liten eller av någon annan anledning?
På föreläsning ang ADHD så sa dom att omega 3 är något man inte kan säga med säkerhet att det fungerar.Men att det är okej att pröva.
Jag vet att det finns nån tråd eller så ang hur maten vi äter & dricker påvekar oss på olika sätt.Det som är jobbigt med detta är att man måste hålla huvet skärpt så man inte sväljer allt man läser & hör med hull & hår.
Vilket kan vara svårt när man letar efter en förbättring av livet i störtsta allmänhet.
Tex har jag själv snöat in lite på B-vitamin.Det är en vitamin som ska kunna hjälpa mott bla depprissoner.Jaa.. men som sagt va--
Lycka till .
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag tror att ett vanligt vitamintillskott är bra för de flesta, och sen skulle jag försöka ta mer dvitamin nu när det är vinter, och omega3 för hjärnan. Jag har pratat med många npf-mammor (dvs mammor till ungar med diagnos) och de tycker alla (i stort sett) att omega3 ger deras barn en extra skjuts mental ork.
Själv har jag så stora problem att introducera nya mediciner att jag inte klarar att ta mina omega 3, fastän jag har beställt en bra sort.
Omega 3 och omega 6 hjälper mig med koncentrationen. Har lättare att fokusera då, med hjälp av det och Concerta fungerar saker lättare för mig..
Jag är vegetarian, har alltså svårare att få i mig omega 3 och 6 så jag äter det i tablettform, linfröolja.
Men jag skulle klart rekommendera att servera mer fisk till barnet, linfrön och sånt är också bra. Bättre med allsidig kost än tyillskott.
#1 När vi fick diagnosen av bnk så frågade jag angående fiskolja och så.. De kan inte förspråka detta då de inte kan skriva ut recept på just det. (Det var läkaren) Psykoterpeuten sa att hon har läst om fiskolja och att det ska vara olika för olika personer.. såklart som med allting annat. Man kan ju alltid prova, tyckte hon. De kunde inte ge några förslag på bra märken eller dosering.
Vi frågade också om just socker och bra diet men de hade inga bra svar. Sockerkickar kan vara bra för barnet ibland när det behöver och ibland inte, då det kan bli för mycke… lätt och veta…
#2 Ja han är för liten för att få mediciner utskrivna, (han är tre år), så förstod jag det iallafall. Runt sex år kan det tänkas att det blir aktuellt. Han kommer att följas upp varje år för att se hur hans aktivitetsnivå förändras om den förändras. Kan bli lugnare med åren.
Jag har också för mig att jag läst att b-vitamin ska vara bra.. men vid tre årsålder är det bara a och d vitamin som gäller, kan ha fel?
#3 Bra att höra att det hjälper för vissa med omega-3 (synd att du inte kan ta dem :-/ .) Svårt att veta det där med bra o dåliga sorter tycker jag, sen ska det fungera bra för barn också..
#4 Kul att det hjälper dig!!! Barnen älskar fisk så vi har inga problem med hemma som tur är :-) Jag ska prova att ge de lite tillskott iallafall, kanske de hjälper lite o det vore ju någonting iallafall. Tog det lång tid innan du kände någon skillnad när du böjat med omegan?
Tack för alla svaren!!
Tacksam för bra märken (goda) för barn 3 -år o upp!!
Det ska finnas omega 3 tabletter som man kan tugga på och som smakar godis i form av små nallar. Vet dock inte vilket märke detta är men det borde nog finnas i någon hälsokost butik.
Tack aspie, ska söka lite på nätet!!!

Jag tror på att man ska köpa såna här saker från apoteket.Dom ska ha lite mer koll på vad som är i tabletterna eller inte i.Och det finns bra omgea tabletter på apoteket.
Ska testa själv på mina ungar.Ena har ADHD.Ska även prova med jättenattljusolja då det kan hjälpa till att stabilisera vid bla mensperioerna osv.
kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#4 Jag är inte alls påläst, men jag har hört att omega 6 är lika skadligt som omega 3 är nyttigt. Innehåller linfröolja både och? Måste kolla upp det där!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#9: De tabletter jag fått ifrån hälsokosten innehåller både och, och personen jag fick dom av sa att omega 6 är lika viktigt. Hon är väldigt påläst inom hälsokost, men inom det är det ju inte så mycket som är bevisar..
Men kolla gärna upp!
#7: Ungefär en månad tog det tills det gav resultat. Men jag äter ganska mycket, 4 stora kapslar om dagen, vilket var den rekommenderade dosen enligt min burk. Men som sagt, äter man fisk och sånt behöver man nog inte full dos.
Jag kan inte rekommendera kapsar, alla kapslar jag ätit är svåra att svälja för de är så stora. Inget för barn alltså. Har själv tur som har lätt att svälja tabletter.