Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 1727 ggr
Hawknestgrove
0

Vad är skillnaden?

Mellan ADHD och ADD?

En bekant till mig har det senare. Fått diagnosen i vuxen ålder.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ylva-Li
0

Som jag förstått det så står H'et för hyper, dvs de med ADHD är hyperaktiva, medan de utan H'et är mer inåt. Man har lätt att fastna i sig själv nästan, i sina tankar. Medans de hyper inte kan göra sånt, utan de måste ha aktivitet hela tiden, helst. Svårt att sitta still, koncentrera sig etc.

Jag tror att jag har mer åt ADD, då jag alltid haft lätt för att bara sitta och fundera i timmar ibland för mig själv. :) (bland annat då.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JohannaEkroth
0

Skillnaden är att personen inte är hyperakativ/impulsiv. Och då inte får lika stora problem med uppförande och att bibehålla kompisar troligen. Inte hamnar lika ofta i trubbel och slagsmål.

Din bekant har likfullt problem med:

• Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
  • Ofta svårt att följa instruktioner från andra
  • Svårt att bibehålla uppmärksamhet
  • Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
  • Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter
  • Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
  • Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Zirre]
0

Enkel förklaring jag har hört.

ADD är som ADHD fast utan hyperaktivitet (rätta mig om jag minns fel)

Hawknestgrove
0

Ok. Den underbara människan har byggt alla mina datorer som jag har haft. Det han inte vet om datorer och allt som är däri är inte värt att veta…..

JohannaEkroth
0

Det är vanligt med att man har ett specialintresse när man har en bokstavsdiagnos. Vanligare hos pojkar/killar/män faktiskt än hos det kvinnliga könet. Jag har också lätt för att bygga datorer. Datorer är så lätta att förstå sig på. Antingen 1 eller 0. Aldrig kanske, som människan. Inga oförutsagda meningar eller läsa mellan raderna. Kanske är därför.

Hawknestgrove
0

JA världens snällaste och goaste kille. HAn får alltid komma om jag knasat till det på datorn. MEn han kommer bara på sina villkor.

JohannaEkroth
0

Känner igen det där med att bara komma på mina villkor. Jag har förresten AS.

Jag har ett par som jag hjälper med datorn samt att de har katter, ett annat av mina intressen. Och sen vet de om min diagnos. Det gör att jag lättare orkar gå dit och hjälpa dem nu för det finns inga krav på mig. Blir jag trött kan jag kela och prata med en katt en stund i min egen värld. Det är bra.