Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: diverse-npf
Läst 1897 ggr
[Zirre]
0

Svårigheter eller saker ni inte gör...

Vad finns det för olika saker som ni inte gör? saker Som man tror de flesta andra inte bryr sig ett dugg om.

[Zirre]
0

Jag brukar inte vilja gå in i en butik om jag ser att de inte har några andra kunder. 
Det känns som butikspersonalen kommer att stirra på mig och gör man då minsta fel, som för dig känns fel, ja då är det kört. Iaf känns det som så för mig.

Zaphix
0

Massa saker!

Åka buss

Handla toapapper (Då vet folk att jag ska hem och bajsa.. Usch.)

Äta mat hos andra.

Säga nej när folk ber mig om saker.

Dammsuga. (Ljudet gör mig tokig.)

Gå på A-brunnar. (Betyder ju otur!)

m.m…

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
0

Jag gör inte nya saker även fast jag skulle vilja. Som att testa att åka cross. Det kunde jag ha fått göra. Men jag sa att jag inte ville för jag vågade inte prova. Men det har ju med min AS att göra.

Jag undviker att gå för dåligt klädd på sommaren eller barfota då jag fryser jättelätt och hatar känslan med saker under fötterna. Jag går oftast i tröjor och byxor och folk förstår inte. (Kanske missuppfattade jag dig nu)

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Zirre]
0

BusHanna, du fattade helt rätt :)

Fnyfniken
0

Ringa telefonsamtal och be om något. Skitjobbigt.

[aspie]
0

Be om hjäp klarar jag nästan aldrig av samt säga nej.

Svårt att säga ifrån när jag blir illa bemött av elaka människor

rataxes
0

göra tråkiga saker med siffror och grejer. som typ betala räkningar. jag gör det ju. men det är lång startsträcka.

HannaM
0

Be om hjälp säger jag väl då. Men det är ett vanligt problem hos många tror jag, oavsett om man har NPF eller inte.

Jag undviker föreläsningar och klassrumssituationer. Orkar inte sitta still och har så mycket jobbiga minnen från skolan. Fick sluta min dbt grupp eftersom vi satt i ttt stort rum och kollade på film och sen skulle vi diskutera, det blev för mycket skola för mig.

Jag går i stort sett inte på bio, om någon bjuder och jag jättejättegärna vill se filmen men annars tycker jag inte om det, man måste sitta still, man sitter inklämd mellan läskiga människor och dessutom betalar man en hutlös summma för det.

[Zirre]
0

#8 Vad det beträffar bio så kan man välja platser där man inte sitter mellan folk. Själv sitter jag gärna längst bak och i mitten. Det är enligt mig själv de bästa platserna om man ska se bra.

Jag har också ibland svårtatt säga nej, jag mest bara mumlar med. Vilket inte alltid blir så bra när jag sen upptäckt vad som hände och då inte kan ångra mig.

Varför ska man ha AS?

HannaM
0

Jo man kan välja när man går på bio men då får jag gå själv=p Ingen vill ju sitta längst bak i hörnet med mig.

Undviker även konserter utom när det Winnerbäck, då är lusten att gå större än obehaget av folk och instängdhet. Däremot står jag alltid långt ut på sidorna för att inte hamna mitt bland folket.

[Zirre]
0

Har skulle kunna ta på mig en tröja med texten "jag är aspergare" så att alla skulle förstå. Men jag tror inte att jag skulle uppskatta resultatet.

Svea-
0

åka buss,tåg,umgås,gå på möten,ringa telefonsamtal,öppna brev,läsa,lyssna,gå å handla på bla ica,ääähhh…å säkert mera saker,tyvärr.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

rataxes
0

sitta still!!! 

och utbilda sig i grupp med människor som förstår långsamt och frågar omständiga frågor. och alla sorters gruppbildningar som blir av att ngt är "fel" på en. typ arbetslöshetskurs, psykbrytskurs osv..

Svea-
0

# 13

hahahhhaa.,..ojojo…samma här!

[Zirre]
0

#13 Fattade inte ett dugg av vad du försökte säga.

rataxes
0

jo, när man t.ex. gick i skolan och man hade fattat långt innan alla andra och ens klasskamrater inte förstod och det tog lång tid för dem att fatta och hela lektionen tog så himla lång tid.

å sen när de grupperar folk utifrån ngt som är "fel" på en. typ som när man ska gå i gruppterapi och man bara hamnat i en grupp med många olika och ingen förstår något alls av vad man vill säga..

i dessa situationer är det väldigt jobbigt att sitta still. det kryper i hela kroppen. generellt har jag inget emot människor som inte förstår eller som har olika diagnoser eller så.

[Linsenhejhej]
0

Detta gör jag inte:
- Handla själv.
- Prata i telefonen.
- Åka buss.
… och mycket, mycket mer.

Puhlo
0

Jag kan inte åka pendeltåg. All kommunaltrafik blir svårare och jag kan inte åka om det är mer än ett byte, då blir jag för trött i huvudet.

Sen kan jag inte dammsuga heller. Det är ett ljud som gör mig sjuk i flera timmar efteråt, dagar om jag har otur och det är en "dålig dag".

Jag är jävligt trotsig också. Om folk säger åt mig att jag bör göra saker "för mitt eget bästa" osv, så gör jag oftast tvärt om. Är uppe jättesent på natten om nån säger åt mig att lägga mig tidigt, äta godis när jag inte bör, ta mediciner och sådär.

Det brukar bli lite inbördeskrig här hemma när sambon säger åt mig att jag "måste tänka på att lägga mig och inte sitta uppe hela natten".  Då blir jag sur och tänker att "jag är minsann vuxen och gör som jag vill" och sen gäspar jag käken ur led nästan bara för att jag SKA vara uppe. Vägra lyda order! :)

Svea-
0

# 18

det där med sambon känner jag igen.Min fd särbo gjorde samma sak då å då.Galet arg blev jag då å frågade om han var min vårdare eller överförmyndare.finns sätt å sen finns det bättre sätt att "påminna" om saker å ting.

JohannaEkroth
0

#18-#19 Haha, det där med sambon känner jag igen. Ingen bestämmer över när jag ska sova. Oskyldig

[Zirre]
0

Jag kan tycka mig väldigt duktig faktiskt trots att jag ha AS.

Jag vet när man bör sova och gå upp. Och det följer jag. Jag har lätt för klockan och åker buss/tåg utan problem. Handlar själv gör jag också vilket är lätt. Tvättar utan problem. M.m.

Har lärt mig mycket av mamma under min uppväxt.

Det har jag henne att tacka för.

JohannaEkroth
0

#21 Jag har inga problem att åka buss och tåg mer än att det är jobbigt med mycket ljud.

Handling går bra sålänge jag inte har tidspress och har en lista. Annars kan jag glömma allt.

Tvätt går ganska bra. Ska bara vara motiverad att hänga tvätten och få aslet ur vagnen och tvätta. Blir det för mycket tvätt blir det kaos och samma sak om det är någon annans kläder som sak tvättas också. Det är svårt att tvätta då.

Vet inte om det beror på mina drag av ADD också.

Jag har också min mamma att tacka för att jag är så duktig och har klarat mig rätt bra. Fast jag har haft svårigheter under hela min uppväxt. Min mamma hade faktiskt en broschyr om AS som hon skaffade redan när jag gick i grundskolan. Mamma har alltid vetat att jag inte är som andra.Hon tyckte bara det var synd att det skulle behöva finnas på papper. "Räcker det inte om vi vet att du är du."

BMTech
0

Jag reser inte…

Klarar inte av att åka iväg långt.

Sen äter jag inte på restaurang..

Klarar inte av en massa stim runt mig om jag ska äta..

HannaM
0
[aspie]
0

#23 Jag har oxå svårt för att resa iväg långt och tycker inte om att åka bil om jag inte får köra själv. Buss och tåg hatar jag och flyga vågar jag inte

Emmiiish
0

ringa telefonsamtal