Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1845 ggr
[Fiction]
2009-09-30 21:18
0

I did it!

Jag måste få skryta lite nu, för jag är väldigt stolt över mig själv för tillfället. Det händer så sällan.

Jag har sedan jag var riktigt, riktigt liten drömt om att bli publicerad. Sitter på otaliga diktmanus som jag har finliret kvar på, men det blir aldrig av. Likaså artiklar, essär och andra typer av skriverier.

För ungefär två månader sedan blev jag kontaktad av två gamla kursare som frågade om jag hade lust att skriva i deras tidskrift. Ämnet var nostalgi, fritt att tolka. Jag tackade ja, men sedan dess har det hänt så mkt att jag inte har haft ro att skriva någon artikel. Deadline den första oktober. I går kväll satt jag helt utan artikel och prestationsångest upp över öronen. Trodde att jag skulle bli tvungen att säga att det inte blev någon artikel och göra dem besvikna, men plötsligt lossnade det och jag insåg vad jag skulle skriva om.

Min ADHD, naturligtvis. Jag ville gestalta mina kaotiska tankar och pådyvla läsaren samma känsla av stressigt obehag som jag själv känner varje dag, varje timme, ja varje minut av mitt liv. Samtidigt ville jag förmedla den längtan jag har efter det inre lugnet, som jag har  en klar föreställning om hur det yttrar sig fastän jag aldrig har erfarit det. Jag bara tror att jag har erfarit det och ibland inbillar jag mig det så starkt att jag blir sentimental och verkligen lurar mig själv att tro att det var bättre förr.

Texten är nu klar att skickas in. Hoppas bara att syftet med den och hur den är uppbyggd når fram till läsaren. För den är minst sagt lite speciell i sin form.

[Linsenhejhej]
2009-09-30 21:21
0

Vad duktigt av dig! Glad Kram.

[Fiction]
2009-09-30 21:24
0

#1 Tack! Det känns som en milstolpe är passerad iom detta, faktiskt. Jag vill verkligen komma igång med mitt liv och jag tror att detta är ett steg i rätt riktning.

I morgon skall jag dessutom på mitt sista möte med psykiatern och utredaren och det kommer att diskuteras provsvar, medicinering och övrig behandling.

Jag tror att detta är den viktigaste veckan i mitt liv de senaste tre åren…

Emaljoh4
2009-09-30 23:24
0

Wow! Du är duktig!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *KRAM* Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

linhof
2009-10-01 00:34
0

Fiction

Sen när det blivit publicerat… skulle du vilja dela med dej till oss?

Jag skulle i alla fall vilja läsa… Kyss

Och det var MYCKET starkt jobbat av dej Skrattande kram

Svea-
2009-10-01 00:54
0

COOLT! va superduktig du e!! Kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

LenaR
2009-10-01 00:55
0

Ja, jag vill också gärna läsa!

Bra jobbat, Fiction! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2009-10-01 01:26
0

#4 Självklart! Det gör jag med nöje. :)

[aspie]
2009-10-01 09:03
0

Ja det var starkt gjort Fiction. Är glad för din skull och mkt nyfiken på texten du fick ihopGlad

[Linsenhejhej]
2009-10-01 16:17
0

Jag vill också jättegärna läsa texten! :)

[Fiction]
2009-10-01 20:02
0

Alla skall få läsa! *lovar*

Niklas
2009-10-01 21:34
0

Grattis! Kanske något du kan bygga en karriär på?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Tassy]
2009-10-02 01:47
0

Grattis säger jag med. Det måste vara en underbar känsla. Glad

[Fiction]
2009-10-02 02:20
0

#11 Ja, det är tanken. Jag har trots allt pluggat journalistik, litteraturvetenskap m m för att jag vill ägna mig åt det, men hittills har jag helt enkelt mått för dåligt för att ta tag i det.

[Fiction]
2009-11-12 23:51
0

Till alla er som vill läsa min text: 

http://www.bakteriekultur.se/kkbk/magasin/magasinnr1.html

Bläddra er fram till sidan 10-11. :)

[aspie]
2009-11-13 09:37
0

Det var bra skrivet av dig. Kaoset kom verkligen fram i texten

KramGlad

Niklas
2009-11-13 11:32
0

#14: Mycket bra skrivet! Jag kände igen mig rätt mycket i det där. Jag skrev för länge sen en text med en typisk "tankedump". Det är ungefär så där.

Den 1 februari 2005

"Är det något kul på TV nu? Discovery verkar intressant. Visst ja, Joeys tröjor måste tvättas. Va, bytte jag inte disken? Jag tar det efter tröjorna. Nathalie har glömt att släcka sin skrivbordslampa. Där ligger ju byxorna Joey letade efter i går. Oj, det var ju TV-programmet jag skulle titta på. Ringde det? Ja, måste hinna upp och svara. Att inte Svenska Dagbladet lär sig att jag inte vill ha deras papperstidning ens om det är gratis i ett halvår. Vad höll jag på med? Just det, tröjorna. Jag byter disken först så har jag åtminstone det gjort. Var det i morgon Emmy skulle ha med sig matsäck? Ah, det där med att hitta sin nisch i livet var en intressant tanke. Bäst att skriva ner den direkt. Jag måste komma ihåg att ta med en skjorta upp från tvättstugan och stryka den. Lika bra att göra det direkt. Va, hade jag inte lagt i en tvätt!? Jag gör det nu. Där hänger en ren skjorta. Jag lägger den i köket så att jag inte glömmer det. Kanske skulle jag skriva lite mer om idén nu när jag har det i huvudet. Ett stycke räcker för att hålla bilden vid liv i huvudet. Det går fort. Var det inte något jag skulle kolla efter i Google? Aha, titta där, ett brev från Oskar. "Business lounge" var det ju. Nehej det verkar inte finnas någon svensk sida om det i Google. TV-programmet! Jaha, det har redan slutat. Kolla, nu verkar det handla om Formel 1. Jag sätter mig en stund och kollar. Fast först skjortan. Åh, satte jag inte på strykjärnet? Ja ja, det är ingen brådska, jag gör det nu. Vem är det som inte har släckt i badrummet? Och spillt tandkräm i handfatet … Lika bra att tvätta det direkt. Mattan behöver också tvättas. Jag byter på en gång. Jag lägger den i tvättstugan och tar en ny på vägen upp. Vad var det jag skulle göra? Just det, strykningen! Nej, nu glömde jag att ta upp en ren badrumsmatta. Först strykningen, annars glömmer jag det bergis. Så, jag hänger den här så länge. Vad gör jag här? Vad sjutton var det jag skulle hit ner och göra? Jag går upp igen så kommer jag säkert på det. Badrumsmattan! Ner igen. Så. Bäst att ta undan strykbrädan innan jag sätter mig vid TV:n. Tömde jag kameran efter Kalles kalas? Nej, jag lägger den på sängen så kommer jag ihåg det sen. Är Formel 1-programmet redan slut! Äsch, här behöver ändå dammsugas. Jag önskar att inte Emmy spillde Barbie-kläder över hela huset. Rätt som det är åker de in i dammsugaren. Vad var det? Stopp i slangen. En penna! Vem hade lagt den under skåpet? Den når jag ju aldrig. Måste hämta en tång. Då kan jag skruva åt skruven på badrumshandtaget samtidigt. Lätt som en plätt. Var var jag? Tömma kameran. Jag sätter igång tankningen nu så kan jag stänga av den sen. Svar från Oskar igen. Nej, det var dammsugaren jag höll på med. Var är tången? Jasså i badrummet. Aahh, badrumsmattan. Jag visste att det var något jag hade glömt. Lika bra att torka badrumsgolvet innan jag lägger dit den. Då är det bara dammsugaren kvar. Så där ja, lätt fixat. Jag kan lika gärna ta hallen och köket när jag ändå håller på. Skulle man vara rädd om man bara var rädd för saker som var farliga på riktigt? Jag skriver det på kökstavlan så att jag inte glömmer. Nu borde kameran vara klar. Oj, Emmys matsäck!"

[aspie]
2009-11-13 11:37
0

Ha ha mitt i kaoset. Det där känner jag igen. Jag har alltid trott att sånt tankekaos fanns i alla, att det var "normalt"

JohannaEkroth
2009-11-23 15:42
0

#16 Niklas, är det riktigt säkert att du inte har någon diagnos? Tungan uteFlört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
2009-11-23 15:45
0

Sdan vill jag givetvis gratulera TS även fast det är lite sent, men jag hittade inte tråden förrän nu. OskyldigSkäms

Vad roligt vill jag säga. Jag har också flera diker som jag sitter på och har en liten dröm att en dag ge ut en liten diktsamling.

Niklas
2009-11-23 16:08
0

#18: Jag är söker på att jag inte har en diagnos. Jag har ju aldrig varit med om någon utredning. Flört

JohannaEkroth
2009-11-23 16:14
0

#20 Haha, så kan man ju också se det. Du är fri tills motsatsen bevisas. Flört

Har du barn med NPF?

Niklas
2009-11-24 10:56
0

#21: Ja, ett.