Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 1897 ggr
rataxes
0

ritar samma bild om och om igen

har en fråga, kanske lite konstig. men är det vanligt att barn med diagnoser ritar samma bild om och om igen? när jag var liten ritade jag ett hus på ungefär samma sätt under säkert flera år. har ADHD.

LenaR
0

Jag tror alla ungar gör så? Upprepar det motiv de "kan".

Jag kan fråga min kompis bildterapeuten, hon vet säkert!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rataxes
0

jaha, ja, det kanske de gör. =) fråga gärna, skulle vara intressant att få reda på.

Svea-
0

# 1 en bildterapeuten skulle jag vilja gå till / prova på!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Zirre]
0

#3 I sådana fall skulle jag välja en med inriktning mot sång. Älskar att sjunga.

Rozzy
0

Intressant fråga, de flesta vuxna konstnärer gör så med särskilt etalerade konstnärer de fördjupar sig i bilden och formen och vill hitta sin bild.

Det enda unika jag märkt med ADHD barnen är att de har svårt att koncentrera sig sen när de väl är det så är de som uppslukade av jorden de jobbar ofta intensivt och dynamiskt. Jag har även haft elever med Aspergers de om någon borde upprepa samma men de gör de inte, de enda som märks är deras handikapp så fort de lämnar konstens värd.

De finns en del spännande hjärnforskning om bild och utryck.

Se Betty Edwards "teckna med högra hjärnhalvan.

Rozzy
0

"Etablerade" menade jag om det nu är ett rätt utryck - de gör sig kända på en figur och gör det bra. 

Listan är oändlig på dessa, Monet målade mest näckrosor och bron, Lars Lerin älskar byggnationer, Degas ballerinor, ja det finns moderna konstnärer i dag som bara jobbar med en form eller bara få färger hela sitt verksamma yrkesliv.

Svea-
0

mm..nu när jag lyckas tänka till så kommer jag i håg att jag kunde rita ett antal bilder å att jag ritade dom om å om igen i omgångar.när jag sen upptäckte att det vat "fult" och barnsligt slutade jag rita / måla.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

kampen
0

men det är väl ett beteende de flesta barn har, de är periodare vad de ritar, hästar sen blir det hundar, hus, flickor, mönster, kläder etc