Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 4867 ggr
[aspie]
0

Motståndets minsta lag

Är det någon som vet vad som menas med uttrycket "moståndets minsta lag"?

JohannaEkroth
0

Jag får det till att det handlar om minsta lag av motstånd. Så lite motstånd som möjligt.

Saxat exempel:

"…men jag kan tänka mig att det har har blivande studenter full koll på - motståndets minsta lag och man söker dit där det är mest medvind och där själva registreringen garanterar åtminstone ett G."

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

HannaM
0

Kan det vara att göra något på enklast möjliga vis? Dvs med så lite motstånd som möjligt, välja den enklaste vägen.

tommy999
1

Jag tror att det är "minsta motståndets lag" du menar. Alltså: Göra saker på det sätt som kräver minsta möjliga ansträngning. T e x vräka in allt skräp som ligger på hallgolvet i en garderob i stället för att sortera sakerna och lägga dem där de ska vara, eller att man väljer att ringa någon och berätta något tråkigt, i stället för att berätta det ansikte mot ansikte (även om man vet att det vore det rätta) o s v.

[aspie]
0

Ja så kanske det är, att göra allt så enkelt som möjligt. Hörde uttrycket på tv igår och fattade nte vad de menade trióts att jag hört det flera gånger i livet.

Det fínns massor av uttryck som jag inte förstår men har aldrig vågat fråga vad de betyder eftersom jag känner mig dum i huvudetRynkar på näsan

David
0

#3. Ja, jag är nästan helt säker på att du har rätt.

Lever ofta efter minsta motståndet lag just nu…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

tommy999
0

Men här är det bara att fråga på det vet du ju. Ös på så kan jag besserwissra mig. :-) (Besserwisser=Person som tror sig veta allt och gärna vill visa sina kunskaper hela tiden, missar heller aldrig en möjlighet att rätta andra när de har fel, om än så marginellt.)

[aspie]
0

#6 Bra Tommy, då vet jag att du finns och kan förklara för mig he he

Tack och kram Glad

tommy999
0

Kram på dig.

[Zirre]
0

Så vitt jag vet så heter det '"minsta motståndets lag".