Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: diverse-npf
Läst 2167 ggr
Svea-
0

Att tänka & känna för mycket...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har genom åren fått höra utav såväl bekanta som läkare osv att jag tänker för mycket,att jag känner för mycket.Och det gör i sin tur att jag har svårt för att inte försöka hjälpa allt å alla,har svårt att säga nej,ser mer än andra ser,genom kroppsspråk osv.Jag har tydligen mer empati än väldigt många andra.Det heter visst nått,inte IQ men EQ tror jag det var.

Sen tänker jag för mycket.Oavsett vad det än ska vara,så vrider å vänder jag på allt å ställer frågor om bla mediciner till läkarna å massa annat som ingen kan svara på.Och det gör mig mer förvirrad.

Någon som känner igen sig?

Ska tillägga att jag tränat upp mig mera på att inte "se" höra & känna åt alla andra nu.Och att jag säger nej nuförtiden oxå.Men detta är svårt å jobbigt.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

sighni
0

Jag känner igen mig till 100%. Jag är likadan. Tyvärr har jag väl inte tränat upp mig som du beskriver ännu. Det kanske kommer.

Jag har en bok som heter "Kvinnor som tänker för mycket - om destruktiva tankemönster och hur du tar dig ur dem" av Susan Nolen-Hoeksema, fast jag har inte hunnit läsa den ännu….

Svea-
0

# Sighni,jag tror att man får träna hela lviet på detta.Och att försöka tänka eft före å inte se/höra/känna så mycket.Som att gå med öronproppar å skygglappar på sig.Jag kan i omgångar säga nej osv.Då å då faller jag tebax igen.Men har i dag i alla fall ett relativt aktivit tänkade på att jag måste oxå tänka på mig själv!

När du läst boken får du gärna säga om den var bra eller dålig.

Kram på dig

snurro89
0

Jobbigt, jag tänker för mycket jag, med…

[aspie]
0

Jaa Svea, allt du beskrev är så himla typiskt mig. Är vi släkt eller nåt kanske?

Kallas det EQ säger du? Undrar om det finns såna test man kan göra. Vet du det?

Zaphix
0

#1 Jag har läst boken! Riktigt bra bok, känner igen mig i allt. Jag hypertänker kon stant, men efter att ha läst boken har jag lärt känna igen mina tankemönster och kan hindra dom innan de kommer igång orentligt. Jag hypertänker inte lika mycket längre.

Ett råd till alla, läs den boken!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
0

Aspie jag vet att det finns böcker som Zaphix säger,men jag läser ju inte gärna.Om du gogglar på EQ så kommer det upp massor.Det finns säkert något test.

Vet oxå att Professor Stefan Einhorn har skrivit någon bok om att vara snäll.

Jag ska väl någon ggr ta mig i kragen å kika eft dessa böcker på sk ljudbok.Orkar bara inte just nu.

kram

[aspie]
0

Har en bok av Stefan Einhorn hemma men den heter vägar till vishet. Kanske ska söka efter den andra. Undar om det är den David E har som han talat så gott om?

Nåja, jag får väl googla på EQ

sighni
0

#6 Den boken har jag också. Chefen delade ut den till alla.

[aspie]
0

Jag goolade på EQ test men hittade bara en massa svåra på engelska så jag gav upp. Det fanns ett svenskt men den sidan existerade visst inte längre typiskt nog Rynkar på näsan

Casiopeia
0

Låter som jag i ett nötskal. Får också höra det ofta, men jag kan inte "stänga av". Hjärnan snurrar iväg och jag målar upp 100 olika senarion på vad som kan hända "om jag inte…". Jag har konstant dåligt samvete över 1000 olika saker eftersom jag inte känner att jag räcker till, är livrädd för att såra folk, vara till besvär, göra folk besvikna etc. Kan inte säga nej och min förmåga att prioritera ALLA andras intressen före mina egna har varit en stor bidragande orsak till att jag gått in i väggen. (arbetade mig halvt till döds för att jag inte ville göra min chef besviken/ledsen t.ex) Har åtskilliga gånger slagit knut på mig själv för att "rädda" folk jag tycker synd om, trots att jag själv inte varit tillräkligt stark för att egentligen orka hjälpa. Överempatisk- absolut!

#6 Den där boken lät som något för mig, säg till om du hittar den som ljudbok- klarar inte av att läsa.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sighni
0

#10 Konsten att vara snäll heter boken. Om den finns som ljudbok vet jag inte.

Casiopeia
0

#11 jaha, jag menade nog mer den där om kvinnor som tänker för mycket :-)  Att vara snäll vet jag hur man gör, borde snarare lära mig att vara lite elak ibland :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Svea-
0

# 12

har en tatuering som ska påminna mig om just det,säga nej,vara ego,å stå på mig lite då å då…

sayuri
0

Jga tänker garanterat för mycket, speciellt när det har med folk att göra. Prestationsångerst!