En Svensk Tiger!?
Jag har ofta problem med att förstå dubbelmeningar och poänger i skämt. Till viss del tror jag alla kan ha svårt för sånt i vissa situationer, nu är jag nyfiken på om ni hamnat i sammanhang där det blivit helt fel och efteråt förstått att ni tänkt fel.
Jag vet inte om mina exempel är så speciella men några saker som jag tyckt vart jobbiga att få förklarade för mig eftersom jag inte spontant förstått det själv är:
"En Svensk Tiger"; Jag har aldrig fattat att det har att göra med att en svensk är tyst, utan bara tyckt att det vart ett skumt uttryck då Sverige och tigrar knappast hör ihop.
"Jag såg mamma kyssa tomten"; Jaha… det var alltså pappan som var tomten, tur att jag har anhöriga som upplyser mig som 28 åring.
"Shell"; Att shell betyder snäcka och loggan på Shell är just en snäcka var inget som min hjärna behagade koppla samman, återigen tur att min man finns och kan förklara.
Kommer jag på fler saker så kommer de senare…
Jamen sånt där kan jag oxå ha svårt för. Det med en svensk tiger har jag aldrig förstått. Fick reda på det nu när du skrev om det.
Sen finns det massor av såna uttryck som jag inte förstår än i dag, som funnits sen jag var liten. Ett uttryck tog det 30-40 år innan jag fattade, minns bara inte vad det var 

Har aldrig här " En Svensk tiger" och fattar inte ens vad det betyder nu
En reklam som jag inte fattade var den för små pizzor när de sa "Fett med fibrer" Trodde de menade just fett och det låter ju negativt… Fat de menade massor av fibrer
Du är inte ensam
Jag har aldrig hört "En Svensk Tiger" förut jag heller, jag skulle absolut inte fattat vad det betyder om jag hörde det heller.
Jag tror att jag också har lite svårt för att förstå vissa uttryck.
En svensk tiger har jag alltid förstått det dubbla budskapet i.
#2. Den kom till under andra världskriget, de gjorde loggan som en gul och blå tiger, med texten "En svensk tiger". Budskapet var att krigshemligheter och liknande stannade i Sverige, att ingen skvallrade eller förde något vidare.
Den här loggan har det varit mycket bråk om på senaste tiden, vem som äger upphovsrätten till den.
#0. Shell och snäckan var något nytt för mig. Visste i och för sig inte att "shell" betydde snäcka, trodde mer det var någon kreativ logotypmakare som gjorde loggan till en snäcka eller något i den stilen (har inte ens reflekterat över att loggan såg ut som en snäcka förrän du nämnde det nu)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Fattar inte heller det här med svensk tiger.. skulle nog tänkt "finns det svenska tigrar? 
"
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#5: Samma här! 

Jag fattar inte alltid allting heller..
svensk tiger hade jag nog också uppfattat som att det fanns svenska tigrar..och loggan på shell har jag nog inte kunnat tolka som en snäcka heller..vissa såna här saker sätter jag krokben på mig själv ofta..jag är ofta ute och åker tåg men likt förbenat står jag varje gång och blir förundrad över när det står att tåget avgår ifrån Karlstad den och den tiden och så står det vilket spår man ska ställa sig på sen står det på en annan tavla att det ankommer karlastad..då blir jag förvirrad ibland och vet inte vilket spår jag ska ställa mig på..för då tänker jag..först ankommer ju tåget och sen avgår det ju.(samma tåg).hoppas ni fatta jag vad jag menade..
Kram Eva

Tycker det känns bra att inte vara ensam, kanske har jag en ovanligt begåvad omgivning (man) som jag jämför mig med och som tycker det är komiskt att upptäcka mina begränsningar. Men jag vet med mig att jag alltid är den som behöver få skämt förklarade för mig när alla andra förstår direkt - detta trots att jag inte är ointelligent.
Mer om en svensk som tiger:
2. Wikipedia
3. Själva Bilden (vågar inte lägga in bilden med tanke på vad killen som lagt upp den i denna länken själv skrivit i ett tidigare inlägg ;o)
Det där med "en svensk tiger" fick jag förklarat för mig av dig nu, det visste jag inte innan.
Det var heller inte mga år sedan jag uppfattade det där med tomten - och jag är trettio år.
Shell har jag dock lyckats snappa upp. Jag vet inte när, men inte var det heller särskilt länge sedan.

Shell har jag tagit=) Det finns ju godisar som sre nästan likadana ut.
Ordet tiger har ju två betydelser. Antingen: Tiger - Kattdjuret eller Tiger - Från ordet Tiga, alltså att man är tyst.
Om man vet det så är meningen "En svensk tiger" inte så knepigt eftersom vi alla vet att det INTE finns några svenska tigrar bara på zoo i Sverige.
#11 AHA! Nu fattar jag !!!!!
En svensk tiger - En svensk är tyst? 
Jag tänker iaf direkt på en tiger. hihi
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#12 Tummen upp!
Oj jag har aldrig fattat att det är detta det betyder ha ha ha
Ha ha, jag tänker på en söt liten sibirisk tigerunge som kravlar runt på marken med en svensk flagga i munnen.