Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 2701 ggr
cowboy-63
0

Sjukskrivning

Mår riktigt dåligt nu, värre än vanligt. Fick papper från FK igår. Har hört att andra med samma diagnoser som jag har fått sjukersättning, men hur ska man orka vänta på alla beslut dom ska ta där… som sagt, mår sämre och sämre för varje dag som går. Fyra månaders väntan + fyra månaders ansökningstid kommer att bli ett h..vete. Eller hur går det till eg?

Hur har det gått för er andra? Vill helst bara höra positiva saker.. vet inte om jag orkar höra negativa.

[aspie]
0

Jag är sjukskriven för annat eftersom jag inte har disgnos ännu. Fasar för att behöva hamna i samma situation som du och vet tyvärr inte så mkt om detta.

Har du sökt det själv eller genom läkare?

cowboy-63
0

Vet inte vem som ska ansöka, om det är jag eller läkaren.. Har sjukdagar fram till slutet på mars, sen blir jag hänvisad till arbetsförmelingen. Men jag har redan ett jobb där jag jobbar 25%. Hur blir det då, ska jag måsta sluta där, eller? Enligt pappren, om jag förstått det rätt, så kan man inte söka sjukersättning förens sjukskrivningen gått ut.

ikna
0

Visst kan du ansöka om sjukersättning medan du är sjukskriven! Du måste ha ett intyg från din läkare. Har du någon diagnos?

cowboy-63
0

Bipolär typ 2, ADD mfl

[aspie]
0

Tror oxå du kan söka under tiden du är sjukskriven och att du gör ansökan med din läkare. Frågade mitt PO lite om detta

JohannaEkroth
0

Du kan skicka in ansökan i förväg om du har läkarens namn, den som ska skriva intyget och kryssa i att det kommer in senare.

Vi sitter i samma sits du och jag. Också sjukskriven längst till mars från AF. Men min sjukskrivning går ut igår så jag måste ringa på måndag om en tid. Men min läkare på psyk suger. Han är utlänsk och helt ny. Så dels vet han inte hur det fungerar med svensk sjukvård och sedan bryter han så hemskt på svenska så jag förstår inte vad han såger. Jag har AS och svårt annars att förstå vad folk babblar om när det kommer nya ämnen och saker man aldrig hört om tidigare. Han försår inte vad jag säger och sista telefonsamtalet vi hade tillsammans är både koniskt och sorgligt:

Jag: Jag förstår inte vad du säger.
Han: Bla-bla-bla-intyg-bla
Jag: Vad menar du med intyget?
Han: Vadå-bla-bla?
Jag: Ja, du sa något om intyget.
Han: Intyget-bla-bla skickar-bla-bla-eller-bla-du-bla-bla-receptionen-bla-bla-måste-bla-bla-höra-bla-bla-bla-bla-regler-bla.

GAH!

Jag: Jag ringer! *slänga på luren*

Skulle klaga hos chefen. Hon är aldrig närvarande och inte ringer hon upp efter mina tre meddelanden heller. Började jaga henne i måndags. Syster i recptionen pratar något om diagnos ångest och nedstämdhet i läkarintyget som ska skickas till FK. Jag har fått diagnosen AS! Dessa samtal slutade med att jag låg och grät hela dagen. Idag skrattar jag åt elendet och har gett upp om att jag någonsin kommer att få hjälp.

Har dock en tid för samtal på hab den 25:e. Hoppas om hjällp därifrån.

Här är iaf lappen du ska skicka till FK:

Länk till PDF

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

cowboy-63
0

Tycker det låter katastrofalt för dig. stackare.

Då har jag det iaf bättre än dig för jag har en förstående bra läkare som verkligen skriver rätt saker. Ska ringa dit på måndag och fråga om han redan skrivit till FK tyckte jag hörde nåt om det sist jag var dit. Men det är en plåga att gruva sig hela tiden för hur det ska bli i framtiden. Jag vill veta här och nu så jag kan börja må lite bättre.

Skulle var intressant att höra om någon fått sjukersättning pga sina diagnoser vilket ofta innebär att man mår skit och inte får ihop sitt liv.