ADD & OCD
Kan nån vara jättesnäll och beskriva ADD för mig? Asså jag vet lite vad de är, det är som ADHD fast utan hyperaktiviteten tror jag.. Men jag fattar inte riktigt, kan nån förklara tack? :D
Asså hur är man som person när man har ADD?
Och sen samma sak med OCD (asså tvångssaken).. Är det extremt eller hur är det med de?
Gillar att läsa så skriv så långt ni orkar … ! 
OCD är tvångssyndromet. Obsessive Compulsive Disorder
ADD
ADD (Attention Deficit Disorder) med eller utan hyperaktivitet
är den äldre termen från DSM IIIR. Så i något äldre litteratur hittar du den termen som en synonym till ADHD.
Thomas Brown beskriver vanliga symptom vid ADD (ouppmärksamma formen):
Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
Ofta svårt att följa instruktioner från andra
Svårt att bibehålla uppmärksamhet
Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter
Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan
OCD (Tvångssyndrom)
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Freke: Nej, det är inte vad OCD står för. OCD står för Obsessive Compulsive Disorder, dvs Tvångssyndrom. Det du tänker på är ODD, Oppositional Defiance Disorder, även känt som Trotssyndrom.
[http://hem.bredband.net/b115842/nep_trotssyndrom_och_uppforandestorn.htm](Trotssyndrom på Neuronätet)
Det kan betyda att man har svårt att gå hemifrån utan att ha kollat spisen ett antal gånger, att man behöver tvätta händerna eller kroppen många gånger per dag, till att man inte kan se om lampan i taket är tänd eller släckt, eller att man behöver rycka i handtaget på dörren ett specifikt antal gånger osv. Det varierar från person till person.
Det kan variera från att man kollar spisen två gånger extra när man går hemifrån eller man MÅSTE stänga av tv'n innan man sover, till en väns vän som tvättade sig med bensin och stålull.
Min sambo har OCD som är väldigt svår i perioder, och han får mkt värre besvär när han stressar och får extra ångest.
ADD är som du säger, #0, som ADHD utan hyperaktiviteten, dvs att man ofta är väldigt lugn, men har alla andra ADHD-symtom INOM sig, dvs att hjärnans tankar flyger åt alla håll och kanter, och att man inte kan rikta sin tankeprocess.
Men hur mycket tvångssaker behöver man ha för att det ska vara OCD?
Jag har svårt att sova i perioder för jag måste upp och kolla så dörren är låst. Måste också kasta mackor ifall jag råkar ta så det blir ojämt i förpackningen och såna saker.. Men det är ju inte så det stör mitt liv sdå mycket. Är det när man lägger undan sitt liv för tvånget som det är OCD?
jag undrar också lite som #7 undrar.. är det när man lägger undan sitt liv för tvånget som det är OCD?
Jag har också vissa såna saker.. varje kväll går jag o känner 2-3 gånger satt alla dörrar är låsta, kollar så att strykjärnet är utdraget.. bäddar sängen flera gånger tills de blir bra, går bara ute på vägar som känns "rätt", kan helt plötsligt vakna mitt i natten och få för mej att dörren inte är låst..
kan de va nåt eller är jag bara paranoid? :P
Tja, sen är det ju så med ADD att man faktiskt glömmer saker och har man glömt mycket saker så blir man osäker på sig själv, och kollar gärna extra. Men sånt där som udda skivor bröd och sånt har ju ingen reell funktion. Att sova med olåst dörr är ju mindre bra. Så jag tror kanske gränsen går där. Sen kan man undra hur mycket av ens liv tvångssyndromet får ta över? Hela? Eller bara att vissa saker tar dubbelt så lång tid? Eller att man ständigt går och oroar sig för om man låste dörren.
En kompis brorsa hade tvångstankar just om dörrlåsningen under en period i sitt liv då det var stressigt. Men jag frågade hur många gånger han hade varit med om att någon kommit och dragit i handtaget och kollat om dörren var låst, ev gått in. Noll, sa han, sen kunde han slappna av lite där. Själv har jag sovit med dörren olåst flera gånger. Men ingen brukar vara här och dra i dörren, så det gör inte så mycket för mig. Inget alls, faktiskt.
Fast jag har vaknat och dörren varit öppen på vid gavel!
Sedan dess blev dörrlåsningstvånget en aning värre..
I det i Sverige använda diagnostiska systemet DSM-IV definieras tvångssyndrom enligt följande kriterier[1] (alla måste vara uppfyllda):
- A: Tvångstankar, impulser eller fantasier som upplevs på påträngande men härrörande från personen själv och som personen har försökt upphöra med. Dessutom tvångshandlingar i form av konkreta eller mentala handlingar som personen känner sig tvingad att utföra, samt utförs för att minska att någon katastrof ska hända. Handlingarna har inte något tydligt eller rimligt samband till det som de ämnar stoppa.
- B: Personen måste ha insikt om att tvångstankarna och tvångshandlingarna är orimliga eller överdrivna (Detta kriterium gäller inte barn).
- C: Problemet orsakar ett signifikant lidande och är tidskrävande (tar minst en timme om dagen i anspråk), alternativt stör i betydande grad personens liv.
- D: Om personen har andra psykiatriska diagnoser så är inte tankarna och beteendena begränsade till denna (t.ex. till skuldkänslor vid depression).
- E: Störningen beror inte på effekter av någon drog eller av någon kroppslig sjukdom.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else