Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 2377 ggr
timmelin
2009-11-17 23:04
0

"DUM"

Hej. Någon mer än jag som ibland hakar upp mig på folk eller säger saker till folk som man egentligen inte menar. Alltså kanske skickar ett sms till någon med någon "elakt" och egentligen vill man inte vara elak mot den personen. Hjälp!!

LenaR
2009-11-17 23:17
0

Varför blir det elakt? Är det omedvetet, eller tolkas det du säger fel?

Vad menar du med att du hakar upp dej på folk?

Grodor hoppar ur min mun var och varannan dag… Men det är sällan det blir elakt nu för tiden, bara pinsamt. Min hjärna och min mun samarbetar inte alltid helt enkelt.

Ibland - oftare och oftare! - saktar jag ner farten, och tänker efter ett tag innan jag svarar eller skickar iväg ett impulsivt sms. Det kanske är något du behöver träna på? Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Svea-
2009-11-18 00:22
0

# 0

Jag förstår ej.Kan du vara snäll å förklara mera,tack.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

timmelin
2009-11-18 13:47
0

jo allt börjar som en vanlig trevlig konversation genom sms. Men plötsligt så hakar man upp sig, eller feltolkar personen och så handlar man impulsivt. Jag har väldigt mycket jag-känsla och särskilt om någon klagar på mina barn så blir jag en tigrinna. Då skiter jag i vad jag säger till personen. Men sedan efteråt efter ett tag så tänker jag efter vad jag har gjort. Var ju inte meningen att bli förbannad på ett så stort sätt som jag blev. Har en impulsiv kraft som jag inte kan styra. Skulle behöva stategier hur ni får er impulskontroll att kontrolleras mera.

Finns det någon i detta avlånga land som kan hjälpa mig med detta.

JohannaEkroth
2009-11-18 15:06
0

Tips, testa och lägg ifrån dig mobilen när du läst meddelnadet och det börjar koka. Tänk sedan igenom så du får lugna ner dig innan du svarar.

Det funkade för mig. Jag började lägga bort mobilen i ilska och tänka: "din idiot, du är inte värd något svar just nu." Sedan tog jag upp mobilen igen efter kanske 30 min  1 timme och smsarde et "mognare" sms.

Tungan ute

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Svea-
2009-11-18 15:09
0

# o aahhaa,,okej nu hajjar jag,tack för förklaring.

Mina medz har hjälpt mig massor här.Sen som BusHanna skriver har jag börjat att läsa sms,mail osv X antal ggr innan jag svarar.Och istället för dumma ord frågar jag hur personen menar,vad personen menar.

Svårt att lära sig,och jag kommer alltid få träna på det men så mycket bättre än när jag svarade som jag gjorde å det blev stora missförstånd å bråk för ingenting.I dag känns det bra å var den som har mer förstånd än dom allra flesta.

timmelin
2009-11-18 20:52
0

tack för tipsen. ska genast börja jobba på detta sätt. Är ju genom sms och mail jag inte fixar. Fixar ju när jag träffar personer bokstavligt. Glad

Svea-
2009-11-19 01:03
0

kom på en sak.jag är jävligt snabb å dum/elak i käften om jag ej gillar någon,då hoppar det elaka å dumma saker ur munnen på mig.jag vet att jag sårar jättemycket men kommer på det sen,långt senare.

samma sak gäller i sociala sammahang när det blir lite skojsituationer..mina salvor jag slänger i väg är inte nådiga..

jag håller på å lära mig vad som e okej å inte.detta e jättesvårt eftersom jag är som en gås man häller vatten på i dessa sammanhang,allt rinner av å i mitt huvud e det mesta roligt som jag säger å allt är väl tillåtet när man munhugger lite med varndra på skoj .. tror / tycker jag..

jjaa..suck..dum e jag då.

timmelin
2009-11-19 16:41
0

Känner ni också att ni ofta tror att ni inte tycker om folk som det sedan visar sig att ni tycker om. Alltså förutfattade meningar om folk. Jag kan få för mig ganska ofta att folk är högfärdiga, kaxiga etc.

Eller rättare sagt ibland kan någon som tex förälder i barnens klass som har varit ok innan, upplevas som kaxig vid senare tillfälle och så frågar jag maken. Om han upplever samma samma sak. Gissa svaret. Jo absolut inte. han skyller på mina inre åsikter och fantasier.

Svea-
2009-11-19 18:21
0

# 8

både jag och nej.men det är mest för jag är så osäker på hur / vad folk tycker / tänker / upplever mig.sen gäller det mest myndighetspersoner osv.för i många andra fall såsom i barnens klass på möten osv måste jag koncentrera mig så mycket att jag ens ej hinner reflektera över personerna där.

så på ett sätt är jag väldigt fördomfull & på ett annat är jag helt fördomfri mot personer.