Har du djur?

Vi har två katter och två halva hundar. (Mapas hund, och svärmors och J's hund.)
Katterna heter Arrak och Svinto, hundarna heter YoYo och Herman.
Katterna är mina bebisar. Hundarna är mina gosisar. :)

Fem illrar bor här. Det är mina ögonstensar, mina älsklingar och dom driver mig till vansinne minst en gång per dag=p Dom är envisa och snabbtänkta och ack så söta (vilket är tur för dom=)). Det händer alltid något när man har illrar så dom fyller mina dagar ganska bra. Dom ger mig en anledning att gå upp (dom är ju hungriga!) och en anledning att städa hemma (dom gömmer kyckling i kläder, välter ut saker som blir stående) och framförallt så ger dom mig minst ett leende varje dag.
Den första illern, Elliott flyttade in här i maj 2007. Han var tre år då. Jag tror att om inte han kommit in i mitt liv hade jag inte orkat fortsätta, inte orkat hitta något som var värt att leva för. Han busade med mig och ställde krav på att jag skulle ge honom mat och ta hand om honom. Det var alldeles lagom krav för mig och fick mig att orka göra något överhuvudtaget. Nu börjar han bli en gammal man med sina fem år och jag väntar med fasa på alla sjukdomar som kan drabba honom. Men, än så länge är han bara lite gammal och älskar många saker i livet.
Ja jag har djur. 2 Norska Skogkatter, Blossa (4,5 år) och Simon (7 mån)
Här är deras hemsida.
http://www.katarinasbod.se/bs/
Kan läsa om mina andra djur på hemsidan också. Dvärghamstrarna Bianca (gammal mamma) och döttrarna Alice och Ariel. Pappan Alvin har tyvärr gått bort för några veckor sedan. Han blev gammal. (Mamma saknar dig, mitt hjärta!
)
Har två vattensköldpaddor också. Mozart är en gulörad hane på ca 10 månader och bor numera i ett 160 liters akvarium. Sedan har vi en liten Skrutt på bara ett par månader. Det är en Kinesisk halsbandad vattensköldpadda och denne lille krake har redan hunnit vara hos veterinären igår (lördag) pga förkylning. Han väger 11 gram(!) och fick antibiotika utskrivet samt ögondroppar. Antibiotikan tar han med megadosen 0,04ml var tredje dag(!)Det är inte mer än ett nappnålshuvud men den smakar pyton tycker Skrutt!! 
Sedan har jag ett litet akvarium med lite blandade fixkar också. 
Jag kommer förresten alltid att ha 3 katter. Min Saffran är prins i riket på andra sidan regnbågsbron. Han tog sina färdigutväxta vingar natten mot Valborg i år och begav sig av. Här är hans berättelse och minneshemsida. Jag varnar känsliga läsare. Den är sorglig. Men jag måste tipsa om musikvideona på sidan. Aktivera gärna ljud.
http://www.katarinasbod.se/saffran/
Det finns inga ord som beskriver den sorg och saknad jag känner och INGEN nu levande själ tycks förstå.
Och ja, mina djur är som mina barn. De får mig att orka överleva. Dock den sorg jag kände när jag förlorade Saffran… Jag tror den fick mig att orka ännumer för Blossas skull, sedan skaffade jag ju lille Simon.
Jag skulle inte leva om inte Blossa fanns.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Och här kommer resten;
Belsebub, Valrhona, Meja och Alinda… världens bästa illrar=)

Tack för jättefina bilder…å hemsidelänkar.. å tack för ni skriver om ALLA era fina djur.. jättemysig läsning nu på morgonen med morgonkaffet… dom e så fina!!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag har 4 hundar.Tuva som är 8 år.Ozzy som är 6 år.Ice som är 3 år.Mini våran omplacering är 4 år tror jag.
Huskatterna heter Mellker,Lucifer & Smulan.Melker är äldst & det märks :( Han är snart 10 år så jag är glad för varje dag han finns.Han har inte ont eller nått sånt,men jaaa,han är gammal.Lucifer & Smulan är ett par år yngre än Melker men inga ungkatter dom heller.
Ett gäng marsvin har jag oxå.Jag föder upp marsvin i en väldigt liten skala.Jag har väldigt blandat i "raser" här hemma,jag tycker marsvin är oerhört roliga och söta "lagom" husdjur.
Alla djuren här hemma kräver sitt det gör att jag måste orka upp.Alla djuren här hemma ger av hela sig själv till mig i olika omgångar vilket gör att jag orkar.Pälsvård,trimma,öron,öron,klor,golvtid,promenader,tömma kattlådor,leka,rensa burar,kamma,borsta,bada,hur ska jag hinna deppa i hop helt å hållet? …
Jag har blivit räddad av djuren så många gånger å jag har räddat djur så många gånger så det känns som om det är en bra balansgång.
älskar djuren mina…
Jag har två filurer här hemma.
Hunden Idelma, 7½ år (kom hit vid 4 års ålder). Hur mysig som helst. Har troligtvis hund-ADHD, eller något i den stilen. Hon följer gärna med på allt och är alltid glad. Det krävs inte mycket för att hon ska tokvifta på svansen, utan oftast räcker det med att kika lite på henne.
Sedan har jag kaninen Nawal, 1½ år. En riktig liten fluffboll, men grymt mysig. Hänger gärna i famnen och följer med runt i lägenheten och kikar omkring. Kommer alltid fram och hälsar och ska bli klappad när man är i närheten av hans bur och hage.
Dessutom har fästmannen en liten vovve, 9 åriga Runa. När jag är där så brukar jag tvinga med fästmannen ut med henne, så går vi ut och leker eller tränar. Riktigt mysig, men samtidigt speciell.
Har inga bilder här (sitter i skolan), så det kommer senare. :)
Just nu ligger min vovve på golvet och sover. Han bor hos mamma och pappa, är uppväxt med honom. Och nu är jag ofta dagmatte åt honom. :)
Han är till åren och har tyvärr hjärtproblem, går på urindrivande jämt och får hjärtmedicin. Men än så länge mår han bra. :)
Här bor också min älskade hamster, Beatrice. Hon är underbar, socialaste varelse jag någonsin varit med om. Vill alltid komma upp och gosa. Hon är bara ett halvår än så länge. :)
Förutom hamstern bor här tre gerbilkillar, Simon, Simon och Jerry heter dom. De är inte så sociala av sig, men mysiga att titta på.
Har dessutom en halv häst jag tar hand om fem dagar i veckan. Han är helt klart den bästa hästen i världen, finns ingen som kan mäta sig med honom. :)

JÄTTEFINA ALLIHOPA! så kul å läsa å veta om just ditt/dina djur…
Ja, jag och sambon har två Ragdoll-katter, Mao och Castro. Mao (brun/vit) är 16 mån och Castro (blå/vit) är 10 mån. De är våra "barn" och är oftast bra för humöret. Det är svårt att vara arg/ledsen med mysiga kissemissar, men visst kan de vara bråkiga också. Killarna är bästa kompisar och väldigt bortskämda. Om något år blir det nog en till Ragdoll.
Underbara djur ni har allihopa!
Djur är helt klart det bästa som finns. 
16: Härliga namn. :)
#18 Ja, eller hur? Vi har bestämt oss för diktatorer, men de allra värsta, t.ex. Hitler, har vi såklart avstått från. Mao är väl på gränsen, men "Mao" betyder katt på kinesiska, så det passar bra.

Jag har två illrar och en råtta men råttan är bara här tillfälligt och ska till ett nytt hem snart, antagligen iaf.

Jag har en katt, Stefan, han är min juvel, och mitt lugnande piller med päls. Han betyder lugn o ro för mig när jag ska varva ner, hans kurr o hans värme, hans ritualbeteende, allt med honom verkar lindrande på mina adhd-symtom. Han väcker oss på mornen o han ligger hos mig på kvällen, han betyder otroligt mycket för mig. Älskar honom lika mkt som resten av familjen. Har insett nu, sen jag skaffa honom, o minnen kom från barndomen då jag alltid hade katt hos mig, att det verkade positivt på adhd-symtomen. Hade inte diagnosen som liten. Men katten är absolut ett bra komplement till concertan helt klart haha.

Jag har två hundar (sedan i somras då min mycket älskade saluki dog) och tre katter. Utan djuren hade jag inte levt idag. Hundarna (whippets) och en katt är omplacerade. Orientalerna har jag köpt.

Ni med illrar. Är ni jägare eller varför har ni illrar, kan man ha det ändå liksom? Har man dem lösa som katter eller lever de i bur? Finns det nåt annat djur de kan liknas vid, är de typ gnagare eller va är de för nåt?

Jag har alltid velat ha iller men inte vågat.
Jag har en katt dock som heter åke och är 10år.
Skaffade honom när jag flyttade till huset.

#23 (Med risk för lång kommentar då mina illrar ligger mig Mycket varmt om hjärtat) Jag har mina illrar som husdjur, kan likna det som att ha en katt då de går på låda och är busiga som små kattungar men (mina iaf) är smartare än alla katter jag någonsin träffat. Varför skulle man inte kunna ha iller? Min ena hona är av jaktiller-linje men hon är den snällaste, envisaste (och smartaste till mattes förtret) illern som ja någonsin stött på. Medans mitt andra stora gostroll är en utställnings iller med gott hull på magen och en väldigt målmedveten uppsyn.
De lever på kött och är fantastiska men visst de kan fisa så det står härliga till men å andra sidan har jag märkt att killar av människotyp minnsan inte luktar torta de heller när de fiser så de ska inte klaga på mina bäbisar tycker jag.
Jag har en fin liten hona och hon är som en baby och sover gärna nerkurad hos mig under täcket och litar fullt på mig. Den andre busen älskar att busa så till den grad at han sällan är stilla när jag är det. För övrigt så är illrar köttätare och är inte på något sätt besläktade med gnagare då de är i samma släkte som mård, vessla, mink och liknande djur. Gå in på iller.ifokus.se om du känner dig manad att veta mer om dem.
Gnagare är mer mat än släktingar för en iller men i fångenskap så lever iaf mina på mycket kycklingkött och en och annan torrfodersbit. Jag är fullt övertygad om att min hane tror att det växer torrfoder i naturen för han vägrar äta kött om det finns möjlighet till annat.

Ahaa! Nä, jag ifrågasatte inte att ha iller, det va mer en undring då min son har tagit intresse för iller o jag är inte jägare o vet bara för lite om illrar. Trodde de kanske hade en gen som gjorde att de behövde få jaga för att må bra, men då hade jag fel alltså. Bra att du tipsade att iFokus hade illersida, hade inte tänkt på det. Har googlat men inte hittat bra info, ända sen sonen börja tjata att han ville ha en "katt utan öron, du vet mamma", det tog ett tag innan vi löste gåtan att det va iller han hade sett.
Det va roligt att läsa ditt inlägg, klart man ska brinna för sina husdjur!

eh, just det har du koppel på dem eller går de ut själva eller går de inte ut alls? illrarna alltså?

Jättefina djur! Jättefina bilder! Jättefina namn!
kram till alla djuren & dess ägare!
#28 Jo man har sele till illrar. 
En iller är som en blandning mellan hund och katt, men tyvärr är de inte särskilt barnvänliga. De kan bitas rätt illa och kräver en hel del. Läs på noga om dem innan ni skaffar 
En liten hint om vad du får med en liten söt iller:
Står man ut med detta, plus lite till, då älskar man illrar 
Om ja ginte vore allergisk skulle jag själv skaffat en liten sötnos..

#27 Även om jag tycker att mina illrar är fantastiska och riktiga praktexemplar på både det ena och det andra så skulle jag aldrig rekomendera iller till någon som husdjur. Illrar är tjurskalliga, envisa och mycket målmedvetna vilket inte utomståemde ser. Jag ägnade tre månader 24/7 åt att träna tösen till att bli rumsren. Hanen gav jag upp så vi har kommit överrens om att han skriter på tidningspapper som ligger runt lådan men han slipper kliva i den. Han är verkligen envis kan jag säga.
PMa gärna om du är nyfiken på att veta mer, prata iller är bara kul och det gör jag (och andra) mer än gärna frivilligt.

Tack illervännerna! Nje, jag är inte inne på o skaffa en, mer nyfiken bara för sonens skull. Mannen skulle säkert reda ut det för han är van vid alla slags djur men vi är inte jägare. Tänker nog mest inför framtiden ifall sonens kärlek sitter i så ska det nog finnas möjlighet för honom, men han är bara 6 år än så det får stanna vid önskedröm o att mamma samlar fakta på nätet så han får sin nyfikenhet stillad.
Har faktiskt träffat en iller, min pappas morbror hade en o den va ju hans bäste vän i alla väder. Räddade gubben när han fastnat i en stenmur en gång, illern sprang hem o hämtade hans fru.
Jag fattar det som att ni inte är jägare o alltså kan illrar må bra av ett liv utan jakt. Men passar ändå på o fråga, om nån av er vet va illlerns uppgift i jakten är? Nosa reda på kaninbo o jaga upp kaninen därur? Är det enda jag kan komma på att gissa, men min son är vetgirig o vill ha reda fakta.
#33 Jätte bra av dig att börja samla fakta och läsa på i god tid, det är guld! Då står du stadigt om det en dag skulle hamna en iller i erat hem :)
#33 En av mina söner har haft ett antal illrar. Han använde dem precis som du sa. Släppte ner dem i kaninhålet med förhoppningen om att kaninen ska komma upp. Det hände ibland att kaninen var för långsam vilket resulterade i att illern fick ett skrovmål och lade sig att sova. Då blev det till att gräva.
Nosring och munkorg funkade vanligen inte utan illern petade av dem.
HH
Äsch, glömde ju mina egna djur.
Köttkor och några lamm.
HH

#tack det va ju bra gissat av mig då. Kanske jag visste det nånstans i det undermedvetna för sådär snitsigt brukar jag sällan gissa, hehe.

) vid namn Ronja.. Fast hon bor hos mina föräldrar.