Utredning, hur?
Är lite småny här.
Har nyss fått beslut att jag äntligen ska få gå igenom en neuropsykiatrisk utredning, efter många års provande på mig med olika diagnoser, så skulle ADHD vara en variant. Jag tror Aspie har visat mina fina cirklar, bipolär - emotionell instabil personlighetsstörning - ADHD. Och eftersom jag varken passar in helt på bipolär eller emotionell instabil personlighetsstörning så börjar de fundera i samma banor som mig, att det kan vara ADHD.
Hur som helst, ni som gått igenom en utredning, hur går den till? Eller hur har er utredning gått till? Har förstått att det är olika på olika sjukhus.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Åh jag undrar om jag inte har skrivit om min utredning i någon tråd… försök leta efter trådar med samma frågeställning som din, vet att det är många som skrivit. Vet bara inte var.
Tack Niklas! Hoppas att min utredning kommer se lite annorlunda ut, kan bli spännande annars 
Hanna, ska söka på ditt användarnamn här, så kanske jag hittar det! Tack förresten!
// David

#3 Ehm, jag har skrivit i typ alla trådar så det blir en del att gå igenom. Jag kikade lite igår men hittade inget egentligen.
Här kn du läsa lite mer David. Ska leta om ja hittar mer
http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____43731.aspx

Jag får väl helt enkelt berätta hur min gick till.
Jag började lite smått när jag låg inne, äntligen lyssnade någon, avdelnings psykolog hörde vad jag sa och undrade om det inte kanske var ADHD jag kunde ha. Jag fick göra en två tre olika skattningsskalor som alla pekade på ADHD så hon skrev en remiss. Sen var det en evighetslång väntan (jaja ett och ett halvt år) innan jag slutligen fick börja.
Då gick allt helt plöstligt väldigt fort, på fyra gånger var jag färdig och utredd. Vad jag fick göra var dels lite intervjuliknande om hur det hade varit från tja, att jag började minnas fram till nu, hur skaer i skolan hade fungerat, hur det var med kompisar och intressen och ja, lite av varje. Sen var det mer prakitska grejer som att leka med färglada klossar och ordna bilder till en historia, kopiera lite symboler och komma ihåg ordföljder. Räkna huvudräkning och förklara ordspråk om jag inte minns fel. Det kändes lite som ett intelligenstest och det är väl åt det hållet det är. Jag kommer specieltl ihåg det momentet när jag fick sitta och titta på en datorskärm i en evighet.. tror det var säkert en kvart tjugo minuter medan det ploppade upp siffror på skärmen med oregelbundna mellanrum. Vid alla siffror utom en bestämd, undrar om det inte var sex.. eller noll… jaja så skulle jag trycka på en tangent och på det viset skulle min reaktionsförmåga bedömmas.
Ja, snabbvarianten=) Vet att det är olika för alla på utredningarna och att det är skillnad om det bara är ADHD man ska utredas för eller om det är mer. Är det något du undrar så fråga. Lättare att svara så än att komma ihåg allt rakt upp och ner.
Tack Hanna! Skattningsskalorna har jag precis passerat, och remiss behövdes inte, eftersom det var "rätt" person från början.
Blev lovad att få utredningen under hösten, så det ska bli intressant att se hur det blir.
Låter som rätt spännanande utredning, börjar ana vad tanken är bakom alla test också. Kommer säkert fråga dig en hel massa, du finns ju lite överallt där jag finns. 
// David
#1 Hoppar in i tråden bara för att säga att den där Emmy verkar vara en skön liten unge! Gillade hennes sätt att lösa uppgifter på eget sätt, sånt uppskattas alltför sällan…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#8 Emmy är fortfarande sådan. :-) Hon är precis likadan nu som då, bara mycket mer - av allt. På gott och ont. Tack och lov allra mest gott.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Undrar vad det blir av henne när hon blir stor! Hoppas hon behåller sina personliga problemlösningsstrategier intakta! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Min utredning gick till på ungefär samma sätt som HannaM's.
Men jag fick fylla i en massa papper och sånt innan med min vanliga psykolog. Typ göra en liten utyredning innan, för att se om det fanns nån mening att göra den stora utredningen.
Fick även ta dit mina föräldrar så de fick prata om hur de tyckte att jag var och hur jag var som barn.
Efter detta fick jag en remiss till NPF-enheten. Gick väl kanske 1 månad innan jag fick mitt första möte där efter remissen. De tyckte att det var viktigt att jag fick starta min utredning så fort som möjligt, för både mitt mående och för att kunna starta min framtid, så antar att det var därför det gick så snabbt.
Men sedan v ar allt likt HannaM's utredning.

Justja, mamma var där en gång och berättade om hur jag varit som liten också. Jag var inte med den gången så jag vet inteexakt vad dom pratade om.
Jag Skrev på massa papper, ritade saker Osv, sedan efter ett par månader var min diagnos klar.
Jag lyfter den här igen. Fyll gärna på med era erfarenheter.