Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2339 ggr
[Hamster95]
2009-08-02 14:52
0

Skolform

Vilken skolform går era barn i? Vad ser ni för fördelar/nackdelar med det? Kan vara kul å veta :D

Jag "går " i en AS-/ADHD klass med 10 personer och det är bara en klass på hela skolan.

Fördelar: Litet, barn med samma problematik

Nackdelar:1. Egen arbetsplats, kan funka för vissa men inte för mig. Jag vill gärna ha en bänkkompis :( 2. Oförstående lärare ( läs mer i tråden "Dålig AS klass" ) 3. Skollunch i en annan skola, vi tvingas då äta i en bullrig matsal vilket är inte alls är bra 4. Litet utrymme att röra sig på ( vi har en asfaltsplätt och en liten gräsmatta att röra oss på) 5. Idrotten i en annan skola ( vi tvingas byta om under lärares övervakning :( )

[Hamster95]
2009-08-03 10:41
0

* UPPAR*

[aspie]
2009-08-03 10:54
0

jag ka tyvärr inte svara på din fråga mer än att min dotter gick i vanlig skola för vi visse inte om hennes diagnos då.

Kul att se dig igen förresten, det var länge sedan nu. Hur går det för dig?

[Hamster95]
2009-08-04 15:09
0

Ja det var längesen. Gick in i väggen totalt när jag slutade skolan. Först var det min kamp mot att andra skulle få iväg mig till skolan, jag ville inte dit- jag skulle inte dit ( det var min filosofi då). Jag började bråka med två av mina lärare och det gick så långt att en funderade på att polisanmäla mig ( jag hade nämnt hennes namn på internet och gjort en rolig bild av henne. Ingen skulle kunna lista ut att det var hon). Muin andra lärare ( rektorn) hade jag i hemundervisning, hon sa spydiga kommentarer om mina djur och det tolererade inte jag. Jag fick en ledsagare i februari/ mars som jag nyss avslutade kontakten med efter att jag fått veta att hon ska vara som en "kompis åt mig" och samtidigt får hon jättehög lön. Jahg vill inte att folk ska ha betalt för att vara med mig, jag vill att folk ska vara med mig för att det är roligt. Dessutoom blev det lite VÄL mycket fokus på mitt funktionshinder och min ätstörning. Vissa stunder var hon helt normal medan vissa stunder verkade hon tro att jag var 3 år.

Jag trivs inte i min familj, de förstår mig inte alls och tror att alla misstag jag gör beror på mitt handikapp. Idag avgörs dock min framtid på SOC kl. 15- håll tummarna för mig då. Jag ska inte vara med men jag har skrivit ett brev till dem att jag vill hamna på ett skolhem och inget annat. Deras förslag är dock:

1. Att jag går kvar i samma skola som nu- det funkade inte förra läsåret så vad talar för att det funkar kommande?

2. Vanlig klass med assistent- Man blir mobbad om man har assistent, har heller ingen lust att berätta allt för klassen.

3. Läsa kärnämnerna i vanlig skola ( med assistent) och sen åka taxi till norsborg fär att sköta om smådjur- Jag har ingen lust att åka ända till Norsborg bara för att sköta om några smådjur. Då gr jag hellre hem och pysslar med min egen guldis.

4. Börja i Helleborusskolan i Täby- Den är precis som min nuvarande

HannaM
2009-08-04 16:35
0

Jag gick i vanlig skola, var odiagnosticerad då. Hade jag haft diagnos hade jag nog ändå gått i vanlig klass men kanske med lite mer stöd.

[Zirre]
2009-11-08 19:56
0

Jag gick i vanlig klass vilket funkade perfekt till 90%. Hade dock så här i efterhand önskat att det fanns en "klassassistent". Alltså mer än än person i klassrummet. Behövde dock ej någon egen personlig "gubbe".